Logo of a company

وزیر بهداشت/ “دماوند” تسلیم قانون شود/آماده‌باش دانشگاه‌های علوم پزشکی مرزی درباره وبا

وزیر بهداشت در پاسخ به اظهارات اخیر مسوولان آب معدنی دماوند با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت تحت تاثیر سلیقه‌پردازی‌ها قرار نگرفته و از حق مردم نمی‌گذرد، تاکید کرد: تاکنون آنچه که توسط سازمان غذا و دارو انجام شده، درست و منطقی بوده است.

سیدحسن هاشمی در مراسم نکوداشت مجریان برتر برنامه ارتقای هتلینگ بیمارستان‌ها با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره آب معدنی دماوند که مدعی شده بود آلودگی نداشته، گفت: کسی بدون مدرک نباید حرف بزند یا ادعایی کند. ما نهایت مراقبت را در زمینه آب انجام می‌دهیم؛ چراکه این خواست مردم است. شخص رییس جمهور و معاون اول نیز نسبت به موضوع آب حساس هستند و در این مورد باید وظیفه خود را انجام دهیم که تا الان انجام داده‌ایم و بعد از این هم انجام می‌شود.

هاشمی تاکید کرد: دستگاه‌هایی مثل وزارت بهداشت نباید تحت تاثیر سلیقه‌پردازی‌ها قرار گرفته و یا تحت فشار از حق مردم بگذرند. تاکنون آنچه که توسط سازمان غذا و دارو انجام شده، درست و منطقی بوده است. در مورد آب معدنی دماوند در مرحله اول بدون اینکه مصاحبه‌ای شود و صدایی بلند شود، به آنها اخطار داده و گفتیم پلمپ شوند تا زمانی که موارد آلودگی برطرف شود.

 

دماوند بیش از این به خود آسیب نزند و تسلیم قانون شود

وی با اشاره به لزوم اعلام متخلف در صورت بروز تخلف گفت: زمانی که آنها موضوع را رسانه‌ای کرده و اخطارهای ما را رعایت نکردند، طبیعی است که دولت از اقدامش دفاع می‌کند. من فکر می‌کنم بهتر است بیش از این به خودشان آسیب نزنند و تسلیم قانون شوند. ما حتما این رویه را ادامه می‌دهیم.

وی در عین حال گفت: رضایت از بحث هتلنیگ نسبی است. ما در گذشته در نقاط گرمسیر کشور مانند اهواز، بوشهر و هرمزگان در فصل گرما، خنک‌کننده نداشتیم و در فصل سرما هم گرم‌کننده نداشتیم. در حال حاضر ۳۰ هزار تخت که مربوط به ۵۰ سال قبل بودند، عوض شده و در مقایسه با دو سال قبل، از وضعیت هتلینگ راضی هستیم، اما با چیزی که انتظار داریم هنوز فاصله داریم.

 

۵۰درصد تخت‌های بیمارستانی فرسوده‌اند

وی افزود: وقتی می‌گوییم ۵۰ درصد تخت‌های ما فرسوده هستند، نشان می‌دهد که نگرانی‌های جدی در این زمینه وجود دارد اما وضعیت نسبت به قبل بهتر شده، اما نسبت به آنچه که باید باشد هنوز فاصله زیادی وجود دارد.

 

وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره جذب توریسم پزشکی در بیمارستان‌های دولتی گفت: ما اول باید مردم خودمان را احترام کنیم و کار مردم خودمان را راه بیندازیم. جذب توریسم بماند برای بعد. البته خوب است که بخش خصوصی در این زمینه فعال شود و سازمان میراث گردشگری تسهیلاتی را بدهد، چراکه ما نیروی متخصص و فوق تخصص بسیار توانمند و تجهیزات خوبی داریم، اما در بیمارستان‌های دولتی باید ابتدا کار مردم خودمان را راه بیندازیم.

 

بیمه‌ها بدهی‌شان را زودتر بپردازند

 

هاشمی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره تجمیع بیمه‌ها و مخالفت برخی با این موضوع گفت: در حال حاضر تجمیع و غیرتجمیع خیلی مهم نیست و مهم این است که بیمه بدهی خود را هرچه زودتر پرداخت کند و این موضوع را اولین دغدغه خود بدانند. البته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نهایت تلاش خود را می‌کنند که از این بابت تشکر می‌کنیم، اما افرادی در بیمه‌ها هستند و مستقیما تصدی‌گری می‌کنند یا دستگاه‌هایی که باید پشتیبان باشند، ابتدا مشکل بدهی‌ها را حل کنند.

 

وی با بیان اینکه اکنون تنها شش درصد مطالبات ما برای هفت ماه پرداخت شده است، گفت: یعنی حتی یک درصد برای هر ماه هم پرداخت نشده. قانون می‌گوید بیمه‌ها باید ظرف دو هفته ۶۰ درصد خدمتی را که گرفته‌اند، پرداخت کنند و مابقی را ظرف سه ماه بدهند. اگر نتوانستند از بانک وام بگیرند یا وزارت بهداشت و دولت وام بگیرد و جریمه تاخیر را هم پرداخت کنند. اداره اقتصادی بیمارستان‌ها به این صورت میسر می‌شود.

 

وزیر بهداشت با بیان اینکه انتظار داریم افرادی که باید اقدام کنند این کار را انجام دهند، گفت: در زمینه بیمه‌ها باید به دانش و تجربه بشری نگاه کنیم و آنجایی که موفق شدند درس بگیریم. فکر می‌کنم باید تصمیم گرفت و البته تصمیم هم هزینه دارد و باید هزینه آن را پرداخت.

 

هاشمی ادامه داد: همانطور که در موضوع هسته‌ای تصمیم گرفتیم و کسانی که تصمیم گرفتند هزینه آن را پرداخت می‌کنند. بنابراین فکر می‌کنم در موضوعات مهمی که سال‌هاست روی زمین مانده، باید هرچه زودتر تصمیم‌گیری شود.

 

وی در زمینه بودجه لازم برای ادامه طرح تحول نظام سلامت گفت: همان اعتباراتی را که در آغاز طرح پیش‌بینی کردند، کافی است. حتی اگر ۲۰ درصد کمتر از آن را بدهند ما کار را به سرانجام می‌رسانیم. بنابراین آنچه را که روز اول گفتیم نه تنها رقم بیشتری نگرفتیم بلکه ۲۰ یا ۳۰ درصد هم کمتر دریافت کردیم. بودجه ما همان ۱۰ درصد هدفمندی و ۱ درصد مالیات بر ارزش افزوده است که دارد انجام می‌شود. در عین حال خدماتی هم هستند که آن را می‌فروشیم و بیمه باید آن را پرداخت کنند و اگر این کار را انجام دهند ممنون آنها هستیم و کارها را با شتاب و کیفیت بیشتری پیگیری می‌کنیم.

 

آماده‌باش دانشگاه‌های علوم پزشکی مرزی درباره وبا

 

وزیر بهداشت در زمینه وضعیت وبا در عراق در ایام محرم گفت: ما با وزارت بهداشت عراق در تماس هستیم و با دانشگاه‌های مرزی خود آماده‌باش کامل قرار داده‌ایم. در شهرهایی مثل قم و مشهد مواردی از وبا مشاهده شد که رسانه‌ای نشدند و خوشبختانه درمان شده و تاکنون فوتی نداشتیم.

 

هاشمی خطاب به کسانی که به عتبات سفر می‌کنند، گفت: کسانی که به عتبات می‌روند مراقبت کنند و از آب‌های بسته‌بندی شده استفاده کرده و غذایی را که مطمئن نیستند، مصرف نکنند. البته ما در آماده‌باش هستیم و همانطور که در زمینه کرونا مجموعه بهداشتی ما خوب عمل کرد، در این زمینه نیز اقدامات لازم را انجام داده و مواظبت می‌کنیم.

 

وزیر بهداشت افزود: در زمینه کرونا مواردی هم مشکوک بودند و امیدواریم مشکلی برای کشور ایجاد نکند اما مردم هم باید در زمینه وبا مراقبت کنند. کسانی که به زائران کمک می‌کنند به ویژه در دهه محرم روزهای تاسوعا و عاشورا، این گروه‌های خدمت‌رسان باید مراقبت بیشتری در زمینه آب آشامیدنی به عمل آورند تا مشکلی برای کشور ایجاد نشود.