Logo of a company

قیمت حقیقی مسکن به مبلغ اسمی سال ۱۳۹۰ رسيد

 

 

 

 

masدفتر برنامه ریزي و اقتصاد مسکن اعلام كرد: سیر نزولی قیمت حقیقی مسکن در صورت ادامه ثبات قیمت مسکن در سال ۱۳۹۴، همچنان ادامه می یابد به طوری که قیمت حقیقی مسکن (قیمت اسمی تعدیل شده با شاخص تورم عمومی) در شهریور ماه سال ۱۳۹۴ برابر با قیمت اسمی مسکن در فرورین ماه سال ۱۳۹۰ است.

به گزارش یمین  نیوز از پايگاه اطلاع رساني وزارت راه وشهرسازي، دفتر برنامه ریزي و اقتصاد مسکن معاونت مسکن و ساختمان در خبرنامه شماره ۶ برنامه ریزي و اقتصاد مسکن (بام) در بخش قیمت و اجاره بهاي مسکن تصريح كرده است: روند قیمت مسکن از ابتداي سال ۱۳۹۱ تا پایان  اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۴ در شهر تهران حاکی از این است که قیمت مسکن پس از طی یک روند صعودي نسبتا شدید، از تیرماه سال ۱۳۹۲ از ثبات نسبی برخوردار بوده و به حدود ۴۰ میلیون ریال به ازاء هر مترمربع رسیده است.

بنابر اين گزارش بررسی بازار مسکن و بازارهاي رقیب با استفاده از آخرین اطلاعات و آمار منتشر شده نشان می دهد که از خردادماه سال ۱۳۹۲ از نوسانات در این بازارها کاسته شده است و از ثبات نسبی برخوردار شده اند.

همچنين بررسی بازار اجاره مسکن نیز نشان می دهد هرچند این بازار در شهر تهران در سال ۱۳۹۳ از ثبات نسبی برخوردار بوده ولی از ابتداي سال سال ۱۳۹۴ ، با یک روند افزایشی ملایم مواجه گشته است. به طوری که در شهریور ماه سال ۱۳۹۴ نسبت به ماه مشابه سال قبل حدود ۱۲ درصد افزایش یافته است و با پایان فصل جابه‌جايی مستاجران مطابق با الگوي سال هاي گذشته و با توجه به ثبات در قیمت مسکن و همچنین کنترل نرخ تورم (به عنوان ۲ عامل اصلی تاثیرگذار بر اجاره بهاي مسکن)، می‌توان انتظار داشت که در ادامه سال جاري، بازار اجاره مجددا در سطح قیمتی جدید از ثبات برخوردار شود.

قيمت‌ها به فرورین ماه سال ۱۳۹۰ رسيد

در خبرنامه شماره ۶ برنامه ریزي و اقتصاد مسکن (بام) آمده است: ثبات نسبی قیمت مسکن در شرایطی ادامه داشته است که نرخ تورم عمومی با وجود سیر نزولی  طی دو سال اخیر، همواره بالغ بر ۱۱ درصد بوده لذا قیمت حقیقی مسکن به صورت مداوم کاهش یافته و حباب قیمت مسکن تخلیه شده است و در صورت ادامه ثبات قیمت مسکن در سال ۱۳۹۴ ، سیر نزولی قیمت حقیقی مسکن همچنان ادامه می یابد به طوری که قیمت حقیقی مسکن (قیمت اسمی تعدیل شده با شاخص تورم عمومی) در شهریور ماه سال ۱۳۹۴ برابر با قیمت اسمی مسکن در فرورین ماه سال ۱۳۹۰ است.

همچنین طی سه سال اخیر نرخ رشد اجاره بها همواره کمتر از نرخ تورم عمومی بوده است؛ هر چند نرخ رشد اجاره بها در شهریور ماه سال جاري با نرخ تورم عمومی برابر شده است.

تعداد معاملات كاهش يافت

بررسی ماهانه تعداد معاملات ثبت شده واحدهاي مسکونی در شهر تهران نشان می دهد که میانگین ماهانه تعداد معاملات در شش ماهه اول سال، از حدود ۱۴ هزار واحد در سال ۱۳۹۳ به حدود ۱۲ هزار واحد در سال ۱۳۹۴ کاهش یافته است.

روند صدور پروانه هاي ساختمانی متوقف شد

بررسی تعداد پروانه هاي ساختمانی صادر شده بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده در این خصوص نشان می دهد با ایجاد ثبات قیمتی در بازار مسکن از اواسط سال ۱۳۹۲ و کاهش حاشیه سود و همچنین عدم فروش واحدهاي مسکونی تکمیل شده به دلیل کاهش قدرت خرید متقاضیان مسکن، به تدریج ساخت و ساز جدید و در نتیجه تقاضا براي پروانه ساختمانی نیز در بازار مسکن کاهش یافته است. لازم به ذکر است میانگین ماهانه تعداد واحدهاي مسکونی در پروانه هاي ساختمانی در شهر تهران از حدود ۱۵ هزار واحد در سال ۱۳۹۲ به حدود ۷ هزار واحد طی سال ۱۳۹۳ و پنج ماهه اول سال ۱۳۹۴ کاهش یافته است.

بنابر اين گزارش آمار صدور پروانه هاي ساختمانی در کلیه مناطق شهري نیز حاکی از سیر نزولی تقاضاي صدور پروانه ساختمانی طی سال هاي ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ ، از سیر نزولی برخوردار بوده است ولی در سه ماهه اول سال ۱۳۹۴ این سیر نزولی متوقف شده است.

كاهش قيمت در بازار نهاده ها و مصالح ساختمانی

بررسی سه بازار عمده مصالح و نهاده هاي ساختمانی  نشان می دهد که به دلیل عدم افزایش قیمت سیمان توسط دولت ( بازار سیمان تعزیراتی می باشد و قیمت آن به وسیله وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین می شود) طی ۱۶ ماه گذشته، نرخ رشد قیمت سیمان در چهار ماه اخیر صفر بوده است.

همچنين شاخص بهاي خدمات ساختمانی نیز سیر نزولی داشته ولی همچنان نرخ رشد آن بالاتر از ۱۳ درصد بوده است ولی قیمت آهن آلات در کشور به دلیل کاهش قیمت جهانی فولاد کاهش یافته به طوری که متوسط قیمت یک کیلوگرم آهن آلات از ۲۳ هزار ریال در خرداد ماه ۱۳۹۲ به حدود ۱۶ هزار ریال در شهریور ماه ۱۳۹۴ کاهش یافته است.

شاخص قیمت مسکن در پايین ترین جایگاه بازهاري رقيب

بررسی بازارهاي رقیب بخش مسکن در کنار نرخ تورم عمومی نشان می دهد که این بازارها از نوسان کمی برخوردار بوده و حتی برخی از آنها با کاهش شاخص و قیمت مواجه شده اند به طوری که در شهریور ماه سال ۱۳۹۴ نسبت به ماه مشابه سال قبل، نرخ رشد شاخص کل بورس، سکه و ارز به ترتیب برابر ۱۴.۱- ، ۲.۷-  و ۷.۷ بوده است این در حالی است که در همین دوره نرخ تورم نقطه به نقطه ۱۱.۷ درصد بوده و سپرده هاي بانکی یکساله و بالاتر، با نرخ سود ۲۰ درصد، بالاترین بازدهی را در بین بازارهاي مذکور داشته است.

همچنین بررسی روند شاخص هاي بازار مسکن در کنار بازار دارايی هاي رقیب و شاخص قیمت کالاها و خدمات عمومی(با ۱۰۰ در نظر گرفتن شاخص و قیمت دارايی ها درفروردین ماه سال ۱۳۹۰ ) نشان می دهد که در شهریورماه سال ۱۳۹۴ نسبت به ابتداي سال ۱۳۹۰ ، شاخص نرخ ارز در بالاترین و شاخص قیمت مسکن در پائین ترین جایگاه قرار گرفته و شاخص هاي بورس و سکه نیز تقریبا با نرخ تورم عمومی برابر شده اند.