دبیرکل مجمع جهانی تقریب/ مسئولین عربستان موظف اند امنیت را برقرارکنند 
چاپ 

دبیرکل مجمع جهانی تقریب/ مسئولین عربستان موظف اند امنیت را برقرارکنند

آیت الله محسن اراکی در بیست و پنجمین سالگرد تأسیس مجمع جهانی تقریب مذاهب گفت: فعالیت های مجمع جهانی تقریب مذاهب در سه فاز تئوری پردازی، گفتمان سازی و عملیاتی کردن تقریب مذاهب در نظر گرفته شده است.

به گزارش یمین نیوز، آیت الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب در بیست و پنجمین سالروز تاسیس مجمع جهانی تقریب مذاهب ضمن تسلیت فرا رسیدن ایام محرم و با اشاره به فاجعه هایی که امسال در مسجد الحرام و منا رخ داد، گفت: امیدواریم که علل و عوامل این فجایع مشخص شود و کمیته تحقیقی برای آن مسئله تشکیل شود که در آینده اینگونه مسائلی رخ ندهد. مسئله حج از وظایف و واجبات همه مسلمانان است و یک مراسم تقریبی است. به همین خاطر واجب بودن امنیت در مشاعر و مناسک حج از ضروریات است. مسئولین عربستان موظف اند این امنیت را برقرار کنند. اگر کمیته تحقیق در این مسئله به این نتیجه برسد که در فجایع امسال منا مسئولین عربستان کوتاهی کرده اند، مسلمانان باید تلاش کنند که در آنجا امنیت ایجاد شود. این امر در عین حال که یک وظیفه اسلامی است یک وظیفه انسانی هم هست.

وی  در پاسخ به سوال ناصر یمین مردوخی کردستانی  سر دبیر شبکه های خبری یمین نیوزو  طوفان نیوز مبنی بر اینکه در فجایع امسال منا مسئولین عربستان کوتاهی  زیادی کرده اند   و آیا  تدابیری  برای این فاجعه اندیشیده شده است؟ افزود: اگر متولیان در عربستان از عهده این کار برنمی آیند برموسسات و نهادها و سازمان های دیگر در کشورهای اسلامی حتم است که سازوکاری را بیاندیشند که امنیت در مراسم حج به طور کامل تامین شود.

وی در ادامه گفت: امروزه بیست و پنجمین سالروز مجمع تقریب مذاهب را گذراندیم، لازم است که گزارش مختصری در رابطه با فعالیت های مجمع را بیان کنم. برای مجمع سه فاز در نظر گرفته شده است: فاز نخست فعالیت های تقریب، در حوزه تئوری سازی تقریب و تئوری وحدت است. همچنین ساز و کارها و موانعی که می تواند در مسیر تقریب کمک یا مانع شود به طور مفصل مجمع، مجموعه عظیمی را در این زمینه فراهم کرده است. ما در این فاز توانسته ایم تا حدود زیادی کار انجام دهیم. شاید بتوان گفت در نظریه پردازی هیچ میدانی از تقریب باقی نمانده است که موسسات تقریب و زیرمجموعه های وابسته به آن به آن نپرداخته باشد و در این زمینه جای خالی ای باقی نمانده است.

اراکی تصریح کرد: فاز دوم، گفتمان سازی تقریب مذاهب در سراسر جهان است که در این عرصه هم فعالیت های زیادی انجام شده است. در دوره های قبل که آقایان واعظ زاده و تسخیری و اکنون هم بنده در این مجموعه فعالیت می کنم تلاش های زیادی در سراسر جهان در زمینه گفتمان سازی تقریب انجام داده ایم.

وی افزود: مجموعه نهادهای زیر مجموعه و همکار تقریب فعالیت های زیادی در گفتمان سازی در جهان انجام داده ایم و می توان گفت گفتمان وحدت گفتمان رایج شده است. این گفتمان گسترده، حاصل فعالیت های تقریب و نهادهای دیگر است. فاز سوم فعالیت های مجمع تقریب فاز عملیاتی کردن تقریب و میدانی سازی فعالیت ها و عملیاتی کردن برنامه های تقریب است که بخشی از آن انجام شده است. تأسیس اتحادیه های تقریبی گوناگون و وحدت بین جهان اسلام، هدف مجمع تقریب است. اتحادیه هایی مانند اتحادیه جهانی زن مسلمان، اتحادیه جهانی علمای مقاومت، اتحادیه های دیگر نظیر اتحادیه دانشگاهیان و فرهنگیان، احزاب مقاومت، اتحادیه تجار و بازرگا نان و…همه در این راستا شکل گرفته اند و حضورشان در عرصه تقریب حضوری موثر و کارسازی بوده است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب گفت: دیگر راهکار برای میدانی سازی تقریب، تأسیس یا فعال سازی مراکز و مجامع تقریبی در سراسر جهان است. ما امروز مجامع تقریب در سراسر جهان داریم. در لبنان، پاکستان(مجلس همبستگی ملی) که یکی از گسترده ترین مجامع تقریبی است. جماعت اسلامی پاکستان، جامعه وحدت اسلامی در پاکستان، شورای وحدت مسلمان در افغانستان و اخیرا تلاش کرده ایم که در عراق مجمع تقریبی را فعال کنیم و زمینه آن را آماده کرده ایم و در سوریه و مصر درصدد فعال سازی هستیم.

اراکی در ادامه تاکید کرد: امیدواریم که مسئولان مصر همکاری کنند و این مهم انجام شود. در کشورهایی مانند اندونزی و مالزی هم فعالیت هایی نظیر برگزاری کنفرانسی که درمالزی برگزار شد، صورت گرفته است. در بعضی از کشورهای اروپایی مانند آلمان، انگلیس، سوئد و… فعالیت های تقریبی خوبی انجام می گیرد که بسیاری از اینها با پشتیبانی مجمع تقریب بوده است.

وی گفت: یکی از مهمترین فعالیت های در این حوزه جشنواره بزرگ فیلم وحدت است که امیدوارم مقارن با مبعث رسول اکرم(ص) این جشنواره آغاز به کار کند. مقدماتی از جمله مسئول آن تعیین شده و مشغول به فعالیت شده اند. فعال سازی دانشگاه مذاهب اسلامی از دیگر برنامه های ماست که به نظرم می تواند نقش به سزایی در تقریب داشته باشد و در صدد گسترش آن  در داخل و خارج از کشور هستیم و در عراق و پاکستان هم پیشنهاد شعبه ای برای آن شده است.

 

اراکی افزود: یکی ازکارهای مهم در عرصه فعال سازی ایجاد تغییراتی در ساز و کار کنفرانس وحدت است. پیش بینی کرده ایم که کنفرانس امسال کنفرانس متفاوت و درعین حال تاثیرگذار باشد. کنفرانس امسال هم از نظر مدعوین، هم نوع مطالبی که ارائه می شود و هم به لحاظ پی گیری طرح ها و…متفاوت خواهد بود که در فعال سازی تقریب می تواند نقش موثری داشته باشد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب در ادامه با اشاره به کارهای تقریبی گفت: یکی دیگر از کارهای پژوهشگاه در راستای عملیاتی، تشکیل حلقه های گفتگو بین مذاهب است که نخستین حلقه در سال گذشته شکل گرفت و امسال هم در هفته های آینده دومین آن انجام می شود. در این حلقه ها علمای شیعه و سنی در کنا هم می نشینند و برای مسائل مورد اختلاف راه حل ارائه می کنند و به گفتگو می پردازند.

وی تصریح کرد: یکی ازمهمترین طرح ها کمیته مساعی حمیده است که بین ۴۰ تن از علمای جهان اسلام تشکیل شده است. تلاش این است که در مناطق بحرانی جهان اسلام که اختلاف وجود دارد علما و شخصیت هایی که در آن کمیته حضور دارند وساطت و میانجی گری کرده که اختلافات را محدود یا در صورت امکان برطرف کنند.

اراکی در ادامه با اشاره به اینکه جشنواره هایی که در کنار کنفرانس وحدت مانند جشنواره شعر رسول اکرم(ص)، جشنواره فاطمی، نکوداشت شخصیت های تقریب از فعالیت های تقریب مذاهب است گفت: نکوداشت برای شخصیت های مانند امام موسی صدر را برگزار کرده ایم. همچنین یکی از کارهای میدانی مجمع، تاسیس سازمان خیر اسلامی (سخا) است که هدفش ارائه کمک به نیازمندان اسلامی به ویژه در مناطق بحرانی است. همانطور که می دانید سازمان هایی که تشکیل شده بود یا شیعه بودند یا سنی. در این زمینه نیاز بود که سازمان خیریه ای تشکیل شود که بدون توجه به گرایش و مذهب مردم حتی به غیرمسلمانان هم کمک کند. معتقدیم که این کمک ها نقش بسیاری در تقریب خواهد داشت.

درباره نویسنده

4439مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو