Logo of a company

عراقچی اعلام کرد/روز یکشنبه ، لغو تحریم اتحادیه اروپا

aragمعاون حقوقی وزیر امور خارجه، با تاکید براینکه ایران به محض مشاهده نقض تعهد طرف مقابل، تعهداتش را کنار می‌گذارد ،گفت: ادعای بازرسی ابدی فعالیت‌های هسته‌ای ایران از سوی «جان کری» بازی با الفاظ است.

به گزارش یمین نیوز، عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه نشست اجلاس امنیتی مونیخ که در تهران در حال برگزاری است در جمع خبرنگاران، گفت: در جلسه امروز صبح کنفرانس امنیتی مونیخ هلگا اشمید، معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که فردا اتحادیه اروپا تحریم‌های علیه ایران را لغو می‌کند و مصوبه‌ای را برای لغو تحریم‌های مالی و اقتصادی علیه ایران اعلام خواهد کرد.

وی افزود : ایران نیز بعد از این که از لغو این تحریم‌ها اطمینان حاصل پیدا کرد اقدامات خود را شروع می‌کند.

عراقچی همچنین با بیان این که در این نشست هم ما و هم خانم هلگا اشمید تاکید کردیم که بحث آزمایشات موشکی ایران از بحث برجام جداست گفت: وی در این جلسه تاکید کرد که این موضوع باید در حوزه خودش بررسی شود و ارتباطی بین برجام و مسائل موشکی وجود ندارد.

مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات اخیر جان کری، وزیر خارجه آمریکا مبنی بر این که تحریم‌ها علیه ایران بازگشت‌پذیر است، گفت:‌ این بازگشت‌پذیری برای هر دو طرف وجود دارد.

وی با بیان این که طبیعی است که جان کری روایت خود را از برجام برجسته کند، گفت:‌ همان‌طور که اشاره کردم حق بازگشت‌پذیری برای دو طرف وجود دارد و ما نیز در صورتی که طرف مقابل تعهدات خود را اجرا نکرد قابلیت بازگشت‌پذیری داریم. همان‌طور که این موضوع برای طرف مقابل نیز در نظر گرفته شده است.

 

عراقچی هم‌چنین در مورد بخش دیگری از صحبت‌های جان کری مبنی بر بازرسی ابدی فعالیت‌های هسته‌ای ایران گفت:‌ این صحبت‌ها بازی با الفاظ است.

معاون حقوقی وزیر امور خارجه، با اشاره به بازرسی‌هایی که در مورد فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران در چارچوب قانون ان.پی.تی و همچنین اجرای پروتکل الحاقی از سوی آژانس صورت می‌گیرد گفت: این که مقامات آمریکایی یک امر بدیهی را به عنوان نقطه قوت امتیازات خود در توافق وین نشان می‌دهند نشان‌دهنده نقطه مثبت برجام است.

وی گفت:ایران به محض این که نقض تعهدی را از طرف مقابل مشاهده کند تعهدات خود را کنار می‌گذارد.

عراقچی همچنین با اشاره به اهمیت برگزاری اجلاس مقدماتی کنفرانس امنیتی مونیخ در تهران گفت:‌ این اجلاس مهمی است که در تهران برگزار شده است و در آن مسائل امنیتی و منطقه‌‌ای مورد بحث قرار می‌گیرد. در این اجلاس برخی ازمقامات فعلی و پیشین کشورهای منطقه و همچنین برخی از کشورهای اروپایی و صاحب‌نظران و اندیشمندان حضور دارند همانطور که اشاره کردم بحث‌های خوبی انجام شد و در ارتباط با بحث سوریه، عراق و یمن گفت‌ و گوهایی صورت گرفت.

او ادامه داد: همه اذعان داشتند که باید برای حل این بحران‌ها چاره‌ای اندیشیده شود و همه به نقش مهم ایران در این زمینه اذعان داشتند.

معاون وزیر خارجه ایران با بیان این که حقانیت دیدگاه‌های ایران در مورد مسائل منطقه در حال حاضر برای آن‌ها روشن شده و به اثبات رسیده که باید هشدارهای ما را جدی می‌گرفتند گفت: ایران در ارتباط با مسائل منطقه نگاه درستی داشت ولی به این نگاه توجه نشد و اکنون آن‌ها متوجه شدند که باید به این دیدگاه‌ها و نظرات توجه کنند و این که سیاست‌های غلط برخی از کشورهای منطقه باعث افزایش تروریسم شده است.

عراقچی همچنین با بیان این که در یکی از پنل‌های اجلاس مقدماتی کنفرانس امنیتی مونیخ با حضور بنده، دکتر صالحی و هلگا اشمید در خصوص برجام بحث و گفت‌ و گو کردیم گفت:‌ در این جلسه در مورد توافق وین و آینده روابط ایران و غرب بحث و گفت‌ و گو شد. هم‌چنین اثرات این توافق بر تحولات منطقه مورد بحث قرار گرفت و خانم هلگا اشمید مطرح کرد که فردا اتحادیه اروپا تحریم‌های مالی و اقتصادی علیه ایران را لغو می‌کند و طی مصوبه ای این موضوع را اعلام می‌کند.