قشقاوی: نمی‌دانیم مفقودین “منا” بازداشت شده یا جان باخته‌اند 
چاپ 

قشقاوی: نمی‌دانیم مفقودین “منا” بازداشت شده یا جان باخته‌اند

1431948121160_abdolvahed mirzazadeh-5

 

معاون پارلمانی و کنسولی وزیر امور خارجه با تأکید بر اینکه باید عربستان سعودی مسئولیت فاجعه منا را بپذیرد، ادامه داد: باید هرچه زودتر تکلیف ۱۱۶ مفقود ایرانی این حادثه مشخص شود.

حسن قشقاوی در مراسم تشییع حاج حسن حسینی مقدم، سرکنسول ایران در مرز ترکمنستان و از جان‌باختگان فاجعه منا که صبح امروز با حضور تعدادی از معاونان وزیر امور خارجه، مدیران و روسای ادارات این وزارتخانه و همچنین دیگر کارمندان دستگاه دیپلماسی کشورمان برگزار شد در بخشی از سخنان خود با گرامیداشت یاد مرحوم حاج حسن حسینی مقدم و مرحوم رحیم آقایی‌پور، معاون مدیرکل امور مجلس وزارت امور خارجه، اظهار کرد: وضعیت دو عزیز سفرکرده ما آقایان فهیما معاون اداری تشریفات وزارت امور خارجه و آقای رکن‌آبادی سفیر پیشین ایران در لبنان به طور قطع مشخص نیست.

وی با تسلیت مجدد این فاجعه به مردم ایران و خانواده جان‌باختگان و همچنین کارمندان وزارت امور خارجه، اظهار کرد: مقامات عربستانی گفته‌اند که «این موضوع تقدیر الهی بوده است». هیچ کس منکر تقدیر الهی نیست ولی بزرگان ما گفته‌اند مقدمه تقدیر، تدبیر بشری است.

وی با اشاره به اهمیت مدیریت و تدبیر اینگونه حوادث به صحبت‌های مقام معظم رهبری در مورد این فاجعه اشاره کرد و گفت: همانطور که ایشان گفته‌اند باید در این اقدامات مسئولان عربستانی مسئولیت‌پذیر باشند و به عدل و انصاف رفتار کنند.

این دیپلمات عالیرتبه کشورمان با اشاره به بازدید خود از محل این حادثه تصریح کرد: مقامات عربستانی اعلام کرده‌اند که یک کمیته حقیقت‌یاب تشکیل داده‌اند در حالی که عقل و انصاف حکم می‌کند که ایران و سایر کشورهایی که شهروندانشان در این حادثه آسیب دیده‌اند در این کمیته حضور داشته باشند.

وی با تأکید بر اهمیت مسئولیت‌پذیری در ارتباط با این فاجعه، افزود: این سخن سیاسی نیست بلکه سخن کنسولی است. عربستان باید طبق کنوانسیون‌های بین‌المللی و معاهدات و توافق‌هایی که بین دو کشور وجود دارد رفتار کند.

قشقاوی به ۹ پروتکلی که بین دو کشور وجود دارد اشاره کرد و افزود: اکنون انتظار معقول ما این است که تکلیف ۱۱۶ مفقود ایرانی این حادثه مشخص شود. ما در حال حاضر نمی‌دانیم که این عزیزان به رحمت ایزدی پیوسته‌اند و یا اینکه در جایی بازداشت هستند تا جنازه آنها برنگردد نمی‌توانیم نفیاً و اثباتاً در این مورد صحبت کنیم.

معاون کنسولی وزیر امور خارجه اظهار کرد: آنچه که در این ارتباط مطرح می‌شود حرف سیاسی نیست بلکه حرف کنسولی است و در چارچوب روابط برادری و منطقه‌ای معنا پیدا می‌کند و باید تکلیف این عزیزان هرچه زودتر روشن شود.

در این مراسم بعد از صحبت‌های قشقاوی برادر مرحوم مقدم دقایق کوتاهی سخنرانی کرد.

به گزارش ایسنا، قرار است پیکر این جان‌باخته حادثه منا که مسئولیت سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در مرز ترکمنستان را بر عهده داشت در امامزاده پنج تن (ع) لویزان به خاک سپرده شود.

در این مراسم همچنین مجری برنامه اعلام کرد که مراسم گرامیداشت مرحوم رحیم آقایی‌پور معاون مدیرکل امور مجلس وزارت امور خارجه که در فاجعه منا جان خود را از دست داد فردا از ساعت ۳ تا ۵ بعدازظهر در مسجد امام صادق (ع) دانشگاه امام صادق (ع) برگزار می‌شود.

همچنین مراسم ختم حسینی مقدم نیز در روز پنج‌شنبه از ساعت ۱۰ الی ۱۱.۳۰ صبح در مسجد جامع شهرک غرب برگزار خواهد شد.

درباره نویسنده

15363مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو