Logo of a company

آماده شنیدن نظرات و پیشنهادات مردم هستیم

astaفرمانده نیروی انتظامی با حضور در مقر سامانه ۱۹۷، ضمن شرکت در ویدئو کنفرانس بین تهران و اصفهان و خراسان رضوی درباره نحوه تماس‌های مردم با این سامانه توضیح داد و گفت:آماده شنیدن نظرات و پیشنهادات هستیم.

سردار حسین اشتری همزمان با دومین روز از هفته نیروی انتظامی با حضور در مقر اصلی سامانه ۱۹۷، از نزدیک در جریان مشکلات مردم  قرار گرفت و ضمن ارائه دستورات لازم درباره حل مشکلات شهروندان در جلسه‌ای که به صورت ویدئو کنفرانس با استان‌های اصفهان و خراسان رضوی برقرار شده بود، مشکلات برخی از شهروندان اصفهانی و ساکن در مشهد را حل و فصل کرد.

وی با اشاره به اینکه ارتباط پلیس با مردم هر سال شاهد رشد مضاعف‌تری است، افزود: امسال نسبت به سال گذشته شاهد تماس‌های بیشتری از سوی شهروندان بودیم که این تماس‌ها را می‌توان در رده‌های پیشنهاد، انتقاد، تقدیر و شکایت قرار داد.

فرمانده ناجا با اعلام اینکه ارتباط مردم با نیروی انتظامی نشان از جامعه محور بودن نیروی انتظامی می‌دهد، افزود: بر طبق آمار، حدود ۲۵.۸ درصد افزایش تماس در شش ماهه نخست امسال نسبت به شش ماهه نخست سال ۹۳ داشته ایم  که از این تعداد سه درصد افزایش میزان تماس‌های تقدیر و تشکر و یک درصد شامل تماس‌های انتقادی و شکایتی ثبت شده است.

سردار اشتری با اعلام اینکه ۲۶ دستگاه بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مسئول بحث‌های فرهنگی و اجتماعی در کشور معرفی شده‌اند، افزود: نیروی انتظامی تنها یکی از این دستگاه‌هاست و اگر بخواهیم شاهد فرهنگسازی در یک کشور باشیم، حتما باید تمام دستگاه‌های پای کار حضور داشته باشند و نسبت به فرهنگسازی اقدام کنند.

سردار اشتری همچنین  در پاسخ  به سوال ناصر  یمین مردوخی کردستانی  سر دبیر شبکه های خبری طوفان نیوز و یمین نیوز در باره  جمع‌آوری معتادان متجاهر و برخورد با خرده‌فروشان مواد مخدر، گفت: جمع‌آوری معتادان متجاهر و برخورد با خرده‌فروشان و قاچاقچیان مواد مخدر جزو بزرگترین اولویت‌های شهروندان از ماموران پلیس است. از این رو با ابلاغیه‌ای که به همکارانم در سطح همه استان‌ها اعلام شده است، از آنها خواسته‌ایم نسبت به شناسایی معتادان متجاهر، خرده‌فروشان مواد مخدر و قاچاقچیان اقدام کرده و در برخورد با این افراد، هیچ‌گونه چشم‌پوشی نداشته باشند.

وی گفت: علاوه بر نیروی انتظامی، بهزیستی، شهرداری و وزارت بهداشت، وزارت رفاه و ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری در بحث مواد مخدر نقش دارند. نیروی انتظامی در آخرین برنامه خود با تهیه فیلمی مستند از رفتار معتادان متجاهر و آسیب‌هایی که این افراد برای دیگر افراد جامعه ایجاد می‌کنند، فیلم مستند تهیه شده را به سران سه قوه تقدیم کرده و خواستار رسیدگی سریع همه دستگاه‌های ذیربط در امر مبارزه با مواد مخدر است.

فرمانده ناجا با اعلام اینکه خوشبختانه حساسیت‌های موجود در بحث مبارزه با مواد مخدر باعث شده است اتفاقات خوشایندی در امر جمع‌آوری معتادان رخ دهد، افزود: شهرداری‌ها مکلف شده‌اند فضای مناسب برای نگهداری معتادان را در اختیار ماموران پلیس قرار دهند و در صورت تامین این فضا، پلیس در صحنه حضور خواهد یافت و نسبت به جمع‌آوری معتادان، اقدامات لازم را انجام خواهد داد.وی در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره موضوعاتی که بیشتر مورد توجه و تماس مردم با سامانه ۱۹۷ می‌شود، افزود: نحوه برخورد پرسنل ناجا و رعایت حقوق شهروندی از جمله مسائلی است که بیشترین آمار تماس‌ها با سامانه ۱۹۷ را به خود اختصاص داده تا جایی که بر اساس آمار استخراج شده، نحوه برخورد ماموران پلیس راهور بیشترین تعداد تماس‌ها را به خود اختصاص داده و پلیس‌های پیشگیری‌، امنیت عمومی، پلیس آگاهی، یگان امداد، معاون عملیات، پلیس مبارزه با مواد مخدر و سازمان نظام وظیفه در رتبه‌های بعدی تماس‌های شهروندان قرار دارند.

فرمانده ناجا با اعلام اینکه همه تماس‌های انجام شده با سامانه ۱۹۷ به صورت منظم و منسجم مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد، افزود: بسیاری از تماس‌هایی که درباره تقدیر از کارمندان و کارکنان نیروی انتظامی چه در کلانتری‌ها و چه در مجموعه‌های دیگر مطرح شده، مورد بررسی قرار گرفته و برای تقویت روحیه همکاری بیشتر با مردم توصیه شده است از همکاران برتر در صبحگاه‌های مشترک به صورت ویژه تقدیر شود. علاوه بر تقدیر از کارمندان نمونه و پرسنل خدوم، در بحث برخورد و تنبیه با پرسنلی که دارای شکایت و تماس‌های انتقادی نیز هستند، برخوردهای قاطع صورت گرفته و حتی در مرحله‌ای با عزل درجه، تغییر رده خدمتی و یا اخراج از مجموعه ناجا با متخلفان برخورد صورت گرفته است.

وی در ادامه افزود: رفتار بد ماموران بدان معنا نیست که ماموران ناجا خدایی ناکرده با ارباب رجوع‌ها برخورد فیزیکی داشته باشند. چون افراد در مواقع بحرانی با ماموران پلیس برخورد می‌کنند، کوچکترین اخم و یا بی‌تفاوتی ماموران برای آنها گران تمام می‌شود و احساس می‌کنند حقوق شهروندی‌شان زیر سئوال رفته است. با این حال اگر شهروندی از نحوه برخورد هر یک از پرسنل پلیس، ابراز نارضایتی کند، ماموران و کارشناسان ما در حوزه بازرسی موظف به پیگیری شکایت مطرح شده هستند. از سوی دیگر برای ارتقای آموزش نحوه برخورد با شهروندان و ارباب رجوعان و بالا بردن رفتار سازمانی، برای نیروهایی که احساس می‌شود به آموزش نیاز دارند، در سال دو بار جلسات توجیهی با حضور اساتید و کارشناسان مجرب برگزار می‌شود.

در ادامه این مراسم اشتری با شرکت در جلسه ویدئو کنفرانس با حضور سردار آقاخانی، فرمانده انتظامی اصفهان، به مشکلات سه نفر از شهروندان اصفهانی رسیدگی و در پاسخ به یکی از شهروندان اعلام کرد: حمایت پلیس از آمران به معروف و ناهیان از منکر در دستور کار ماموران قرار دارد اما آمران به معروف باید به این نکته توجه داشته باشند که فعالیت آنها باید زیر نظر ستاد امر به معروف و نهی از منکر باشد و فقط می‌توانند به صورت لسانی، امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه ترویج دهند.

فرمانده نیروی انتظامی همچنین در پاسخ به سئوال شهروند دیگری برای حضور یک شعبه مجزا از پلیس امنیت اخلاقی در کلانتری‌ها، گفت: این امکان برای مجموعه ناجا وجود ندارد که هر کلانتری را مجهز به یک شعبه پلیس امنیت عمومی کند لذا از همکارانمان درخواست داریم برای برخورد با ناامنی‌ها و اختلالات موجود، حتما به پیام‌های مردمی توجه کرده و نسبت به رفع درخواست‌های شهروندان به ویژه در مورد مزاحمت‌های اخلاقی، دقت لازم را مبذول کنند.

در پایان حضور فرمانده نیروی انتظامی در مرکز ۱۹۷، از زحمات و تلاش‌های برخی از پرسنل زحمتکش این سامانه با اهدای لوح تقدیر، تشکر و قدردانی به عمل آمد.