Logo of a company

گزارش ایسنا از اولین جلسه دادگاه «بابک زنجانی»/جلسه بعدی فردا

صبح امروز (شنبه)، جلسه رسیدگی به پرونده بابک زنجانی و دو متهم دیگر برگزار شد که بر اساس کیفرخواست صادره از سوی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، اتهام افساد فی‌الارض برای سه متهم این پرونده مطرح شده است.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جلسه دادگاه ساعت ۹:۵ به صورت رسمی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی آغاز شد.

* جمعی از اهالی رسانه مقابل محوطه ورودی دادگاه انقلاب حضور دارند.

* بابک زنجانی ساعت ۸:۱۵ با تدابیر امنیتی وارد دادگاه انقلاب شد.

* برخی از اعضای خانواده و وکیل مدافع متهم در جلسه دادگاه حضور دارند.

* نجفی نماینده مدعی‌العموم ساعت ۹:۲۰ برای قرائت کیفرخواست ۲۳۷ صفحه‌ای صادره از سوی دادسرای عمومی و انقلاب تهران پشت تریبون رفت و کیفرخواست را برای سه نفر قرائت کرد.

* بر اساس اظهارات نماینده مدعی‌العموم، بابک زنجانی بیش از ۴۰ نوبت مورد بازجویی قرار گرفته است.

* طبق کیفرخواست صادره اتهامات بابک زنجانی عبارت است از افساد فی‌الارض از طریق اخلال در نظام اقتصادی کشور، کلاهبرداری از شرکت ملی نفت، بانک مسکن و تامین اجتماعی، پولشویی، جعل ۲۴ فقره اسناد بانکی و صورت حساب‌های بانکی، جعل حواله‌های ارزی، جعل دستور انتقال بین بانک‌ها.

* بر اساس کیفرخواست صادره، اتهامات «م.ش» متهم ردیف دوم، افساد فی‌الارض از طریق اخلال در نظام اقتصادی، مشارکت در کلاهبرداری از شرکت ملی نفت ایران، مشارکت در پولشویی و کلاهبرداری است.

* اتهامات «ح.ف.ه» متهم ردیف سوم این پرونده بر اساس کیفرخواست صادره، افساد فی الارض از طریق اخلال در نظام اقتصادی، مشارکت در کلاهبرداری از یک شرکت، مشارکت در کلاهبرداری از تامین اجتماعی و مشارکت در پولشویی است.

* با گذشت ۹۰ دقیقه از زمان آغاز قرائت کیفرخواست، همچنان نماینده دادستان در حال قرائت کیفرخواست است.

* نجفی نماینده دادستان در بخشی از قرائت کیفرخواست با اشاره به عواقب ناشی از تحریم‌، گفت: اعمال محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها باعث می‌شود که شبکه‌های بانکی در زمینه انتقال ارز با مشکل مواجه شوند. در این راستا بابک زنجانی در امر جابجایی ارز و ارائه خدمات گشایش مالی و ارزی دارای فعالیت بوده است.

* نماینده مدعی‌العموم گفت: بابک زنجانی با همکاری «ح.ف.ه» اقدام به تأسیس دو بانک در مالزی و تاجیکستان می‌کند. همچنین وی برای پیشبرد بیشتر اهداف خود اقدام به تاسیس چند شرکت در خارج از کشور کرده است.

* طبق کیفرخواست صادره بابک زنجانی دارای ۱۱ شرکت نفتی بوده که مهمترین آن شرکتی در عراق با داشتن سهام ۴۹ درصدی است. همچنین نام خانمی با اسم «م.م» در بسیاری از شرکت‌ها تکرار شده که حقوق وی ماهی ۴ هزار یورو بوده است.

* بنا بر اظهارات نماینده دادستان، بابک زنجانی در کشورهای ترکیه، عراق، تاجیکستان و مالزی دارای فعالیت‌های پولی و بانکی بوده است.

* نماینده دادستان در ادامه قرائت کیفرخواست ۲۳۷ صفحه‌ای به بانک «ک»اشاره کرد و گفت: این بانک در تاریخ ۲۶/ ۸/ ۲۰۰۹ افتتاح شد و ابتدا متعلق به شرکت لوازم آرایشی و بهداشتی متهم ردیف اول بوده، همچنین این بانک مجوز فعالیت بانکی در تاجیکستان را دریافت می‌کند.

* قاضی صلواتی ساعت ۱۰:۴۵ تنفس ۱۵ دقیقه‌ای اعلام کرد.

* ساعت ۱۱ پس از پایان تنفس، دادگاه ادامه یافت.

* قاضی صلواتی دادگاه را با صلوات برای شادی روح جان باختگان فاجعه منا آغاز کرد.

* نماینده مدعی‌العموم به ادامه قرائت کیفرخواست پرداخت.

* ساعت ۱۱:۲۰ و با گذشت حدود ۲ ساعت و نیم از شروع دادگاه تا این لحظه ۵۴ صفحه از کیفرخواست ۲۳۷ صفحه‌ای توسط نماینده دادستان قرائت شده است.

* معاون دادستان تهران با اشاره به ابهامات گفته‌های بابک زنجانی درباره شرکت و سیستم «آی وان» گفت: یکی از ابهامات مرتبط در این خصوص این است که متهم چگونه به شرکت آی وان معرفی شده است و ارائه خدمات از طریق این شرکت چگونه بوده و همچنین بابک زنجانی چه وثایقی را نزد این شرکت گذاشته بود.

* نماینده مدعی‌العموم افزود: طبق گفته‌های متهم معامله‌ای بین بابک زنجانی و آی وان صورت گرفته است و ابهامی که در این راستا وجود دارد این است که مستندات این معامله نزد چه کسانی بوده و مدیران شرکت چه کسانی بودند.

* نجفی با اشاره به جلسات بازپرسی بابک زنجانی گفت: در تحقیقات مقدماتی اشاره شده بود که بابک زنجانی منابع ارزی در خارج از کشور دارد اما منابع تحقیقاتی نشان می‌دهد که گفته‌های وی کذب است. پذیرش هر ادعا در مراجع قضایی باید با ارائه سند صورت گیرد. بنابراین گفته بابک زنجانی مبنی بر اینکه مبلغ ۱۵ هزار یورو در خارج از کشور دارد نیاز به اسناد داشت و دستگاه قضایی نسبت به ادعای او طلب مطالبه سند کرد.

* نجفی گفت: در رابطه با شرکت مذکور بابک زنجانی به پرینت ۲۰۱ صفحه‌ای اشاره کرده بود که تمام نسخ پرینت به وزارت اطلاعات ارسال شده است. اما چند نکته قابل توجه در این پرینت وجود دارد؛ ابتدا اینکه در این پرینت سه وام به مبلغ ۵ میلیارد یورو و واریز مبلغ ۶۰۰ میلیون یورویی اشاره شده بود که این مبلغ از برداشت همان مبلغی است که وی ادعا کرده بود برای پیش پرداخت فروش نفت صرف کرده است.

* نماینده مدعی‌العموم خاطرنشان کرد: همچنین متهم مدعی شده بود که مبلغ ۶۰۰ میلیون یورو به شرکت آی وان سود داده است. با این حال این پرینت‌ها به عنوان سند قابل پذیرش نیست.

* نماینده دادستان ادامه داد: در تحقیقات انجام شده متهم اعلام کرده بود «ح.ف.ه» عضو هیأت مدیره بانک FIB بوده است. بابک زنجانی در جهت پیشبرد اهداف خود ناگزیر به همکاری با یکی از بانک‌های داخلی بوده که پس از خرید سهام با مدیران بانک ملت وارد مذاکره می‌شود و ۶۰ درصد از سهام دو بانک FIB و کنت را به مبلغ ۹۰ میلیون یورو به بانک ملت واگذار می‌کند. بانک مذکور پس از یک سال سهام را به بابک زنجانی واگذار می‌کند. بابک زنجانی پس از مشارکت با بانک داخلی در بستر دو بانک خود، اقدامات جعلی خود را انجام می‌دهد.

* نماینده دادستان تهران در ادامه با اشاره به ارتباط بابک زنجانی با بیرون از زندان، گفت: متهم از طریق خواهرش با خارج از زندان در ارتباط بوده و در رابطه با شرکت مذکور متهم از خواهرش درخواست می‌کند تا به کارمندان شرکت بگوید در پرینت‌های شرکت آی وان تغییراتی را ایجاد کنند و سپس آنها را به بازپرس ارائه دهند؛ لذا به نظر می‌رسد متهم در مرحله بازداشت نیز به دنبال جعل اسناد بوده است.

* با نزدیک شدن به وقت اذان، رییس دادگاه پایان نخستین جلسه دادگاه را اعلام کرد.

* در جلسه اول رسیدگی به اتهامات بابک زنجانی، ۶۵ صفحه از کیفرخواست ۲۳۷ صفحه‌ای قرائت شد.

* جلسه بعدی دادگاه، فردا ساعت ۸:۳۰ صبح برگزار می‌شود.

عکس این گزارش از منابع اینترنتی مورد استفاده قرار گرفته است.

روز گذشته (جمعه) دفتر سخنگوی قوه قضاییه برگزاری دادگاه بابک زنجانی به صورت علنی را اعلام کرد.