Logo of a company

روحانی پس از بازگشت از نیویورک عربستان باید به وظیفه قانونی خود عمل کند/ کار برخی رسانه‌های عربی توهین‌آمیز است

yyyy

 

رئیس جمهور ضمن تسلیت به بازماندگان حادثه منا، گفت: ایام بین عید غدیر و قربان همواره روزهای خوشی به لحاظ دینی و معنوی برای مردم ما بود که به خاطر بی‌تدبیری و عدم کارآیی دولت عربستان سعودی حادثه تلخی برای مسلمانان عزیز از جمله مردم مسلمان ایران که زائر خانه خدا بودند به بار آورد.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی پس از بازگشت از نیویورک در جمع خبرنگاران حاضر در فرودگاه مهرآباد با اشاره به اینکه قربانیان حادثه منا شرایط تأسف‌آوری دارند، اظهار کرد: من وقتی وارد نیویورک شدم از این حادثه مطلع شدم و قبل از اینکه از هواپیما پیاده شوم با معاون اول تماس گرفتم و دستورات لازم را ابلاغ کردم و اقدامات خوبی از سوی معاون اول دولت انجام شد.

وی با بیان اینکه در نیویورک دسترسی ما به رسانه‌ها برای بیان مظلومیت مسلمانان و ایرانیان بسیار خوب بود، خاطرنشان کرد: به گوش جهانیان و مراجع بین‌المللی این مسأله را رساندیم و مذاکرات لازم انجام شد. همچنین وزیر امور خارجه ایران با وزرای خارجه و سران برخی کشورهای منطقه مذاکرات بسیار موثری داشتند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه دو سخنرانی در سازمان ملل داشته است و در هر دوی آنها به حادثه منا اشاره کرده است، گفت: حادثه منا را عادی و معمولی نمی‌دانیم و این حادثه با مسائل مالی جبران نمی‌شود و خیلی مهم‌تر است. پس باید عربستان سعودی به وظایف قانونی و بین‌المللی در برابر اتباع خارجی و زائران عمل کند و حادثه به طور دقیق روشن شود.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه برخی رسانه‌های عربستان به جای پخش فیلم‌های موجود، انیمیشن برای مردم پخش می‌کنند که برای ملت‌های مسلمان توهین‌آمیز است، ‌خاطرنشان کرد: در ملاقات‌هایی که با سران کشورهای مختلف داشتیم همه متأثر بودند و در ابتدای هر ۱۶ ملاقاتی که داشتم به حادثه منا اشاره می‌کردم و همه اظهار می‌کردند که این حادثه باعث تأسف و تعجب است و باید مورد رسیدگی قرار گیرد.

روحانی بار دیگر به خانواده‌های بازماندگان حادثه منا تسلیت گفت و برای مصدومین این حادثه آرزوی شفا کرد و افزود: دولت از ابتدا به خوبی حادثه را دنبال کرده است و تلاش می‌کند هرچه سریع‌تر جنازه‌ها به کشور و خانواده‌هایشان بازگردند و وسایل احترام و امکانات تسلی دل خانواده‌ها را فراهم کنند که این وظیفه دولت است. همچنین وظیفه قانونی خود را در زمینه پیگیری حقوق مردم ایران دنبال خواهیم کرد.

روحانی با بیان اینکه سفر خود را به خاطر حادثه منا کوتاه کردیم و قرار بود این سفر تا بعدازظهر امروز ادامه داشته باشد، گفت: ۵ ملاقات و ۳ نشست مهم دیگر را لغو کردیم تا بتوانم امروز در مراسم استقبال از اجساد مطهر کشته‌شدگان در حادثه منا شرکت کنم.

وی با اشاره به اینکه در سفر انجام شده در ۱۶ ملاقات شرکت داشتم و گفت: در چهار نشست با مدیران اقتصادی آمریکا، نخبگان ایران، اندیشکده‌ها، مدیران سیاسی، سردبیران رسانه‌ها و مجموعه ایرانیان مقیم دیدار داشتم و اجلاس توسعه شرکت کردم و سند توسعه برای سال‌های بعد از ۲۰۱۵ به تصویب رسید که مجموعه این سند به نفع جهان سوم است و در سخنرانی که داشتم به اقدامات زیست‌محیطی ایران و اقداماتی که به لحاظ زیست‌محیطی باید در منطقه انجام شود اشاره کردم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز مسأله زائران خانه خدا، موضوع برجام و فضای پس از برجام مورد بحث و بررسی قرار گرفت، افزود: هیچ کس بحث از اینکه برجام در چه مرحله‌ای است نمی‌کرد و همه برجام را نهایی شده می‌دانستند. بنابراین به دنبال آثار برجام به لحاظ اقتصادی و… بودند.

روحانی افزود: مدیران اقتصادی که بسیاری از کشورها می‌گفتند به آمریکا فشار آورید که تحریم‌ها را بردارد تا ما بتوانیم در ایران سرمایه‌گذاری کنیم و هیچ کس نبود که از عظمت ملت ایران و اهمیت کار در ایران سخن نگوید.

رئیس جمهور تصریح کرد: سران همه کشورها از جمله کشورهای آسیایی، اروپایی،‌ آفریقایی و آمریکای لاتین همه از ایران کمک می‌خواستند و در مقایسه با گذشته که در ملاقات‌ها با لحن نصیحت و انتقادی با ایران صحبت می‌شد امروز هر که به ایران می‌رسد موضوع صحبتش این است که چطور می‌تواند به ایران بیاید و سرمایه‌گذاری کند.

روحانی با تأکید بر اهمیت مسأله عراق،‌ سوریه و یمن خاطرنشان کرد: ایران به عنوان کشوری که در گذشته به عنوان مشکل و مسأله منطقه مطرح بود امروز در سطح دنیا به عنوان راه‌حل مطرح است و همه قبول دارند که امنیت و ثبات در منطقه بدون ایران و همکاری با ایران امکان‌پذیر نیست.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه امروز ملت ایران در سایه حضورشان و رهبری‌های داهیانه مقام معظم رهبری به عزت رسیده‌اند، خاطرنشان کرد: امروز در منطقه و جهان شرایط مناسبی داریم که نباید نسبت به آن مغرور شویم بلکه باید از این فضا به نفع ملت و توسعه کشور و منطقه بهره بگیریم.

رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه وظیفه ما این است که هر کاری می‌توانیم در جلوگیری از خونریزی در سوریه انجام دهیم،‌ خاطرنشان کرد: هر کاری بتوانیم، در حراست از خون مسلمانان انجام خواهیم داد و این وظیفه ماست که برای ایجاد امنیت در عراق، سوریه و یمن همکاری‌های لازم را انجام دهیم و من حاضرم هر کجا که باشد و با هر کسی در این رابطه صحبت کنم به شرط آنکه بدانیم نتیجه آن امنیت و حفظ جان مردم است و در این راستا جمهوری اسلامی ایران تا به حال برای امنیت سوریه، یمن و عراق کارهای زیادی انجام داده است و این مسیر را ادامه خواهد داد.

روحانی در پایان با بیان اینکه در سفر به نیویورک ملاقات‌های مهمی با روئسای جمهور چین، فرانسه، روسیه و نخست‌وزیر انگلیس و ایتالیا داشتم، افزود: در تمام ملاقات‌ها در مورد شرایط و امنیت منطقه صحبت کردیم و امیدوارم که همه این صحبت‌ها به نفع مردم ما و منطقه باشد.