۱۶۹ کشته و ۲۹۸ مفقود/ ۱۲۰۰ جسد در سردخانه مکه/ اولین حجاج وارد کشور شدند 
چاپ 

۱۶۹ کشته و ۲۹۸ مفقود/ ۱۲۰۰ جسد در سردخانه مکه/ اولین حجاج وارد کشور شدند

rrr

 

 

طبق اعلام سازمان حج و زیارت، بیش از ۱۲۰۰ جسد متعلق به زائران حدود ۲۰ کشور در سردخانه مکه قرار دارد.

برگرفته از  گزارش ایسنا، بالغ بر ۲۱ کانتینر حاوی اجساد حجاج در انتظار شناسایی هستند که گفته می‌شود در هر کانتینر حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ جسد وجود دارد.

سازمان حج و زیارت از صبح امروز (دوشنبه) آمار جدیدی از کشته شدگان و مفقودین اعلام نکرده است که به نظر میرسد تعداد جان باختگان پس از تعیین هویت حجاج، افزایش یابد.

ورود اولین گروه حجاج به کشور

نخستین گروه از زائران ایرانی بیت‌الله الحرام وارد کشور شد.

بازگشت حجاج به کشور درحالی آغاز شده که هنوز از سرنوشت ده‌ها زائر ایرانی دیگر در عربستان خبری در دست نیست.

طبق برنامه‌ریزی سازمان حج و زیارت، بازگشت زائران ایرانی از مناسک حج به کشور از ۶ مهرماه آغاز شد و تا ۲۶ مهرماه ادامه خواهد داشت.

آخرین جستجوها در بیمارستان‌های طائف

رئیس ستاد مکه گفت: تعداد زائران مفقودی بسیار زیاد و جستجو در بیمارستان‌های سعودی رو به پایان است.

به گزارش ایسنا، مسعود مجردی درباره تماس‌هایی که از بیمارستان طائف با برخی زائران ایرانی گرفته و اطلاع داده شده که در این بیمارستان تعداد زیادی از مجروحان ایرانی هستند، گفت: این موضوع صحت ندارد، گروه تفحص درحال جستجو در بیمارستان طائف است و آمار مشخصی دارد، متاسفانه نمی‌دانیم این تماس ها از سوی چه شخصی یا اشخاصی برقرار می‌شود، اما ما پیگیر هستیم.

وی گفت: هنوز ۲۱ تریلی حامل اجساد زائران فاجعه منا در سردخانه مکه تخلیه نشده و امکان شناسایی وجود ندارد.

سرنوشت نامعلوم خبرنگاران صداوسیما

در پنجمین روز از فاجعه منا، هنوز اطلاعی از خبرنگاران مفقود صداوسیما به دست نیامده است.

حسن گروسی، سید حمیدرضا حسینی (خبرنگار شبکه خبر) و سید حمید میرزاده (گوینده و مدیرتولید رادیو عربی) پس از وقوع حادثه روز پنجشنبه در منا هنوز مفقود هستند و هیچ اطلاعی از سرنوشت آنها نیست.

بازگشت برخی حجاج مجروح، امروز بعدازظهر

تعدادی از مجروحان که قابل انتقال به داخل کشور هستند، با پرواز عصر امروز (دوشنبه) به تهران اعزام می‌شوند.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر اعلام کرد: بنا داریم تعدادی از مجروحان قابل انتقال به داخل کشور را با پرواز عصر امروز به تهران اعزام کنیم.

 

«مرعشی» گفت: تیم‌های جست‌و‌جو شب گذشته با حضور در سردخانه اصلی شهر مکه نسبت به شناسایی زائران ایرانی اقدامات لازم را انجام دادند. شناسایی مفقودان از دیشب تا صبح امروز ادامه داشت که برای انتقال پیکر جان‌باختگان به جده کارهای اداری در حال انجام است تا پس از انتقال به جده به کشور بازگردانده شوند.

تهیه آلبوم‌های عکس برای شناسایی حجاج

معاون کنسولی وزیر امور خارجه گفت: در چهار نقطه مکه آلبوم‌های عکسی تهیه شده و خانواده‌ها می توانند برای شناسایی بستگان خود به آن مراجعه کنند.

به گزارش ایسنا، حسن قشقاوی با بیان اینکه روند همکاری دولت عربستان با مقامات ایرانی به منظور رسیدگی به حال مصدومان و انتقال جان باختگان حادثه منا بهتر شده افزود: تشریفات انتقال ۱۳۰ نفر از جان باختگان حادثه منا به داخل کشور صورت گرفته ست.

وی گفت: پیکر ۱۳۰ نفر از جان باختگان مصیبت بار منا از ظهر سه‌شنبه به کشور منتقل می‌شود.

اولین گروه حجاج بازگشتند

اولین گروه از حجاج ایرانی صبح امروز (دوشنبه) راهی میهن اسلامی شدند.

به گزارش ایسنا، اولین گروه از حجاج ایرانی بیت‌الله الحرام ساعت ۸:۳۰ صبح امروز(دوشنبه ۶ مهرماه) به وقت محلی فرودگاه جده را به مقصد میهن اسلامی ترک کردند.

بر اساس این گزارش، نخستین گروه از زائران ایرانی بیت‌الله الحرام صبح امروز با پرواز ۵۰۷۷ به کشور بازگشته‌اند که پرواز آنان ساعت ۱۱:۵۵ در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) تهران به زمین خواهد نشست.

پروازهای برگشت حجاج از امروز آغاز شده و تا ۲۵ مهرماه ادامه خواهد داشت.

انتقال اکثر پیکرها تا ۲۴ ساعت آینده

رئیس سازمان حج و زیارت اعلام کرد: تلاش داریم تعداد قابل توجهی از پیکر جان‌باختگان حادثه منا را تا ۲۴ ساعت آینده از طریق فرودگاه جده به ایران منتقل کنیم.

به گزارش ایسنا، سعید اوحدی با اعلام این خبر گفت: تیم‌هایی که برای پیگیری حادثه دلخراش منا تشکیل شده‌اند، همچنان در حال شناسایی اجساد جان‌باختگان این حادثه در مراکز درمانی و سردخانه‌های عربستان هستند.

۱۶۹ کشته و ۲۹۸ مفقود

طبق آخرین اطلاعات جمع‌آوری شده، تاکنون جان باختن ۱۶۹ زائر ایرانی تائید شده است. همچنین ۲۹۸ زائر مفقود هستند و ۴۶ حاجی نیز در مراکز درمانی سعودی و بیمارستان جمهوری اسلامی ایران در مکه بستری‌اند.

به گزارش ایسنا، بر اساس این گزارش، از میان این مصدومان ۱۶ زائر بیهوش هستند که تاکنون ۱۰ نفر آنها شناسایی نشده‌اند.

آخرین فهرست سازمان حج و زیارت از جان‌باختگان فاجعه منا را اینجا ملاحظه کنید.

پیدا شدن چهار زائر مفقودی/ خروج یک نفر از فهرست جان‌باختگان

سازمان حج و زیارت اسامی چهار زائر مفقودی که پیدا شده‌اند را اعلام کرد، همچنین فهرست جان‌باختگان فاجعه منا با خارج شدن یک اسم، اصلاح شد.

دو نفر از زائران مفقودشده حادثه منا هم اکنون به کاروان‌های خود برگشته‌اند و دو نفر دیگر نیز مجروح و در بیمارستان‌های سعودی پیدا شدند.

«محمدمهدی اکبرزاده تهمتن» از کاروان ۳۰۰۲۸ و «هاجر قاسمی» از کاروان ۱۲۰۱۲ که پیشتر نام آنها در فهرست مفقودشدگان حادثه جمرات بود، به کاروان‌های خود برگشتند.

همچنین «محسن فلاحی» از کاروان ۱۳۰۷۷ و «صفر جان بزرگی» از کاروان ۲۹۰۱۲ نیز که در میان مفقودین حادثه منا بودند در حال حاضر در بیمارستان های سعودی بستری و تحت درمان هستند.

این سازمان پیشتر نام «انامحمد کر» از کاروان ۳۸۰۰۲ را در فهرست جان‌باختگان حادثه جمرات قرار داده بود که اعلام کرد، این زائر به کاروان خود برگشته است.

درباره نویسنده

15363مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو