ظریف از پادرمیانی امیر کویت برای بهتر شدن وضعیت حجاج ایرانی خبر داد 
چاپ 

ظریف از پادرمیانی امیر کویت برای بهتر شدن وضعیت حجاج ایرانی خبر داد

v

 

وزیر خارجه کشورمان با اشاره به دیدار کوتاه روز گذشته خود با امیر کویت گفت: در این دیدار کوتاه از ایشان خواستیم مداخله‌ای داشته باشند. ایشان نیز با پادشاه عربستان صحبت کردند و بعد از این تماس‌ و دیگر رایزنی‌های صورت گرفته از امروز شاهد یک مقدار شرایط بهتر برای پیگیری وضعیت حجاج ایرانی در منا بودیم.

به گزارش یمین نیوز، دکتر محمدجواد ظریف که به صورت مستقیم از نیویورک با برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما صحبت می‌کرد در ابتدای سخنانش با تسلیت فاجعه منا و جان باختن و مجروح شدن تعدادی از هم وطنان‌مان در این حادثه در مورد دستور کار هیات ایرانی در هفتادمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت سالانه برگزار می‌شود یک فرصت استثنایی برای مسوولان کشورها در سطح سران و یا وزیران است که ضمن مشارکت فعال در یک برنامه جهانی به وسیله آن بتوانند سیاست‌های کشور خود را اعلام کنند. هم‌چنین این زمینه را نیز فراهم می‌کند که ملاقات‌ها و گفت‌وگوهایی با مسوولان کشورهای مختلف در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد داشته باشند به نحوی که در یک سفر تعداد قابل توجهی ملاقات صورت می‌گیرد. موضوعی که ممکن است در شرایط معمول ماه‌ها طول بکشد.

او با بیان این که به خاطر این موضوع عموما در این سفر وقت وزیران خارجه و رییسان‌جمهور پر است و تمام وقت‌ها با ملاقات‌ها و گفت‌وگوها پر می‌شود ادامه داد: امسال اجلاس اهداف توسعه پایدار برگزار شد که این اجلاس در سطح سران بود و حدود ۱۳۰ رییس کشور و رییس دولت در آن حضور دارند و یکی از فعالیت‌های دیپلماتیک در جریان این سفر بود که در آن اهداف توسعه از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۳۰ برنامه‌ریزی می‌شود.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان ادامه داد: با توجه به این که امسال هفتادمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار می‌شود به این اجلاس توجه زیادی شده و تعداد زیادی از رهبران و سران کشورها در آن شرکت کردند. همان طور که اشاره کردم این دو اجلاس این فرصت را برای مسوولان به وجود آورده که ضمن این که برنامه‌ها و سیاست‌های خود را اعلام می‌کنند بتوانند با مسوولان دیگر کشورها نیز بحث و گفت‌وگو کنند.

وی در همین راستا ادامه داد: با توجه به جمع‌بندی پرونده هسته‌ای و حصول توافق وین فرصتی برای کشور ایجاد شده که ما در گفت‌وگوها در مورد این مساله صحبت کنیم. البته در کنار آن موضوعات دوجانبه، منطقه‌یی و بین‌المللی نیز مطرح می‌شود. آقای رییس‌جمهور موضوعات مورد نظر کشور را در ارتباط با مواردی که اشاره کردم در ملاقات‌ها مطرح کردند و بنده نیز در ملاقات‌ها این بحث‌ها را شروع کرده و ادامه می‌دهم.

ظریف در بخش دیگری از این گفت‌وگو در مورد رایزنی‌های فشرده خود و رییس‌جمهور در جریان این سفر و محور این رایزنی‌ها تصریح کرد: طبیعتا یکی از موضوعات مورد گفت‌وگو همان طور که اشاره کردم شرایط اجرای برجام و ضرورت تعهد کشورهای ۱+۵ و جامعه بین‌المللی بر اجرای تعهدات برجام از جمله سرمایه‌گذاری در ایران و همکاری فنی و هسته‌ای با ایران و رفع تحریم‌هاست. در این زمینه طرف‌هایی که آقای روحانی با آن‌ها جلسه داشته است برخورد خوبی کردند و از همکاری‌های فنی، هسته‌ای و سرمایه‌گذاری در ایران استقبال کردند. در جلسات امروز در مورد همکاری در زمینه ایمنی هسته‌ای، فن‌آوری هسته‌ای، کارآفرینی،‌ اشتغال، سرمایه‌گذاری و مسایل این چنینی بحث شد و برخی طرف‌های مقابل نیز خبر از اعزام هیات‌هایی به ایران دادند.

او گفت: در قسمت دیگر از این مذاکرات در ارتباط با مسایل منطقه بحث و گفت‌وگو شده است و تمام کشورهایی که ما با آن‌ها ملاقات داشته‌ایم بر نقش مثبت ایران به عنوان یکی از مقتدرترین کشورهای منطقه در ساختن آینده کشورهای منطقه و خلیج فارس و هم‌چنین مبارزه با افراط و تروریسم تاکید کردند.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان در همین رابطه افزود: حادثه منا که توجه همه هموطنان را به خود جلب کرده و تمام وقت، ذهن هیات ایرانی را به خود معطوف کرده یکی دیگر از محورهای این گفت‌وگوها بوده است. از دیگر سو بنده با تعاملی که با همکاران‌مان در تهران و ریاض دارم این موضوع را پیگیری می‌کنم و آقای رییس‌جمهور نیز در تماس‌هایی که با تهران دارند وضعیت امور و کارهای در حال انجام در این زمینه را دنبال و پیگیری می‌کنند.

ظریف افزود: در ملاقات‌هایی که با مسوولان مختلف کشورها انجام شده است بر ضرورت توجه به این موضوع انسانی و رسیدگی به قربانیان این حادثه و هم‌چنین رسیدگی به ابعاد حقوقی و سیاسی این موضوع بحث و گفت‌وگو شده است.

وزیر خارجه کشورمان در ادامه این گفت‌وگو که با عنوان دیپلماسی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شده بود در ارتباط با دیدار روز گذشته‌اش با جان کری، وزیر خارجه آمریکا خاطرنشان کرد: در این دیدار موضوع اصلی بحث اجرای برجام بود. در این ملاقات در مورد برخی از اظهاراتی که در فضای سیاسی آمریکا در چند وقت اخیر از سوی افراد مختلف از جمله دولت آمریکا مطرح شده بود ما اظهار نگرانی کردیم و تاکید کردیم این اظهارات می‌تواند زمینه را در مسیر اجرای برجام همراه با اعتمادسازی ناهموار کند.

وی گفت: در این دیدار در مورد ضرورت اجرای تعهدات و نحوه اجرای تعهدات از جمله برداشتن تحریم‌ها بحث و گفت‌وگو شد و طرف آمریکایی این اطمینان را داد که خود را موظف به اجرای تعهداتش می‌داند.(منبع ایسنا)

درباره نویسنده

15419مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو