بازتاب بیانات رهبری درباره عذرخواهی سعودی‌ها در خبرگزاری رویترز 
چاپ 

بازتاب بیانات رهبری درباره عذرخواهی سعودی‌ها در خبرگزاری رویترز

oo

خبرگزاری رویترز با اشاره به بیانات صبح امروز حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گزارش داد: رهبری ایران عذرخواهی عربستان در پی حادثه منا را خواستار شد.

به گزارش یمین نیوز، به نقل از خبرگزاری رویترز، رهبری ایران صبح روز یکشنبه گفت که عربستان باید به دلیل حادثه منا در مراسم حج امسال که مرگ حدود ۸۰۰ زائر را در پی داشت عذرخواهی کند.

رهبری ایران افزود: این مسئله فراموش نخواهد شد و ملت‌ها باید با جدیت آن را پیگیری کنند. سعودی‌ها باید به جای متهم کردن این و آن، مسئولیت این کار را بپذیرند و از مسلمانان و خانواده‌های قربانیان عذرخواهی کنند.

رویترز به نقل از رهبر معظم انقلاب نوشت: جهان اسلام سوالات زیادی در این باره دارد.

مقامات ایران می‌گویند که شمار قربانیان این حادثه بیش از آن چیزی است که عربستان اعلام می‌کند و احتمالاً به بیش از ۱۰۰۰ تن می‌رسد.

به گزارش یمین نیوز، روز پنج‌شنبه جمعیت زیادی از حجاج ایرانی و خارجی حین انجام مراسم رمی جمرات در اثر ازدحام جمعیت جان خود را از دست دادند یا مجروح شدند که علت آن را بی‌کفایتی و سوء مدیریت مسئولان برگزاری مراسم حج امسال عنوان کرده‌اند.

به گزارش یمین نیوز، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای صبح امروز (یکشنبه) در ابتدای جلسه درس خارج فقه در سخنانی با اشاره به فاجعه بزرگ منا، تأکید کردند: دنیای اسلام سؤالات زیادی در این خصوص دارد و حکام عربستان بجای فرافکنی، باید با عذرخواهی از امت اسلامی و خانواده‌های داغدار، مسئولیت خود را در این حادثه سنگین بپذیرند و به لوازم آن عمل کنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، حادثه تلخ منا و تبدیل شدن عید قربان به عزای امت اسلامی را یادآور شدند و افزودند: انسان لحظه‌ای نمی‌تواند خود را از این غم فارغ بداند و این غم در چند روز اخیر بر دلهای ما و همه مسلمانان سنگینی می‌کند.

رهبر انقلاب، فرافکنی حکام عربستان و سر باز زدن از پذیرش مسئولیت این فاجعه را نادرست و اقدامی عقیم و بی اثر خواندند و گفتند: دنیای اسلام سؤالات زیادی دارد و جان باختن بیش از هزار نفر در این حادثه مسئله کوچکی نیست، بنابراین جهان اسلام باید برای این مسئله فکر کند.

ایشان همچنین تأکید کردند: این قضیه فراموش نخواهد شد و ملت‌ها به طور جدی آن را دنبال خواهند کرد و سعودی‌ها نیز باید به جای فرافکنی و متهم کردن این و آن، مسئولیت خود را بپذیرند و از امت اسلامی و خانواده‌های داغدار عذرخواهی کنند.

همچنین حسن روحانی رییس جمهور کشورمان در دیدار با بان کی مون دبیر کل سازمان ملل در نیویورک از وی خواست وظایف قانونی و انسانی دولت ریاض را در ارتباط با حادثه مرگبار حج متذکر شود.

روحانی افزود: متاسفانه دولت عربستان همکاری لازم را برای رسیدگی به وضع مفقودین، انتقال اجساد و مجروحان انجام نمی‌دهد و ضروری است که دبیرکل سازمان ملل وظایف قانونی و انسانی دولت ریاض را در این زمینه متذکر شود.

دبیرکل سازمان ملل نیز در این دیدار با ابراز تسلیت به مناسبت کشته شدن شمار زیادی از حجاج کشورمان در حادثه منا، گفت: رسانه‌های همگانی به طور گسترده سفر شما را به سازمان ملل متحد پوشش می‌دهند و این نشان دهنده جایگاه شما در ایفای نقش سازنده در منطقه است.

درباره نویسنده

15363مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو