هشدار دادستان کشوربه آل سعود 
چاپ 

هشدار دادستان کشوربه آل سعود

nanدادستان کل کشور گفت: حادثه منا قابل رسیدگی است و آل سعود باید پاسخگو باشد و بدانند که محاکمه آل سعود را به دلیل جنایتی که نسبت به حجاج خانه خدا شده از مجامع و دادگاه‌های بین المللی خواهیم خواست.

به گزارش یمین  نیوز ، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی با محکومیت حادثه منا گفت: این حادثه که مسلمانان خانه خدا را اینگونه مورد آسیب قرار داد بسیار تاسف بار و تاسف برانگیز است و از این اقدام می‌توان به بی تدبیری و بی کفایتی یاد کرد؛ البته تنها عنوان بی کفایتی کافی نیست بلکه این واقعه یک جنایت است.

وی افزود: معتقدم بستن راه بر زائران خانه خدا که در یک نقطه مشخص می‌خواهند مراسم رمی جمرات را انجام دهند، با علم و عمد بوده و وقوع این حادثه قابل پیش بینی و پیشگیری بوده است.

رئیسی تصریح کرد: این مسئله به عنوان یک بی کفایتی یا بی تدبیری نباید مطرح باشد، بلکه به عنوان یک جنایت علیه زائران و مهمانانی است که حکومت سعودی موظف بود جان وسلامت آن‌ها را تضمین کند.

وی گفت: مهمانان در هر کشوری طبق میثاق‌های بین المللی باید در بلد امن باشند، مکه و مدینه ارتباط به یک جریان خاصی ندارد و متعلق به همه مسلمانان عالم است خصوصا در مناسک حج این مسئله بیشتر خود را نشان می‌دهد. در ایام زیارتی امام رضا (ع) و یا ایام عید طبق آمار رسیده بیش از ۱۰ میلیون زائر به مشهد مقدس سفر می‌کنند و هیچ حادثه ای اتفاق نمی‌افتد.

دادستان کل کشور عنوان کرد: بستن راه بر مردم به دلیل عبور یکی از مقامات سعودی ( وزیر دفاع) کاملا قابل بررسی است. به عنوان دادستانی از دولت و دادستان عربستان می‌خواهیم فقط مامورین دم دستی را مورد محاکمه قرار ندهند بلکه جرمی را که دولتمردان عربستان در این خصوص مرتکب شده اند را مورد رسیدگی و محاکمه قرار دهند.

وی تصریح کرد: به عنوان دادستانی از دادگاه های بین المللی خواهیم خواست که این جنایت آل سعود مورد رسیدگی قرار گیرد و اگر دولت عربستان به این قضیه رسیدگی نکند کارآمدی و مدیریت آل سعود را زیر سوال برده است.

رئیسی همچنین گفت: برای همه مسلمانان روشن شده است که دولت عربستان حادثه مسجد الحرام و سقوط جرثقیل را که منجر به شهادت صدها نفر با اینکه این قضیه به خاطر توفان اتفاق افتاده است، توجیه کرد، اما حادثه دوم قطعا عمدی بوده است و بستن راه در هجوم جمعیت به خاطر عبور شاهزاده از احتمال وقوع یک حادثه خبر می داده است و حادثه منا کاملا قابل پیش بینی و پیشگیری بوده است.

دادستان کل کشور تاکید کرد: باید این مساله را با دادستان های کشورهای اسلامی رایزنی کنیم و با یک نگاه مشترک به لحاظ حقوق بین‌المللی  این قضیه کاملا قابل رسیدگی  است و آل سعود نسبت به این قضیه باید پاسخگو باشد و حتما بدانند که محاکمه آل سعود را به خاطر جنایتی که نسبت به حجاج بیت الله  الحرام شده است از مجامع و دادگاه‌های بین المللی خواهیم خواست.

 

رئیسی گفت: هرکسی یک بار حج رفته باشد می‌داند که بستن یک در ساده هم حادثه به بار می‌آید باید با دادستانهای کشورهای اسلامی بررسی شود و باید رسیدگی شود و آل سعود باید پاسخگو باشد و ما محاکمه آل سعود را به واسطه این حادثه از مجامع و دادگاه بین المللی خواهیم خواست.

درباره نویسنده

4439مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو