Logo of a company

اسامی ۱۳۶ جان‌باخته ایرانی/ عدم دسترسی به بیمارستان‌های طائف/ زائران در حال ترکِ “منا”

rrr

 

رییس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر از شناسایی ۴۰ نفر از زائران ایرانی مفقود شده فاجعه منا که با عنوان مجروح در بیمارستان‌های سعودی بستری بودند، خبر داد.

به گزارش یمین نیوز، دکتر سیدعلی مرعشی گفت: حدود ۱۵ زائر مجروح کشورمان در بیمارستان‌های سعودی بستری بودند و از بیمارستان اول به بیمارستان‌های دیگر منتقل شده‌اند و اکنون جهت ادامه روند درمان زیر دستگاه بوده و تحت مراقبت ویژه هستند.

وی افزود: امشب بعد از نماز مغرب و عشاء، سعودی‌ها ۵۰۰ عکس زائران فوتی را در یکی از هتل‌ها در اختیار روسای کاروان‌ها قرار می‌دهند تا هر کاروان بر اساس اطلاعاتی که دارد، زائران فوت شده احتمالی خود را شناسایی کند.

مخالفت عربستان با حضور ایرانی‌ها در بیمارستان‌های طائف

۱۷:۴۷/ رییس سازمان حج و زیارت گفت: عربستان هنوز مجوزهای لازم را برای تردد به طائف و ریاض صادر نکرده تا گروه‌های امدادی ایران برای شناسایی به بیمارستان‌های این شهرها بروند.

به گزارش یمین نیوز پس از آنکه تعداد مجروحان فاجعه مکه از مرز دو هزار نفر عبور کرده، عربستان تعدادی از آن‌ها را به جده، طائف و حتی ریاض فرستاد. سازمان حج و زیارت که تا این‌لحظه تعداد مفقودشدگان‌اش را ۳۲۵ نفر اعلام کرده، پیش‌بینی می‌کند تعدادی از ایرانی‌های مفقودشده به بیمارستان‌های طائف و ریاض منتقل شده‌اند، اما قوانین این کشور اجازه نمی‌دهد گروهی که برای حج به عربستان آمده‌اند براحتی میان سایر شهرها تردد کنند.

سعید اوحدی گفت: تعدادی از زائران ایرانی مفقودشده در بیمارستان جده بودند که با شناسایی آن‌ها جمعیت مفقودشدگان کمتر شد، اما تردد بین طائف و ریاض دشوار است و عملا حضورمان در بیمارستان‌های این دو شهر مقدور نیست، برای همین کار به سختی دنبال می‌شود.

وی اضافه کرد: تلاش می‌شود گروهی فردا (شنبه) به طائف اعزام شوند تا شناسایی مجروحان در بیمارستا‌های این شهر نیز صورت گیرد.

کاهش آمار مفقودین به ۳۲۵ نفر

۱۶:۱۰/ حمید محمدی، رئیس ستاد حج ۹۴ با اعلام اینکه آمار مفقودشدگان کاهش پیدا کرده است گفت: با شناسایی جمع دیگری از زائران، تعداد افراد گمشده به ۳۲۵ نفر رسید.

آغاز خروج زائران از منا

۱۵:۵۴/ بیش از یک میلیون حاجی امروز (شنبه) دره منا را درحالی ترک خواهند کرد که هنوز از سرنوشت صدها نفر پس از وقوع فاجعه مرگبار منا خبری در دست نیست.

به گزارش یمین نیوز زائران امروز آخرین مرحله از رمی جمرات سه گانه را انجام داده و حرکت به سمت مکه برای ادامه مناسک حج را بعد از اذان ظهر آغاز کرده‌اند. زائران اهل تسنن هنوز تا غروب فرصت انجام اعمال در جمرات را دارند.

ایرانی‌ها که در حال حاضر ۱۳۶ تن از آن‌ها جان باخته‌ و ۳۳۳ تن دیگرشان مفقود شده‌اند، منا را تا بعدازظهر امروز ترک خواهند کرد. حرکت آن‌ها به مکه با ۴۲۰ دستگاه اتوبوس انجام می‌شود.

خیابان‌های باریک منا که سه روز پیش کانون وقوع حادثه مرگبار بود، اکنون زیر بار ترافیک سنگین وسایل نقلیه رفته است، با این حال گفته می‌شود اوضاع در منا غیرطبیعی نیست و تردد زائران روان ادامه دارد.

شناسایی دو مفقودی دیگر از ایران

۱۵:۱۳/ سازمان حج و زیارت نام دو زائر ایرانی مفقودشده دیگر را که امروز پیدا شدند، اعلام و از فهرست مفقودی‌ها خارج کرد.

به گزارش یمین نیوز، «غلام‌رضا صالحی» از کاروان ۳۹۰۱۱ و «نعمت‌الله جهان‌بین» از کاروان ۳۹۰۰۹ که جزو مفقودشدگان بودند، شناسایی و پیدا شدند.

«صالحی» هم‌اکنون به کاروان خود پیوسته و وضعیت جسمی وی مطلوب گزارش شده است. جهان‌بین، زائر دیگر نیز در بیمارستان سعودی بستری و تحت درمان است.

این سازمان پیشتر از شناسایی غلام‌حسین پورسنایی از کاروان ۱۷۲۴۸ و محمود جوان با شماره کاروان ١٩٠٣٣ خبر داده بود.

اعلام فهرست جدید جان‌باختگان و مجروحان ایرانی

۱۴:۰۵/ سازمان حج و زیارت آخرین فهرست جان‌باختگان و مجروحان فاجعه مکه را که تا صبح امروز شنبه – چهارم مهرماه – جمع آوری شده است، منتشر کرد.

به گزارش یمین نیوز، شناسایی مجروحان و جان‌باختگان توسط ۱۰ گروه ویژه‌ای که در عربستان تشکیل شده، همچنان ادامه دارد و سازمان حج و زیارت امیدوار است آمار جامع‌تری را امروز تهیه کند.

فهرست جدید شامل ۱۳۶ جان‌باخته و ۹۰ مجروح در فاجعه مکه می‌شود که تا ساعت ۱۱ امروز، شنبه ۴ مهرماه جمع‌آوری شده است.

۵۰ زائر پیدا شدند

۱۳:۲۷/ رییس سازمان حج و زیارت از پیدا شدن ۵۰ زائر مفقود شده دیگر خبر داد و گفت: تعداد مفقودشدگان اکنون به ۳۳۳ نفر رسیده است.

سعید اوحدی اعلام کرد: این تعداد زائر مفقودشده که اکنون پیدا شدند، جزو افرادی بودند که یا در بیمارستان‌های سعودی بستری شده بودند و یا مرخص شده و به کاروان‌های خود ملحق شده بودند.

وی با بیان اینکه امیدواریم بیشتر این گمشدگان در بیمارستان‌ها باشند، افزود: به دلیل شرایط خاصی که در عربستان حاکم است، شناسایی و یافتن مفقودین ایرانی کار بسیار دشواری است.

رییس سازمان حج و زیارت ادامه داد: مقامات عربستان و همچنین سردخانه‌ها تاکنون بیشتر دنبال تثبیت فضا بودند و عمق فاجعه منا به حدی بود که تا دیشب اجساد را با کامیون و تریلی در سردخانه‌ها تخلیه می‌کردند.

وی اضافه کرد: ما بر اساس مجوز دریافت کرده، ۱۰ اکیپ تشکیل دادیم که به بیمارستان‌ها اعزام شوند؛ اگرچه کار شناسایی به سرعت پیش نمی‌رود، چرا که زائران در لباس احرام بودند و امکان حمل موبایل نداشتند. همچنین شرایط به گونه‌ای بود که بیشتر زائران موبایل و کارت شناسایی خود را از دست داده‌اند و با زبان عربی نیز آشنا نیستند. مقامات سعودی هم دنبال این نیستند که امکان ارتباط را برقرار کنند برای همین کار به کُندی پیش می‌رود.

او درباره شناسایی زائران ایرانی در سردخانه‌ها نیز توضیح داد: در سردخانه مکه عکس ۵۰۰ زائر جان باخته را روی دیواری نصب کرده‌اند و عوامل ما باید از آن عکس‌ها تصویری تهیه کنند تا با اطلاعات خودمان تطبیق دهیم و بعد زائر را شناسایی کنیم. با وجود چنین شرایطی، امیدواریم از امروز که زائران به مکه بازمی‌گردند، روند شناسایی سرعت بگیرد.

رییس سازمان حج و زیارت همچنین از انتقال یک گروه به جده برای شناسایی زائران ایرانی در بیمارستان‌های این شهر خبر داد و افزود: گرفتن اجازه تردد بین شهرهایی چون طائف و جده کار دشواری است، اما امروز یک گروه دیگر به طائف اعزام خواهند شد؛ چرا که فکر می‌کنیم بیشترین مجروحان ایرانی در بیمارستان‌های این شهر باشند.

اوحدی همچنین تعداد مجروحانی که در حال حاضر در بیمارستان‌های سعودی و مرکز حج و زیارت ایران بستری هستند را ۹۳ اعلام کرد و گفت: تا این لحظه تعداد جان‌باختگان ایرانی ۱۳۶ نفر هستند.

افزایش تعداد جان‌باختگان به ۱۳۶ نفر

رئیس سازمان حج و زیارت از افزایش تعداد کشته‌شدگان تا ۱۳۶ نفر خبر داد.

۱۲:۴۹/ سعید اوحدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه شناسایی مجروحان، جان‌باختگان و مفقودشدگان کماکان ادامه دارد و امیدواریم تا بعدازظهر امروز (شنبه) به آمار جامع‌تری دست پیدا کنیم، اظهار کرد: تا این لحظه تعداد جان‌باختگان ایرانی در فاجعه منا به ۱۳۶ نفر، مجروحان به ۹۳ نفر و مفقودان به ۳۳۳ نفر رسیده است.

این سازمان تا صبح امروز (شنبه) تعداد مفقودشدگان را ۳۵۴ نفر اعلام کرده بود که با پیگیری ۱۰ گروه ویژه امداد و پزشکی، این آمار رو به کاهش است.

اوحدی همچنین درباره اینکه برخی استان‌ها اعلام می‌کنند، بیشترین کشته‌های فاجعه مکه را داشته‌اند، گفت: این موضوع صحت ندارد، چرا که هنوز آمار به تفکیک استان‌ها مشخص نشده است.

او همچنین درباره زمان قطعی انتقال اجساد به کشور توضیح داد: تلاش می‌کنیم تشریفات قانونی را برای تحویل و انتقال اجساد انجام دهیم و در اولین فرصت ممکن و با نخستین پرواز به کشور بازگردانیم.

سرانجام نامعلوم خبرنگاران صدا و سیما

۱۲:۴۵/ از سرانجام دو خبرنگار صداوسیما که در فاجعه منا مفقود شده‌اند تا این لحظه خبری نیست.

به گزارش ایسنا، رییس ستاد حج و زیارت سازمان صداوسیما روز جمعه از مفقود شدن دو خبرنگار صداوسیما در فاجعه منا خبر داد که تا این لحظه از سرانجام این دو خبرنگار اطلاع جدیدی در دسترس نیست.

اما وزیر ارشاد که امروز در جمع خبرنگاران حاضر شده بود، در پاسخ به این پرسش که آیا این احتمال وجود دارد که برخی از مفقودین از جمله دو خبرنگار صداوسیما، جزو دستگیرشدگان باشند؟ گفت: اطلاعی از این موضوع ندارم، اما آنچه مسلم است دولت عربستان در چند روز اخیر فشارهای زیادی را بر زائران ایرانی وارد کرده و بعید نیست برخی از خبرنگاران ایرانی را هم دستگیر کرده باشد. با توجه به روش‌هایی که عربستان سعودی دارد، این موضوع دور از انتظار نیست اما خبر صحیحی در این زمینه نداریم.

طی فاجعه منا دو نفر دیگر از گروه اعزامی صداوسیما نیز مجروح شده بودند که پس از پیگیری‌های درمانی روی آنها، وضعیت جسمی‌شان رو به بهبودی رفته است.

بازگشت دومین زائر مفقودی به کاروانش

۱۲:۱۴/ سازمان حج و زیارت نام یکی دیگر از مفقودشدگان را که به کاروان خود بازگشته اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، «غلامحسین پورسنایی» از کاروان ۱۷۲۴۸ تهران که در فهرست مفقودشدگان بود، به کاروان خود بازگشته و سازمان حج و زیارت، وضعیت جسمی او را مطلوب اعلام کرده است.

اسم این زائر قبلا در فهرست مفقودین به اشتباه «پورنسایی» اعلام شده بود.

این سازمان تا شب گذشته (جمعه) تعداد مفقودشدگان ایرانی در فاجعه مکه را ۳۶۶ نفر اعلام کرده بود که سعید اوحدی صبح امروز (شنبه) از کاهش این آمار خبر داد و تعداد مفقودین را ۳۵۴ نفر اعلام کرد.

این سازمان پیش بینی می‌کند تعداد زیادی از این مفقودان در بیمارستان‌های طائف باشند، برای همین ۱۰ گروه ویژه تجسس را با دریافت مجوز از وزارت حج عربستان تشکیل داده تا امروز سرنوشت مجروحان و مفقودان آن فاجعه را مشخص کند.

سازمان حج و زیارت اسامی پیداشدگان را پس از دریافت اطلاعات بیشتر اعلام خواهد کرد.

درگذشت قاری بین‌المللی ایران در فاجعه منا

۱۱:۰۴/ «محسن حاجی‌حسنی»، نفر اول مسابقات بین‌المللی امسال قرآن مالزی و امین باوی، عضو گروه تواشیح باقرالعلوم که همراه با کاروان نور به حج تمتع اعزام شده بودند، در فاجعه منا به دیدار حق شتافتند.

«محسن حاجی حسنی»، نفر اول مسابقات بین المللی قرآن مالزی در سال جاری که همراه با کاروان نور به حج تمتع اعزام شده بود در فاجعه منا جان خود را از دست داده است.

تا ساعتی پیش نام او در فهرست مفقودان بود، اما «مصطفی حاجی حسنی»، برادر وی، خبر فوت این قاری بین‌المللی را تایید کرد.

طبق اعلام شبکه خبر، حاجی حسنی متولد ۱۳۶۹ مشهد مقدس است که در اولین حضورش در مسابقات با کسب مقام دوم کشور به عنوان نماینده جمهوری اسلامی به مسابقات مالزی اعزام و به مقام اول مالزی رسید. این قاری بین‌المللی طبق رسم همه ساله به دلیل کسب عنوان نخست بین‌المللی به حج تمتع اعزام شد.

بنابر این گزارش، پیکر «امین باوی»، عضو گروه تواشیح باقر‌العلوم خوزستان نیز در سرد‌خانه‌های مکه شناسایی شده و مرگ وی هم قطعی است.

مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر نیز شب گذشته آخرین سرشماری از مجروحان فاجعه مکه را منتشر کرد که تعداد آنها به ١٥٩ نفر رسیده بود.

بازگشت حجاج از صبح دوشنبه

۱۱:۰۰/ مدیرکل فرودگاه امام‌خمینی (ره) با بیان این‌که براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، بازگشت حجاج ایرانی به کشور از صبح دوشنبه ۶ مهرماه آغاز می‌شود، اظهار کرد: با توجه به حوادث رخ داده، برنامه فرودگاه برای استقبال از حجاج تغییر می‌کند.

حمیدرضا سیدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا تصریح کرد: براساس اطلاعات ارائه شده از سوی سازمان حج و زیارت نخستین پرواز بازگشت حجاج ایرانی در ساعت ۱۱ صبح روز دوشنبه به زمین خواهد نشست و فرودگاه امام خمینی (ره) نیز برای پذیرش این پروازها آمادگی لازم را دارد.

وی با بیان این‌که با توجه به حوادث اتفاق‌ افتاده در منا برنامه استقبال از حجاج با تغییرات جدی همراه خواهد بود، اظهار کرد: به منظور احترام به جان‌باختگان و حادثه‌دیدگان این واقعه تلخ برنامه استقبال ما تعدیل شده و در آن برنامه‌ای برای جشن و سرور وجود نخواهد داشت.

یکی از زائران مفقود شده پیدا شد

۰۰:۰۵/ سازمان حج و زیارت از پیدا شدن یکی از ٣٦٦ زائر مفقود شده در فاجعه منا خبر داد.

به گزارش یمین نیوز، محمود جوان با شماره کاروان ١٩٠٣٣ که جزو مفقودشدگان منا بود، به کاروانش مراجعه کرد.

سازمان حج و زیارت پس از گذشت دو روز از وقوع حادثه منا، امروز رسما از مفقود شدن ۳۳۳ زائر ایرانی خبر داد که با شناسایی گروهی از زائران در یکی از بیمارستان های سعودی، این تعداد کمتر شده است.

مسؤولان حج ایرانی با توجه به انتقال مجروحان به جده و طائف، پیش بینی می کنند جمعیت قابل توجهی از زائران ایرانی مفقود شده برای درمان و رسیدگی در این بیمارستان ها حضور داشته باشند، برای همین گروه ویژه ای از فردا به این دو شهر اعزام خواهند شد تا وضعیت زائران ایرانی را مشخص کنند.

همچنین اسامی سه تن از مفقودان به این شرح اصلاح شده است؛

أمین باوی/ کاروان بعثه

محسن حسنی کارگر / بعثه مقام معظم رهبری

سیدرضا مرتضوی/ ٣٨٠٣٧

رییس سازمان حج و زیارت اعلام کرده تا فردا تکلیف آمار زائران جان باختگان و مجروحان فاجعه منا را مشخص خواهد کرد.