Logo of a company

در دیدار دبیرکل سازمان ملل متحد روحانی: سازمان ملل وظایف قانونی و انسانی عربستان را درباره حادثه منا متذکر شود

1443278078888_Hamid Forootan-3

رییس‌جمهور ایران با تشریح تحولات منطقه‌یی، از دبیر کل سازمان ملل متحد خواست تا برای مبارزه منسجم‌تر با خشونت و افراطی‌گری، همه توان خود را برای اجرای قطعنامه “جهان علیه خشونت و افراط‌گرایی” و طرح اقدام مشترک، به‌کار گیرد.

به گزارش یمین نیوز، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز شنبه در دیدار بان کی مون گفت: منطقه خاورمیانه با بحران‌های متعددی نظیر تروریسم و خشکسالی مواجه شده که هزاران بی‌گناه را آواره و میلیون‌ها نفر را نیز با ناامنی مواجه ساخته و وظیفه سازمان ملل متحد، قدرت‌های جهانی و کشورهای منطقه در قبال این بحران‌ها و فجایع بسیار سنگین است.

او با اشاره به اقدامات تروریست‌ها برای ایجاد و تشدید ناامنی در یمن، سوریه و عراق، گفت: باید تلاش‌ها برای مبارزه با تروریسم هماهنگ شود و دخالت‌ها و اقداماتی که توسط برخی کشورها به‌ویژه در یمن و سوریه انجام می‌گیرد، پایان پذیرد.

روحانی، توقف سریع مداخله نظامی و بمباران یمن، انتقال کمک‌های انسان‌دوستانه اعم از غذا و دارو و آغاز مذاکرات یمنی – یمنی بدون دخالت خارجی را محورهای تلاش برای رسیدن به صلحی پایدار در یمن دانست و گفت: ایران آماده همکاری با سازمان ملل، نماینده دبیر کل و کشورهای منطقه برای بازگشت ثبات به یمن است.

رییس جمهوری هم‌چنین از دخالت‌های برخی کشورها در سوریه انتقاد کرد و افزود: برخی دولت‌ها پیش از مبارزه با تروریسم، به دنبال سرنگونی دولت مرکزی سوریه هستند. حال آن که برای ریشه‌کن کردن تروریسم، در گام نخست باید دولت مرکزی سوریه را که این مبارزه را برعهده دارد، تقویت کرد و البته با گذشت زمان برخی از این کشورها به واقعیت نزدیک‌تر شده‌اند.

روحانی هم‌چنین به مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد و گفت: همه طرف‌ها برای رسیدن به توافق همکاری کرده و حسن نیت نشان دادند و ما همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را همانند گذشته ادامه می‌دهیم و امیدواریم برخی ابهامات باقیمانده در هفته‌های پیش رو کاملا حل شود.

وی هم‌چنین افزود: متاسفانه دولت عربستان همکاری لازم را برای رسیدگی به وضع مفقودین، انتقال اجساد و مجروحان انجام نمی‌دهد و ضروری است که دبیرکل سازمان ملل وظایف قانونی و انسانی دولت ریاض را در این زمینه متذکر شود.

دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در این دیدار با ابراز تسلیت به مناسبت کشته شدن شمار زیادی از حجاج کشورمان در حادثه منا، گفت: رسانه‌های همگانی به طور گسترده سفر شما را به سازمان ملل متحد پوشش می‌دهند و این نشان دهنده جایگاه شما در ایفای نقش سازنده در منطقه است.

بان کی مون به مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد هر چه سریع‌تر توافق نهایی اجرایی شود.

او هم‌چنین در خصوص راهکارهای رسیدن به صلح و آرامش درمنطقه بویژه در یمن و سوریه با رییس جمهوری رایزنی کرد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی پیش‌نویس قطعنامه جهان علیه خشونت و افراط گرایی (WAVE) را بیست و ششم آذرماه ۱۳۹۲ (۱۷ دسامبر ۲۰۱۳) در مجمع عمومی سازمان ملل متحد مطرح کرد که با اجماع به تصویب رسید.