نهایی سازی نقشه راه همکاری های اقتصادی ایران و چک 
چاپ 

نهایی سازی نقشه راه همکاری های اقتصادی ایران و چک

 

علی طیب نیا در فاصله دیدار با وزیر خارجه جمهوری چک از تدوین نقشه راه توسعه روابط اقتصادی دو کشور در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش   یمین نیوز از (شادا)، وزیر امور اقتصادی و دارایی ضمن اعلام این مطلب افزود: در سفر قبلی که با هیات همراه به پراگ داشتم موضوع تدوین نقشه راه همکاری های اقتصادی بین ایران و چک را پیشنهاد دادم که خوشبختانه با توافق طرفین  کار تدوین آن از مدتی پیش آغاز شد و درحال نهایی شدن است و امیدوارم با تهیه این نقشه راه، توسعه روابط اقتصادی

، تجاری و بانکی بین دو کشور تسهیل شود.

وی با اشاره به توافقات اخیر گمرکی و سرمایه گذاری بین ایران و چک گفت:باید توافقات اخیر را در قالب موافقتنامه تدوین کنیم تا در حوزه همکاریهای گمرکی و سرمایه گذاری نیز زمینه های لازم، برای توسعه روابط فراهم شود.

طیب نیا تأکید کرد:زمینه های سرمایه گذاری خارجی در ایران فراهم گشته  و ما از حضور سرمایه گذاران کشور چک در ایران استقبال می کنیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان در ادامه خواستار توسعه روابط بخش خصوصی دو کشور شد و افزود: عزم ایران برای توسعه اقتصادی و تسهیل درروابط بخش خصوصی دو کشور بسیار جدی است .

طیب نیا در ادامه گفت: امنیت منحصر به فرد ایران در حوزه خاورمیانه وشمال آفریقا و نقش آفرینی های مثبت ایران در توسعه صلح و مبارزه با افراطی گری در منطقه را غیر قابل انکار است.

وی در ادامه افزود: این موضوع شرایط بسیار مناسبی برای رشد اقتصادی ایران فراهم ساخته و زمینه توسعه همکاری با سایر کشورها را  مهیا می سازد.

وزیر اقتصاد گفت: هرچند تحریم ها آسیب هایی به اقتصاد ایران رساند اما درعین حال آثار مثبتی نیز برای کشور داشت و یکی از این آثار مثبت این بود که ظرفیت های داخلی را بیشتر شکوفا و وابستگی به نفت را کاهش دادیم و به طور یقین این دستاوردها را در دوران پساتحریم نیز حفظ کرده وتوسعه خواهیم داد.

لوبومیر زائورالک، وزیر امور خارجه جمهوری چک نیز در این دیدار با اشاره به آمادگی کشورش برای امضاء توافقنامه های همکاری اقتصادی گفت: ما ایران را شریکی معتبر می دانیم و آمادگی داریم در زمینه های مختلف صنعتی و تجاری از جمله در حوزه کشاورزی، صنعت، حمل ونقل و انتقال فناوری همکاری های خود را توسعه دهیم و سرمایه گذار ی های مشترکی دراین حوزه ها انجام دهیم.

وی ضمن ابراز خرسندی از توافق هسته ای میان ایران و گروه ۱+۵ با بیان اینکه پراگ ازاین توافق به طور جدی حمایت می کند، افزود: خوشبختانه اکنون در اتحادیه اروپا زمینه های رفع تحریم فراهم شده است و امکان توسعه روابط تجاری و اقتصادی بین ایران واتحادیه اروپا مهیاست.

وزیر امور خارجه چک با اشاره به نقش پر رنگ ایران در منطقه برای جلوگیری از افراطی گری گفت:  ایران یکی از با ثبات ترین و امن ترین کشور های منطقه است  واین ثبات و امنیت به ما کمک می کند تا به همکاریهای بلند مدت با تهران مشتاق باشیم.

زائورالک در عین حال خاطر نشان کرد: جمهوری چک برای توسعه همه جانبه روابط با تهران به ویژه روابط اقتصادی آمادگی دارد  وبرای تسریع در روند همکاری ها از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد.

 

درباره نویسنده

4439مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو