مجازات حبس برای داروخانه‌های متخلف 
چاپ 

مجازات حبس برای داروخانه‌های متخلف

tatمعاون دادستان تهران و سرپرست دادسرای ناحیه ۱۹ جرائم پزشکی و امور دارویی گفت: برای متصدیان داروخانه هایی که داروهای تقلبی، فاسد و تاریخ گذشته و قاچاق داشته باشند قانونگذار مجازات حبس و همچنین مصادره مکان عرضه دارو را در نظر گرفته است.

آقای ذبیح زاده در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما افزود:‌ متصدیان داروخانه ها موظفند به صورت دوره ای و منظم قفسه خوانی کنند و داروها، تجهیزات پزشکی و لوازم آرایشی و بهداشتی را که تاریخ مصرف آن سپری شده است از قفسه ها خارج و معدوم کنند.

وی گفت: نگهداری و عرضه داروهای تاریخ مصرف گذشته جرم تلقی می شود و همین که این داروها در داخل قفسه نگهداری شود اطلاق عرضه را بر آن می توان داشت.

معاون دادستان تهران افزود: ما به دانشگاه های علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی از طریق سازمان غذا و دارو ابلاغ کرده ایم که حتماً داروخانه ها باید فاکتورهای خریدشان قانونی باشد و از نظر قانون، فاکتوری قانونی است که نام و نشانی شرکت توزیع کننده کالا، کد اقتصادی، مهر برجسته و امضای فروشنده، تلفن ثابت شرکت، آرم و سربرگ معتبر و شناسه ملی داشته باشد.

 

ذبیح زاده گفت: مشکل عمده داروخانه های متخلف این است که داروهایشان را خارج از شبکه های رسمی مجاز تهیه می کنند و برخی افراد فاقد صلاحیت علمی و فنی در کار داروسازی نیز در داروخانه ها فعالیت می کنند و دخالت های غیر مجاز پزشکی انجام می‌دهند.

وی افزود: با وجود این که داروخانه های متخلف بسیار نادر هستند اما به متصدیان این داروخانه ها که به تخلفشان پایان نمی دهند هشدار می دهیم این تخلفات را کنار بگذارند چرا که به موجب ماده ۲۲ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در صورتی که حجم قاچاق کالاهایی که قیمت سیف (بهای خرید کالا در مبدا به اضافه هزینه بیمه و حمل و نقل) کالا از گمرک استعلام می شود و چنانچه قیمت سیف از ۱۰ میلیون تومان بیشتر باشد قانونگذار شش ماه تا دو سال مجازات حبس در نظر گرفته است و در صورتی که سیف این کالاها بیش از ۱۰۰ میلیون باشد مکان مصادره می شود.

سرپرست دادسرای ناحیه ۱۹ جرائم پزشکی و امور بهداشتی در بخش دیگری از سخنانش به تخلفات عطاری ها اشاره کرد و گفت: براساس قانون، عطاری ها فقط مجازند گیاهان دارویی را به فروش برسانند اما متأسفانه در برخی عطاری ها انواع داروهای شیمیایی عرضه می شود که حتی در داروخانه ها یافت نمی شود.

وی افزود: برخی داروهای افزایش قوای جنسی و داروهای لاغری، چاقی و نیروزا به دلیل داشتن مواد مخدر بسیار مضر هستند و آن دسته از افرادی که مشکلات قلبی عروقی دارند اگر این داروها را مصرف کنند به دلیل تداخل دارویی احتمال ایجاد مشکلات فراوان برای آن‌ها بسیار زیاد است.

ذبیح زاده گفت: این گونه داروها شرایط خاص نگهداری دارد و باید در دمای خاصی نگهداری شود.

 

 

وی تاکید کرد: برخی از عطاری های متخلف در کار پزشکی و دارویی دخالت غیر مجاز می کنند.

ذبیح زاده گفت: بسیاری از عطاری ها فاقد مجوز از اتحادیه مربوطه هستند و براساس ماده ۲۷ قانون نظام صنفی کشور قانونگذار تصریح کرده است که اگر این واحدها مجوز دائم یا موقت نداشته باشند اتحادیه ها باید از طریق نیروی انتظامی به پلمپ این مراکز اقدام کنند.

وی افزود: متأسفانه اتحادیه ها به وظایف خود عمل نمی کنند و در پرونده هایی که در دادسرای ناحیه ۱۹ جرائم پزشکی مطرح می‌شود  کوتاهی اتحادیه در انجام وظایف شان مشهود است.

 

درباره نویسنده

4439مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو