Logo of a company

رئیس مجلس خبرگان /نظارت شورای نگهبان استصوابی است نه تماشایی/برجام درمجلس بررسی شود

رئیس مجلس خبرگان گفت:در زمان حکومت طاغوت فقها بنا بر قدرتی که داشتند، ولایت الهی را اعمال می‌کردند، اما در زمان «بسط ید» که یکی از فقها تصدی حاکمیت را برعهده دارد، دیگر فقها نباید در حکومت دخالت کنند.

به گزارش  یمین  نیوز از مهر، آیت‌الله محمد یزدی رئیس مجلس خبرگان رهبری در هجدهمین اجلاسیه خبرگان که صبح امروز سه‌شنبه در محل سابق مجلس شورای اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه هم حاکمیت و هم قضاوت یکی از شاخه‌های ولایت و حکومت الهی محسوب می‌شود، اظهار کرد: همه موجودات هستی از ریزترین موجود مانند میکروب‌ها تا انسان در مسیری که آفرینش برای او تعیین کرده است، حرکت می‌کنند، این همان ربوبیت تکوینی خداوند است.

 

وی با بیان اینکه اختیار، امتیاز درجه اول انسان است، گفت: انسان از تولد تا بی‌نهایت با قدرت تشخیص فردی نمی‌تواند تا پایان کار را ببیند، بنابراین ناچار به کمک گرفتن از وحی است. وحی، خرد مجسم بیرونی و عقل، خرد و پیامبر درونی انسان است.

 

آیت‌الله یزدی گفت: بر انسان مختار کسی حق حاکمیت ندارد و خودش باید سرنوشت خود را در دست بگیرد، منتها آفریننده انسان می‌تواند برنامه‌های او را تنظیم کند.

 

رئیس مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: حاکمیت تشریعی خداوند که دایره آن از ابتدا تا بی‌نهایت انسان ادامه دارد، از طریق وحی به پیامبر داده شده است، در واقع پیامبر از طرف خداوند حق حاکمیت دارد و با نصب خدا حاکم تشریعی شده است.

 

وی با بیان اینکه حاکمیت تشریعی از پیامبر به ائمه اطهار می‌رسد و آنها نیز حاکمان منصوب الهی هستند، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال امام علی (ع) برای امامت بر مردم منصوب الهی بود و حضور مردم تنها وسیله‌ای برای در دست گرفتن این حاکمیت بود.

 

آیت‌الله یزدی افزود: در زمان امام دوازدهم، ایشان از طرف خداوند منصوب به امامت است. ائمه اطهار نسبت به مسئله غیبت که از اسرار الهی محسوب می‌شوند، معتقدند این حق در زمان غیبت به فقهای عظام تفویض شده است، یعنی فقها منصوب از طرف امام(ع) برای تصدی حاکمیت هستند.

 

رئیس مجلس خبرگان با تاکید بر اینکه تصمیم حاکمیتی را باید یک نفر بگیرد، گفت: در زمان حکومت طاغوت نیز فقها بنا بر قدرتی که داشتند، ولایت الهی را اعمال می‌کردند، اما در زمان «بسط ید» که یکی از فقها تصدی حاکمیت را برعهده دارد، دیگر فقها نباید در حکومت دخالت کنند.

 

وی افزود: البته فقیه حاکم مشورت می‌کند، اما تصمیم‌گیرنده خود اوست و مشورت گرفتن صرفا ابزار و کمکی برای تصمیم‌گیرنده نهایی محسوب می‌شود.

 

آیت‌الله یزدی با تاکید بر اینکه فقیه جامع‌الشرایط منصوب از طرف خدا و پیامبر برای تصدی مقام حکومت است، تصریح کرد: امام خمینی(ره) در جریان انقلاب دستور ورود به پادگان‌ها را دادند، با اینکه در آن زمان هنوز حاکم بر جامعه نبودند، اما حکمشان، حکم الهی بود و دستور حکومتی محسوب می‌شد. امام (ره) در آن مقطع فرمودند خانم‌ها به خیابان‌ها بروند و مرگ بر شاه بگویند و اجازه شوهرشان نیز لازم نیست؛ این یعنی دستور امام (ره) یک دستور حکومتی بود و یک دستور ارشادی محسوب نمی‌شد.

 

رئیس مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه فقها در زمان «بسط ید» در مسائل حکومتی دخالت نمی‌کنند، گفت: تصمیم شورایی غیر از نظر شورایی است. تصمیم شورایی نمی‌تواند حکومت را از مخاطرات اختلاف و جدال نجات بدهد.

 

آیت الله یزدی با اشاره به ویژگی های ولایت فقیه در زمان حاضر اظهار داشت: ولی فقیه ما فقیهی جامع الشرایط بوده که دارای زمان شناسی، تدبیر، مدیریت، دقت در امور و تشخیص زمان و مکان است.

 

رئیس مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: امروز دارای فقیهی بزرگوار چون آیت الله خامنه ای هستیم که روز به روز تدبیر و واجد الشرایطی خود را برای ما روشن تر می سازد.

 

وی افزود: پس از امام (ره) ایشان این کشتی انقلاب را از فراز و نشیب ها عبور دادند و امروز در محیطی امن تحت ولایت فقیه زندگی می کنیم.

 

آیت الله یزدی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مسئله برجام خاطرنشان کرد: مسئله امروز ما برجام است و ما امروز در جریان گذراندن یکی از مراحل حساس کشور هستیم و آیندگان درباره کل فعالیت های ما قضاوت خواهند کرد لذا باید سعی کنیم تا از ما تقدیر کنند.

 

مجلس حق بررسی برجام را دارد

 

رئیس مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: برجام باید مسیر قانونی خود را طی کند و از تیم مذاکره کننده باید تقدیر شود که زحمات زیادی کشیدند اما اینکه گفته می شود امضایی در کار نیست و مجلس نباید برجام را تصویب کند درست نیست و از نظر ما و قانون اساسی مجلس حق بررسی دارد و هرچه که مجلس گفت همه باید تایید کنیم.

 

وی اذعان کرد: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند باید متوجه باشیم که برجام سیاست های جمهوری اسلامی را تغییر نخواهد داد و ما همچنان آمریکا را دشمن اصلی خود می دانیم.

 

آیت الله یزدی با اشاره به برخوردهای ضد و نقیض آمریکا در قبال ایران گفت: در برخوردهای ضد و نقیض این کشور در داخل ایران و فتنه هایی که توسط داعش در عراق و سوریه صورت می گیرد نیز رد آمریکا مشاهده می شود.

 

رئیس مجلس خبرگان رهبری افزود: آمریکا به غیر از حمایت های مالی و پولی سلاح به داعش داده است و نقشه این کشور ایجاد اختلاف بین مسلمانان است اما باید به آمریکایی ها بگوییم که خوابی که دیده اید برای اینکه ایران را دوباره بازار مصرف خود کنید، تعبیر نخواهد شد.

 

وی با بیان اینکه مذاکرات هسته ای با آمریکا ارتباطی با روابط دوجانبه و یا سه جانبه ندارد، تصریح کرد: با دشمن به راحتی نمی توان رابطه برقرار کرد.

 

ضرورت توجه به اقتصاد مقاومتی

 

آیت الله یزدی خطاب به رئیس جمهور اظهار داشت: رئیس جمهور و دولتمردان باید بدانند که با رفت و آمد هیات های مختلف کشورها در قالب هیات های تجاری مشکلات ما حل نخواهد شد و باید به اقتصاد مقاومتی توجه داشته باشیم و از تولیدکنندگان داخلی حمایت کنیم.

 

رئیس مجلس خبرگان رهبری با توصیه به رئیس جمهور ادامه داد: با مولدین کشور از نزدیک صحبت کنید و به تولید در کشور توجه شود. زمانی که قلم و کاغذ در کشور تولید می شود چرا باید از کشورهای خارجی وارد شود.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش با توجه به وضعیت کشورهای همسایه اظهار داشت: همه مشکلات در کشورهای همسایه را از چشم اسرائیل می بینیم و آنچه امروز در یمن می گذرد روح انسان را می آزارد. چرا انسان های بی گناه باید کشته شوند.

 

آیت الله یزدی با اشاره به مسئله سوریه افزود: آنها به دنبال تغییر حکومت در سوریه هستند. مردم سوریه حق تعیین سرنوشت خود را دارند، فتنه هایی که در این کشورها وجود دارد از آمریکا و اسرائیل سرچشمه می گیرد. آنها خاورمیانه را به آتش می کشند تا امنیت اسرائیل را حفظ کند.

 

نظارت استصوابی شورای نگهبان در انتخابات

 

رئیس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه دو انتخابات مهم در پیش داریم تصریح کرد: در انتخابات پیش رو وزارت کشور، مجری و شورای نگهبان ناظر است. این نظارت، نظارت استصوابی خواهد بود نه تماشایی و از لحظه نام نویسی تا اعلام نتیجه را در بر می گیرد.

 

وی خاطرنشان کرد: وزارت کشور اصرار دارد که نام نویسی الکترونیکی باشد این امر در صورتی امکان پذیر است که نظر شورای نگهبان جلب شود. ما به دستگاه هایی که از خارج می خواهند وارد شوند اطمینان نداریم و تا زمانی که نظر شورای نگهبان جلب نشود دولت نمی تواند در کلانشهرها انتخابات را الکترونیکی برگزار کند.

 

آیت الله یزدی افزود: به لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری باید شرایط برگزاری انتخابات الکترونیکی به دست آید و دستگاه های ذی ربط به این مسئله اطمینان پیدا کنند.

 

عضو شورای نگهبان تاکید کرد: من طرفدار جدی برگزاری انتخابات الکترونیک هستم.