Logo of a company

در دولت سابق یک عدد خیلی بزرگی از بانک مرکزی پول برداشت شده

جهانگیری بیان کرد: اخیرا آقای سیف نامه‌ای به بنده نوشت و اعلام کرد عدد خیلی بزرگی از منابع بانک مرکزی در سال‌های گذشته استفاده شده و الان دستگاه‌های نظارتی فشار آوردند که ما این پول را برگردانیم که رییس‌جمهور هم رونوشت کرد اگر این پول از بانک مرکزی طبق قانون برداشت شده که البته توسط دولت قبل صورت گرفته، برگرداندن آن تعهد این دولت است و باید برای بازپرداختش فکری کنیم، اما اگر طبق قانون، قانونی نبوده و همین‌طوری رفتند از مرکزی پول برداشت کردند حتما کسی که تصمیم گرفته این پول برداشت شود باید به دستگاه قضایی معرفی شود.

جهانگیری: هیچ خط قرمزی در مبارزه با فساد نداریممعاون اول رییس‌جمهور اعتقاد دارد که موضوع بابک زنجانی بزرگ‌ترین فساد است و مورد مشابهی ندارد.

به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری پس از جلسه (یکشنبه) هیات دولت در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: در مبارزه با فساد من جدی هستم و کمترین تردیدی به خود راه نداده‌ام. دولت هم کمترین تردیدی به خودش راه نمی‌دهد، علت آن هم این است که متاسفانه مفاسد در کشور بسیار بد شده و اینکه گفته می‌شود یک فساد سیستمی سیاهی مثل یک موریانه به جان این کشور افتاده یک واقعیت است و همه باید همت کنیم و نباید بگذاریم این راه متوقف شود. رسانه‌ها هم خیلی می‌توانند در این زمینه نقش داشته باشند.

 

وی افزود: من تعجب می‌کنم از برخی افرادی که از نظر سابقه خودشان را همواره سردمدار و پرچمدار مبارزه با مفاسد می‌دانستند، اکنون کند شده‌اند و به مسائل جدی نمی‌پردازند. موضوع بابک زنجانی بزرگترین فساد است که من معتقدم اصلا مشابهی ندارد و یک وقتی هم گفتم این مورد فساد قرن است که یکی از بندهای شکایت از بنده هم مطرح کردن همین موضوع است.

 

جهانگیری ادامه داد: من گفتم اگر کسی پیدا شد فردی را معرفی کرد ،حتی در دنیا، که یک دلار از بابک زنجانی بیشتر پول برده، من از مردم ایران عذرخواهی می‌کنم. من تعجب می‌کنم وقتی که این مساله یا موضوع دکل مطرح می‌شود یک عده زود می‌آیند و می‌گویند یک مورد هم در دولت قبلی بوده و یا پسر فلان فرد هم بوده است. خب وجود داشته باشد ، مگر ما گفتیم به مفاسد رسیدگی کنید و اگر رسیدید به پسر فلان فرد یا فلان مقامی که حتی احتمال دارد در این دولت باشد کار را جلو نبرید؟

 

معاون اول رییس‌جمهور در ادامه تاکید کرد: ما هیچ خط قرمزی نداریم و می‌گوییم در بحث مفاسد به هر کسی که رسیدید رسیدگی کنید و قوه قضاییه هم تمام موارد را رسیدگی کند. اینکه با شعار و حرف افراد را بدنام کنیم درست نیست. هر کس در این مفاسد در هر رده مدیریتی درگیر بوده باید مورد رسیدگی قرار بگیرد و مثال‌هایشان هم بسیار زیاد است.

 

وی اضافه کرد:‌ من تا الان سعی کردم که در مورد مدیران قبلی سخن نگویم و تا این لحظه خیلی از مسائل را نگفتم. بحث بگم بگم نیست. شما خودتان می‌دانید من حرفی را می‌زنم که یا وارد مرحله اجرا شده و یا در قوه قضاییه در حال رسیدگی است. ما در مساله سوء مدیریت حرف‌های جدی داریم. بنده در این زمینه یک موردی را اخیرا به دستگاه‌های نظارتی نوشتم که گزارش آن را تهیه کنند و به بنده اعلام شود.

 

جهانگیری بیان کرد: اخیرا آقای سیف نامه‌ای به بنده نوشت و اعلام کرد عدد خیلی بزرگی از منابع بانک مرکزی در سال‌های گذشته استفاده شده و الان دستگاه‌های نظارتی فشار آوردند که ما این پول را برگردانیم که رییس‌جمهور هم رونوشت کرد اگر این پول از بانک مرکزی طبق قانون برداشت شده که البته توسط دولت قبل صورت گرفته، برگرداندن آن تعهد این دولت است و باید برای بازپرداختش فکری کنیم، اما اگر طبق قانون، قانونی نبوده و همین‌طوری رفتند از مرکزی پول برداشت کردند حتما کسی که تصمیم گرفته این پول برداشت شود باید به دستگاه قضایی معرفی شود.

 

معاون اول رییس‌جمهور افزود: من از دستگاه‌های نظارتی خواسته‌ام گزارش خود را پیرامون این مساله به بنده ارائه کنند و من حتما به اطلاع مردم خواهم رساند که این موضوع چگونه انجام شده است. البته ما باید مواظب باشیم که مساله فساد و سوء مدیریت به هم گره نخورد.

 

معاون اول رییس‌جمهور تاکید کرد: وقتی من می‌گویم ۹۵۰ میلیارد تومان درآمد ارزی بوده و این پول چه شده است، مقصودم سوء مدیریت است و آنجا که مساله بابک زنجانی گفته می‌شود معلوم است که یک فسادی رخ داده. به هر حال باید بر سر این موضوعات جدی بود و رسانه‌ها هم باید کمک کنند.

 

وی ادامه داد:ما در این دولت پیش‌بینی کردیم که گلوگاه‌های فساد شناسایی شود و امیدوارم که در این دولت اتفاق ناگواری نیفتد. درجلسه مدیران ارشد دولت گفتم برای ما قابل قبول نیست که در این دولت گفته شود یکی از اتفاقات قبلی تکرار شد. وزیر و رییس آن سازمانی که این اتفاقات در سیستم تحت مدیریت‌شان بیفتد باید از ملت عذرخواهی کنند و استعفا دهند.

 

جهانگیری اضافه کرد:نمی‌شود فردی مسئول یک دستگاهی باشد و گفته شود ۶۵۰ مورد به یک روش چک بلامحل از یک بانکی پرداخت شود و جمع بزنند و بگویند چند هزار میلیارد تومان می‌شود. می‌توان گفت یک یا دو موردش خطا بوده، اما باید گفت که در بیش از ۶۰۰ مورد، استان، مرکز و دستگاه نظارتی چطور متوجه نشده‌اند که البته ما باید رسیدگی کنیم.

 

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره رابطه ایران با کشورهای همسایه، بیان کرد: سیاست جدی ما در مورد کشورهای همسایه و منطقه این است که باید با هم تعامل داشته باشیم و گفت‌وگو کنیم. وزیر امور خارجه هم سعی کرده به تمام کشورهای منطقه سفر کند و بگوید قدرت و اقتدار ایران، اقتدار آنهاست و در جهت حاکمیت صلح و ثبات در منطقه است.

 

معاون اول رییس‌جمهور ادامه داد: ما می‌توانیم مسائل بین خودمان را با گفت‌وگو حل کنیم و اینکه با کشوری بر سر میدان نفتی اختلاف‌نظر داشته باشیم طبیعی است و با مذاکره قابل است.

 

جهانگیری در ادامه سال ۹۴ را سخت ترین سال اقتصادی پس از انقلاب برای اداره کشور دانست و گفت: در سال های آینده مطمئنا رشد اقتصادی بالایی خواهیم داشت.

 

وی با بیان اینکه در هفته دولت چکیده ای از فعالیت های قوه مجریه به مردم ارائه شد، بیان کرد: در این هفته بخشی از خدمات دولت بخوبی اطلاع رسانی شد و این مهم حائز اهمیت است.

 

معاون اول رییس‌جمهور به اقدامات مختلف دولت در زمینه های گوناگون اشاره کرد و افزود: دولت تدبیر و امید در بخش های اقتصادی، نیرو، آب و برق، کشاورزی و پیشرفت کشور برنامه های مناسبی را انجام داده است.

 

جهانگیری به توجه دولت در زمینه کشاورزی و تولید گندم اشاره کرد و گفت: زمانی که دولت مشغول به فعالیت شد ذخایر راهبردی گندم کمتر از یک میلیون و پانصد هزار تن بود اما در شرایط فعلی که دولت شعار مقابله با سایر کشورها را نیز نمی دهد حجم ذخایر راهبردی گندم بالغ بر ۶ میلیون تن شده است.

 

وی در ادامه به فعالیت های دولت در بخش مسکن و مسکن مهر پرداخت و ادامه داد: در این بخش کارهای زیادی انجام گرفته است و این دولت برای پیشبرد مسکن مهر از منابع بانک مرکزی برداشت نکرده است و با روش های دیگر منابع مسکن مهر را تامین کردیم.

 

معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به توسعه طرح های بندری و ریلی و استفاده از روش های مختلف تامین مالی برای اجرای این طرح‌ها، بیان کرد: یکی از گرفتاری های ما موضوع فاینانس چین بوده است که روش مناسبی نیست.

 

جهانگیری ادامه داد:رویکردی که در فاینانس چین بکار گرفته شده به این معناست که پول نقد معادل ۲۲ و نیم میلیارد دلار در چین وثیقه بگذاریم و معادل کمتر از آن یعنی حدود ۱۸ میلیارد دلار فاینانس داده شود؛ این روش در دنیا بی سابقه است و آن را مورد قبول نمی دانیم.

 

وی افزود: طرح های زیادی از محل فاینانس چین شروع شده و امیدوار هستیم حجم سرمایه گذاری ها به اندازه ای مناسب باشد.

 

معاون اول رییس‌جمهور یکی از فعالیت های دولت را در بخش گازرسانی دانست و ادامه داد:دولت با استفاده از منابع مالی بخش خصوصی طرح های متعددی را برای گازرسانی به روستاها و همچنین انتقال خط لوله گاز به سایر کشورها از جمله عراق در دست اجرا دارد.

 

جهانگیری به موضوع طرح تحول سلامت و برنامه های اجتماعی اشاره کرد و گفت:طرح تحول سلامت یکی از برنامه های مهم محسوب می شود و به طور حتم استمرار خواهد یافت؛ در اجرای طرح تحول سلامت ۱۰ میلیون نفر زیر پوشش بیمه درمانی قرار گرفته اند که حائز اهمیت می باشد.

 

وی در ادامه درباره برنامه های دولت در بخش آموزشی نیز گفت، بودجه وزارت آموزش و پرورش افزایش یافت و رتبه بندی معلمان نیز که در آن هم شاخص کیفی و هم موضوع پرداخت ها مدنظر است در شهریور ماه انجام خواهد گرفت.

 

معاون اول رییس‌جمهور خصوصی سازی را از سیاست های مهم دولت خواند و بیان کرد: یکی از سیاست‌ها این است که بنگاه‌های اقتصادی باقی‌مانده به بخش خصوصی واقعی واگذار شود.

 

جهانگیری به موضوع سهام عدالت اشاره کرد و افزود:دولت به صورت جدی به این موضوع ورود خواهد شد. در حدود ۵۰ میلیون نفر مردم در این موضوع سهام دارند؛ سهام بزرگترین بنگاه های اقتصادی کشور در قالب خصوصی سازی به صورت سهام عدالت و با یک برگه کاغذ به مردم واگذار شده که اراده دولت یازدهم ساماندهی این موضوع است.

 

وی افزود: سهام عدالت را ساماندهی می کنیم تا با توجه به آن مردم به وضع مالی و درآمد جدیدی دست پیدا کنند.

 

معاون اول رییس‌جمهور درباره اینکه مردم چه زمانی دستاورد اقتصادی دولت را در زندگی احساس خواهند کرد؟ گفت: ما توانستیم وضع کشور و مردم را در ریل صحیح قرار دهیم و به طور حتم این موضوع بهبود خواهد یافت.

 

جهانگیری با یادآوری اینکه درآمد سرانه مردم در سال های ۹۱ و ۹۲ به شدت کاهش یافته بود و رشد اقتصادی به منهای شش درصد و تورم به بالای ۴۰ درصد رسیده بود، افزود: هم اکنون نرخ تورم کاهش و رشد اقتصادی مثبت شده اما شرایط اقتصادی کشور هنوز به شرایط قبل از سال ۹۰ نرسیده است.

 

وی گفت: مطمئن هستیم با برنامه‌هایی که دولت مد نظر دارد درآمد مردم افزایش و تورم کاهش خواهد یافت تا مردم این تغییر را در زندگی خود احساس کنند.

 

معاون اول رییس‌جمهور بیان کرد: امسال به لحاظ اقتصادی سال سختی است و امیدواریم با توجه به برنامه های دولت از این موضوع عبور کنیم .

 

جهانگیری ادامه داد: دولت در سال جاری با بودجه منبسط و کاهش قیمت نفت به ۴۰ تا ۵۰ دلار مواجه بوده است که در اقتصاد تاثیر می گذارد و اداره کشور در سال ۹۴ دشوار است.

 

وی بیان کرد: با عبور از شرایط سخت اقتصادی سال جاری با وجود اینکه هنوز بررسی کارشناسی نشده است اعتقاد دارم در سال ۹۵ شاهد رشد بالای اقتصادی خواهیم بود.

 

معاون اول رییس‌جمهور در ادامه درباره بهبود فضای کسب و کار نیز افزود: در حال حاضر رتبه ایران در فضای کسب وکار از ۱۵۰ به ۱۳۲ کاهش یافته و گزارش مقدماتی نشان می دهد که رتبه ایران در فضای کسب و کار در گزارشی که بزودی بانک جهانی منتشر خواهد کرد ۲۰ تا ۳۰ واحد بهبود یافته است.

 

جهانگیری از نهایی شدن مراحل اجرای قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر خبر داد و گفت: همه آیین نامه‌های رفع موانع تولید رقابت‌پذیر در دولت تصویب شده است.