وزارت امور خارجه اسلام آباد/بیانیه مطبوعاتی در خصوص مذاکرات مشاورات امنیت ملی پاکستان –هند 
چاپ 

وزارت امور خارجه اسلام آباد/بیانیه مطبوعاتی در خصوص مذاکرات مشاورات امنیت ملی پاکستان –هند

(۲۲ آگوست ۲۰۱۵)عصر امروز پاکستان با دقت تمام کنفرانس مطبوعاتی وزیر امور خارجه هند،خانم سو شما ساواراج را مورد بررسی قرار داد .ما به این نتیجه رسیدیم که مذاکرات پیشنهادی مشاوران امنیت ملی دو کشور،چنانچه بر اساس دو شرط تعیین شده از سوی وزیر انجام گیرد ،به هیچ هدفی نخواهد رسید.

به گزارش یمین  نیوز،با وجود آنکه وزیر هند این نکته را قبول دارد که برای تضمین صلح پایدار میان دو کشور، تمامی مسائل مهم باید از طریق روند مذاکرات پایدار مورد بحث قرار گیرد ،همان مذاکراتی که در سال ۱۹۹۸ به عنوان مذاکرات ترکیبی آغاز و در سال ۲۰۱۱ به عنوان مذاکرات مجدد نامگذاری گردید،دستور کار را به طور یک جانبه به دو نکته محدود می نماید :ایجاد جوی عاری از تروریسم وهمچنین ایجاد صلح در خط کنترل.

با توجه به اینکه بسیاری از حوادث تروریستی که در ابتدا هند،پاکستان را مقصر آن می دانست،حوادثی دروغین بوده است بعید نیست که هند مذاکرات از سر گرفته را با ایجاد یک یا دو حادثه عمدی و ایجاد تنش در خط کنترل به تعویق اندازد.

در عین حال یاد آوری این نکته که تروریسم همواره بخشی از مذاکرات ترکیبی هشت ماده ای بوده و همزمان با  مسائل دیگر میان وزرای کشور مورد بحث قرار می گرفته نیز حائز اهمیت است.

منطقی نیست که هند حق تصمیم گیری یک جانبه را برای خود در نظر بگیرد،حقی مبنی بر اینکه از این زمان به بعد مسائل دیگر ،متعاقب گفتگوپیرامون تروریسم و حذف آن مورد بحث قرار گیرد.

هدف اصلی هر گونه گفت و گو میان هند و پاکستان کاهش تنش ها و بازگرداندن اعتماد به عنوان گام اول عادی سازی است.

اگر تنها هدف مذاکرات مشاوران امنیت ملی گفتگو در خصوص تروریسم باشد،این مذاکرات به جای گسترش چشم انداز صلح تنها بازی سرزنش را تشدید کرده و جو را مسموم می کند .

به همین دلیل است که پاکستان پیشنهاد داده است تا به غیر از گفتگو پیرامون مسائل مرتبط با تروریسم ،طرفین می بایست در مورد راه حلها و در صورت امکان تعیین یک بر نامه زمانی مذاکره پیرامون مسائل مهم از جمله کشمیر ،سیاچن و سیر کریک با توجه به بیانیه UFA گفتگو نمایتد.این تنها را ه گسترش چشم انداز صلح میان دو کشور می باشد.

ظاهرا هدف تلاش وزیر امور خارجه در جهت تفکیک پاراگراف های مقدماتی و عملیاتی بیانیه UFA ،توجیه موضعی است که از نقطه نظر هدف غایی که همانا کاهش تنش ها و افزایش اعتماد می باشد موضعی منفی است.

در خصوص پیش شرط دوم که مربوط به ملاقات با رهبران حریت است ،بارها بدین نکته اشاره کرده ایم که چنین ملاقاتی ،رویه ای است که از دیر باز اعمال می شده و از بیست سال پیش هر زمان که رهبران پاکستان از هند دیدار می کردند با رهبران حریت ملاقات می نمودند .حال شایسته نیست که هند شرط تغییر این رویه را تحمیل نماید.

لذا پاکستان بار دیگر تصریح می نماید انجام مذکرات مشاوران امنیت ملی بر پایه پیش شرط هایی که هند تعیین کرده غیر ممکن می باشد.

اسلام آباد -۲۲ آگوست ۲۰۱۵-۳۱ مرداد ۹۴

درباره نویسنده

4439مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو