Logo of a company

رییس کل سازمان امور مالیاتی خبر داد/طبقه بندی مشاغل بر اساس میزان فعالیت و درآمد

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور از طبقه بندی مالیات مشاغل بر مبنای میزان فعالیت و درآمد خبر داد.

به گزارش یمین  نیوزعلی عسکری که در نشست رسانه ای به مناسبت فرار رسیدن هفته دولت در محل وزارت اقتصاد سخن می گفت، با تشریح تغییرات ایجاد شده در ارقام مالیات بر حقوق بخش خصوصی و دولتی، میزان مالیات بر حقوق کارمندان دولتی و خصوصی تا هفت برابر معافیت پایه (۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزارتومان برای سال ۱۳۹۴) را ۱۰ درصد و بالاتر از این رقم را ۲۰ درصد اعلام کرد.

گفتنی است، پیش از این مالیات کل حقوق بخش دولتی معادل ۱۰ درصد بود؛ مالیات بخش خصوصی نیز تا سقف ۴۲ میلیون تومان حقوق سالانه، معادل ۱۰ درصد و بالاتر از آن بین ۲۰ الی ۳۵ درصد مشمول مالیات میشد.

عسکری ادامه داد: در قانون جدید مالیات های مستقیم دیگر طبقه بندی مشاغل وجود ندارد و مبنای اخذ مالیات از هر طبقه شغلی، میزان فعالیت و درآمد آن است و طبقه بندی مشاغل حذف شده است.

وی افزود: البته ما تا یک محدوده درآمد، برای مودیان خاص، اقدام به تعیین مالیات مقطوع خواهیم کرد، مثل مالیات بر خودرو که تا سقفی خاص، یک نرخ مقطوع دارد.

رییس سازمان امور مالیاتی در ادامه اعلام کرد: بر اساس اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم از سال آینده، درآمدهای ناشی از ساخت و فروش املاک نیز مشمول مالیات خواهند شد و این اقدامی در راستای برقراری عدالت مالیاتی محسوب می شود.

شایان ذکر است، قانون جدید مالیات های مستقیم که هفته گذشته از سوی رییس جمهور ابلاغ شد، از ابتدای سال ۱۳۹۵ اجرایی می شود.

علی عسکری با اشاره به آمار و ارقام مربوط به مالیات دهندگان درکشور اعلام کرد، بیش از هفتاد درصد از مالیات دهندگان زیر ۵۰۰ هزار تومان در سال مالیات می دهند .

رئیس کل سازمان امور مالیاتی گفت: از بیش از ۱ میلیون ۴۲۵ هزار مودی مالیاتی در بخش مشاغل نزدیک به ۳۸ درصد مالیات پرداخت نمی کنند و بر اساس اظهارنامه های تسلیمی به سازمان امور مالیاتی کشور معاف هستند.

وی در ادامه گفت : همچنین بیش از ۴۹۶ هزار نفر از مودیان نیز مالیاتی کمتر از ۵۰۰ هزار تومان در سال پرداخت می کنند که به این ترتیب می توان گفت در حدود ۷۲ درصد از مودیان بخش مشاغل در کشور یا معاف هستند و یا کمتر از ۵۰۰ هزار توان مالیات می دهند.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در ادامه افزود: تعداد مودیانی که در بخش مشاغل فعالیت می کنند و میزان مالیات پرداختی سالیانه آنها در محدوده سه تا پنج میلیون تومان است نیز ۴۴ هزار و ۶۰۰ نفر است که در حدود ۱/۳ درصد از کل مالیات دهندگان بخش مشاغل را شامل می شود.

عسکری همچنین تعداد مودیان مالیاتی که در محدوده پنج تا ده میلیون تومان مالیات پرداخت می کنند را ۳۱هزار و هفتصد نفر اعلام کرد و افزود: این  طبقه از مودیان نیز ۲/۲ درصد از کل مودیان مالیاتی بخش مشاغل در کشور را شامل می شوند.

وی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در خصوص گلایه های اصناف در زمینه مسایل مالیاتی گفت : خوشبختانه همکاری خوب و متقابلی بین اصتاف و مودیان مالیاتی کشور و سازمان امور مالیاتی بر قرار است و ممکن است برخی گلایه ها با توجه با تغییراتی که در شیوه توافق با اصناف در چند سال اخیر صورت گرفته به وجود آمده باشد .که البته به درصد بسیار کمی از مودیان این بخش مربوط است.

 

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با ارائه گزارشی از فعالیتهای این سازمان تاکید کرد: بر اساس قانون اصلاح مالیاتها، تبعیض در اخذ مالیات و استفاده از معافیتهای مالیاتی پیمانکارن داخلی و خارجی حذف می شود.

عسکری اظهار داشت: در گذشته ماشین آلات و تجهیزات پیمانکاران خارجی مشمول مالیات نبود و فقط خدمات مشمول مالیات بود درصورتیکه این معافیت برای پیمانکارن داخلی وجود نداشت.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور تصریح کرد: اصلاح قانون مالیاتی ظرفیت های خوبی برای مودیان و سازمان امور مالیاتی خواهد داشت.

وی افزود: اصلاح قانون مالیاتها ظرفیت های خوبی هم برای مودیان در جهت استفاده از مشوق ها و همچنین برای نظام مالیاتی برای شناسایی مودیان و دریافت واقعی مالیات در جهت تحقق برنامه های توسعه ای و اهداف کشور دارد.

وی افزود: در راستای اصلاح قانون مالیاتها، از سال آینده زمان ارائه اظهار نامه ها به نظام مالیاتی در دو مقطع زمانی صورت می گیرد که بر اساس آن صاحبان مشاغل در خرداد ماه و اشخاص حقوقی و دارندگان سایر فعالیتها در تیرماه اظهار نامه ارائه می دهند.

عسکری برخورداری از یک معافیت پایه برای افرادی که چند شغل دارند و کاهش ۵ واحد درصد مالیات به ازاء هر ۱۰درصد ابراز درآمد مشمول مالیات نسبت به سال قبل یک واحد درصد و حداکثر تا پنج واحد درصد نرخ مالیاتی، از جمله مواد گنجانده شده در قانون اصلاح مالیاتها عنوان کرد.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با تاکید بر اینکه شرط برخورداری از هرگونه معافیت یا مشوق مالیاتی، ارائه اظهارنامه و اسناد و دفاتر است، گفت: همه باید در مسیر قانون به تکالیف قانونی خود عمل کنند.

وی افزود: هر کس بخواهد در اقتصاد فعالیت کند باید در نظام مالیاتی ثبت نام کند و از سازمان امور مالیاتی کد اقتصادی دریافت نماید که در غیر اینصورت مشمول جریمه خواهد شد.

عسکری در خصوص لزوم نصب صندوق فروش نیز گفت: با توجه به اصلاحیه قانون مالیاتها، افرادی که صندوق فروش نصب کنند تا میزان هزینه نصب و راه اندازی از مالیات همان سال کسر می شود و برای ۲ سال تا ۱۰ درصد از درآمد هم مشمول معافیت می شود و در صورت عدم نصب و استفاده تا مبلغ ۲ درصد از فروش جریمه خواهند شد.