Logo of a company

گشایش اعتباری ۴.۹ میلیارد دلاری بانک صنعت و معدن در سال گذشته

ssمدیرعامل بانک صنعت و معدن از گشایش اعتباری معادل ۴.۹ میلیارد دلاری از سوی این بانک طی سال مالی گذشته خبر داد.

به گزارش  یمین نیوز علی اشرف افخمی  امروز  در نشست  خبری  به مناسبت فرا رسیدن هفته دولت  که در محل وزارت اقتصاد  برگزار شد از گشایش اعتباری ۴.۹ میلیارد دلاری بانک صنعت و معدن در سال گذشته خبر داد و افزود: در حالی که سهم بانک صنعت و معدن از کل سپرده های مجموعه ۱۲ بانک بزرگ کشور، تنها ۱.۱ درصد است، سهم تسهیلات اعطایی ما در سال گذشته معادل ۴.۳ درصد مجموعه این ۱۲ بانک بوده است و براساس شرایط پساتحریم این بانک تاکنون ۸۰ درصد بدهی ۴۰۰ میلیون یورویی خود را به بانک های خارجی پرداخت کرده است.

وی گفت: همچنین، سهم تسهیلات این بانک به بخش صنعت و معدن در سال مالی گذشته، معادل ۱۵.۲ درصد بوده که رقمی بسیار چشمگیر است.

افخمی در ادامه با بیان اینکه ۱۶ درصد سهم سپرده های ۱۲ بانک بزرگ کشور متعلق به بانک های توسعه ای کشور شامل بانک کشاورزی، مسکن، توسعه تعاون، توسعه صادرات و بانک صنعت و معدن است، سهم میزان تسهیلات اعطایی این پنج بانک از مجموعه تسهیلات پرداختی را معادل ۳۴ درصد اعلام کرد و افزود: این در حالی است که تنها ۱۶ درصد جذب سپرده های ۱۲ بانک بزرگ کشور در بانک های توسعه ای انجام شده است.

مدیر عامل بانک صنعت و معدن با اشاره به جایگاه بانک های توسعه ای در دنیا، کفایت سرمایه این گونه     بانک ها را بالاتر از ۱۴ درصد عنوان کرد در حالی که در ایران این رقم حداکثر بین ۸ تا ۱۰ درصد است.

وی همچنین با بیان اینکه میزان سرمایه بانک های توسعه ای خارجی بین ۵ تا ۱۸ میلیارد دلار است، این رقم را در ایران، کمتر از یک میلیارد دلار عنوان و ابراز امیدواری کرد، با گشایش های ایجاد شده بعد از توافق   هسته ای، طی سال های آینده، این رقم برای بانک های داخلی دست کم تا پنج میلیارد دلار افزایش یابد.

مدیرعامل بانک صنعت و معدن گفت: براساس شرایط پساتحریم این بانک تاکنون ۸۰ درصد بدهی ۴۰۰ میلیون یورویی خود را به بانک های خارجی پرداخت کرده است.

افخمی اظهار داشت: کاهش میزان بدهی به بانک های خارجی در واقع یکی از سیاست هایی است که در این رابطه شکل اجرایی به خود گرفت.

وی افزود: اکنون یک تا دو مورد از مانده بدهی های خارجی بانک صنعت و معدن در دستور قرار دارد که این امر کاملا برطرف خواهد شد.

به گفته افخمی، پرداخت بدهی به بانک های خارجی یکی از فاکتورهای مهم برای اعتباربخشی به عملکرد بانک های ایرانی محسوب می شود.

وی گفت: اقدام دیگری که در چارچوب شرایط پساتحریم برنامه ریزی شده برقراری ارتباط با ۴۰ بانک کارگزار در سطح دنیا است که تاکنون با بیش از ۵۰ درصد آنها ارتباط کاری برقرار شده و آماده سازی لازم صورت گرفته , با به روزسازی اطلاعات گامی در جهت ارتباطات جدید برداشته شده است.

وی از رتبه بندی بانک ها و موسسات اقتصادی در دنیا به عنوان یک شاخص یاد کرد و گفت: ایران نیز برای جای گرفتن در بین بانک های رتبه بندی شده تلاش لازم را به عمل می آورد.

مدیرعامل بانک صنعت و معدن گفت: این بانک با یک موسسه بزرگ در زمینه رتبه بندی بین المللی قراردادهای لازم را امضا کرده، ممیزی های لازم انجام شده و پس از آخرین بازدید در شهریور ماه جایگاه بین المللی این بانک در آبان ماه سال جاری مشخص خواهد شد.

وی در پاسخ یه سوال ناصر یمین مردوخی کرستانی سردبیر شبکه خبری طوفان نیوز  ویمین نیوزمبنی بر اینکه شما در توضیحات خود از به اجرا در آمدن ۵۲ طرح خبر دادید،بفرمایید چند طرح از طرح های ذکر شده مربوط به استان کردستان می باشد؟افخمی پاسخ داد در استان کردستان چند طرح با حمایت بانک به اجرا در آمده از جمله طرح لاستیک با طرفیت ۵۰ هزار تن تامین اعتبار شد ه که از پروژه های بزرگ می باشد همچنین تولید کابل  که پروژه ای    بسیار مهم می باشد و شهریور ماه راه اندازی خواهد شد،طرح فولاد و…. دیگر طرح هایی  است که در این استان به بهره برداری خواهند رسید.

مردوخی در سوالی دیگر از ابلاغیه جدید رییس  جمهور  انتقاد کرد و گفت  سازمان امور مالیاتی این حق را ندارد که به حساب های مردم  عادی که اندک پس اندازی دارند سر کشی کند . او گفت البته نفس این کار درست  است اما  این نظارت باید برای کسانی  باشد که روزانه یا ماهانه میلیاردی به حسابشان پول واریز می گردد اگر غیر از این باشد قطعا مردم سرمایه خود را خارج خواهند کرد و این موضوع بانک ها را به ور شکستکی می کشاند .افخمی پاسخ داد:این موضوع در ارتباط با کسانی است اطلاعات مالیاتی خود را کامل نکرده اند و در واقع بر رسی حساب های بانکی صرفا به خاطر راستی آزمایی مودیان مالیاتی است و هرچه قانون بگوید همان اجرا خواهد شد و مطمئن باشید حساب های شخصی افراد عادی شامل ان نمی باشد.