Logo of a company

۱۴رئیس دانشگاه معرفی شدند/ تأیید باقیمانده روسا تا مهرماه

 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در جلسه کمیته انتخاب روسای دانشگاه ها که اخیراً برگزار شد، ۱۴ رئیس دانشگاه انتخاب و معرفی شدند.

به گزارش یمین نیوز، دکتر محمدرضا مخبر دزفولی صبح امروز در نشست مطبوعاتی که در دفتر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، با اشاره به نحوه انتخاب روسای دانشگاه ها گفت: در جلسات اخیر کمیته انتخاب روسای دانشگاه ها چند نفر از روسای پیشنهادی توسط وزیر علوم مطرح شدند که این افراد به تصویب کمیته رسیدند.

وی ادامه داد: اسامی روسای دانشگاه هایی که به تصویب کمیته انتخاب روسای دانشگاه ها رسیده اند بدین شرح است: دکتر اکبر حاجی زاده مقدم رئیس دانشگاه تخصصی فناوری های نوین آمل، عبداله عطایی رئیس دانشگاه نهاوند (ویژه خواهران)، دکتر علیرضا عسگری رئیس دانشگاه هنر شیراز، دکتر حسین گلچینی رئیس دانشگاه گنبدکاوس، دکتر محمد اخباری رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی، دکتر بهرام خوش نویسان دانشگاه صنعتی قم، دکتر عبدالرحیم قنوات دانشگاه نیشابور. از روسای دانشگاه های علوم پزشکی که وزیر بهداشت برای تصویب به کمیته انتخاب روسای دانشگاه ها معرفی کرد نیز می توان به دکتر محمدهادی ایمانیه رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز اشاره کرد.

وی ادامه داد: دکتر حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نیز چند رئیس واحد دانشگاه آزاد اسلامی را به کمیته مذکور برای تعیین صلاحیت معرفی کرد که دکتر علیرضا امیرتیموری به عنوان رئیس واحد رشت، دکتر کیومرث نیازآذری به عنوان رئیس واحد ساری، دکتر عباس شیخ الاسلامی به عنوان رئیس واحد مشهد، دکتر حمزه صاروئی به عنوان رئیس واحد شیراز، دکتر علیرضا فیروز نیا به عنوان رئیس واحد بجنورد و دکتر علیرضا نظام آبادی به عنوان رئیس واحد اراک دانشگاه آزاد انتخاب شدند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: باقیمانده روسای وزارت علوم به تدریج به کمیته معرفی شده و تا قبل از شروع سال تحصیلی آنها نیز انتخاب خواهند شد.

سرپرستان باقیمانده وزارت علوم

مخبر دزفولی یادآور شد: از روسای وزارت علوم کمتر از ده نفر باقی مانده است و دانشگاه آزاد نیز طبق روال روسای واحدهای جامع را به کمیته معرفی می کند. ما امیدواریم قبل از مهرماه مواردی که از وزارت علوم باقی مانده به نتیجه برسد.

وی در ادامه با اشاره به جلسات کمیته انتخاب روسای دانشگاه ها گفت: در جلسه اول و دوم این کمیته ۲۲ رئیس دانشگاه به تصویب رسید و در جلسه اخیر نیز ۱۴ رئیس دانشگاه تعیین شدند و قبلا نیز ۹۰ رئیس دانشگاه که ۴۶ رئیس آن از وزارت علوم و ۳۹ رئیس آن از وزارت بهداشت بودند، در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تأیید رسیده بودند.

وی در ادامه در خصوص اتمام زمان حکم یکی از اعضای کمیته مذکور و اینکه آیا با وجود ۴ نفر عضو انتخاباتی که صورت گرفته است صحیح است، گفت: اگر می خواستیم جلسات را به خاطر این مسئله با تاخیر برگزار کنیم انتخاب روسای دانشگاه ها به طول می انجامید و زمان را از دست می دادیم و اینکه رای جلسه، رای اجماعی است، لذا هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد و رئیس هیات نظارت و بازرسی کمیته انتخاب روسای دانشگاه ها در شهریور ماه در جلسه شورا انتخاب شده و این فرد نیز به کمیته اضافه خواهد شد.

مخبر دزفولی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا موردی از روسای دانشگاه ها بوده که کمیته بر روی آن اجماع نداشته است، گفت: مواردی بود که وزیر ذیربط پذیرفته و افرادی را که معرفی کرده بودند، تغییر دادند و اگر موردی باشد که وزرای مربوطه بر روی آن فرد اصرار داشته باشند و اجماعی بر روی شخص در کمیته انتخاب روسای دانشگاه‌ها وجود نداشته باشد، آن مورد به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه می‌شود تا در آنجا نهایی شود.

آمار سرپرستان تأیید نشده دانشگاههای علوم پزشکی

 

وی در ادامه در خصوص اینکه چه تعداد از روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی باقی مانده که هنوز تعیین تکلیف نشده است، گفت: در دانشگاه‌های علوم پزشکی، یکی دو مورد بیشتر باقی نمانده که هنوز تعیین تکلیف نشده که امیدواریم این موارد را نیز تا قبل از مهرماه تعیین تکلیف کنیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص روسای دانشگاه‌هایی که با سرپرست اداره می‌شوند و از مدت زمان سرپرستی آنها بیش از یک سال گذشته است و اینکه آیا حضور این افراد در این مدت غیرقانونی نیست، گفت: بر اساس آیین‌نامه مدیریت، روسای دانشگاه‌ها تا شش ماه می‌توانند به عنوان سرپرست فعالیت کنند و بعد از آن نیز، این مدت برای یک دوره مشخص تمدید می‌شود و بیشتر از این مدت، شبهه غیرقانونی بودن را به وجود می‌آورد بنابراین یکی از دلایل شکل‌گیری کمیته انتخاب روسای دانشگاه‌ها همین مساله بود تا روند تعیین روسای دانشگاه‌ها را سرعت بخشد و مشکلات موجود در این زمینه رفع شود.

مخبر دزفولی در ادامه در خصوص نقشه جامع علمی کشور و گفتمان‌سازی درخصوص نقشه گفت: ما از رسانه‌ها کمک می‌خواهیم که در خصوص فرهنگ‌سازی و گفتمان‌سازی نقشه جامع علمی کشور به ویژه در جمع نخبگانی و دانشجویی ما را یاری دهند.

وی ادامه داد: بعد از تذکر مقام معظم رهبری در این زمینه، برنامه ریزی های لازم صورت گرفت و در هفته جاری جلسات تخصصی با روسای دانشگاه‌ها و اساتید دانشگاهی خواهیم داشت، و همچنین در اجلاس اساتید که در مشهد مقدس برگزار می‌شود، با موضوع «تبیین نقشه جامع علمی کشور» شرکت خواهیم کرد. البته این مساله کافی نیست، باید جلساتی را با اقشار مختلف نخبگان برگزار کنیم تا این مساله نهادینه شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه توضیح داد: ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور وظیفه اجرای آن را ندارد، بلکه وظیفه آن پیگیری نقشه جامع علمی و نظارت بر آن است. در دو سه سالی که نقشه جامع علمی کشور شکل گرفته، ستاد راهبری نقشه، برنامه عمل حوزه‌های مختلف علم و فناوری را تعیین کرده و آن را به حوزه‌های مربوطه ارائه داده و به صورت مرتب براجرای نقشه پیگیری و نظارت می کند.

وی یادآور شد: تاکنون ۱۶ الی ۱۷ ستاد در معاونت علمی تشکیل شده که همه ذیل نقشه جامع علمی کشور بوده و معاونت علمی  در راستای کاربردی کردن آن فعالیت می کند، همچنین به زودی سند نهایی محیط‌ زیست و میکرو الکترونیک تصویب خواهد شد و سند نقشه علوم فناوری دریا به زودی آماده شده و در نقشه جامع به تصویب می‌رسد. همه اینها فعالیت‌هایی است که صورت گرفته و ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور  اجرای آن را در سازمان و نهاده های مربوطه پیگیری می کند.

تشکیل ستاد راهبری مهندسی فرهنگی با ریاست رئیس جمهور

مخبر دزفولی در ادامه با اشاره به مهندسی فرهنگی گفت: ذیل مهندسی فرهنگی، ستادی پیش‌بینی شده و رئیس‌جمهور نیز آن را ابلاغ کرده و ما بسیار امیدوار هستیم که در مدت کوتاهی این ستاد راهبری مهندسی فرهنگی کشور را شکل دهیم که رئیس این ستاد، رئیس‌جمهور بوده و در غیاب وی، معاون اول رئیس‌جمهور، رئیس این ستاد خواهد بود. دستگاه‌های اجرایی، وزارتخانه‌ها و افراد حقیقی و حقوقی در این ستاد حضور خواهند داشت.