کمالوندی : اسناد را طبق زمانبندی به آژانس دادیم 
چاپ 

کمالوندی : اسناد را طبق زمانبندی به آژانس دادیم

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت طبق زمان بندی توافق با آژانس ، ایران اسناد و پاسخ های خود درباره فعالیت های گذشته یا ابعاد احتمالی نظامی را ارائه کره و به چارچوب زمانی که متعهد شده، پایبند بوده است

به گزارش  dldk نیوز، بهروز کمالوندی روز شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به توافق ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: مساله مهم در این توافق زمان بندی است زیرا بر این اساس یکبار برای همیشه مسائلی که در ۱۳ سال گذشته داشتیم، یکجا بسته می شود. اصرار ما در این مذاکرات وجود زمان بندی بود که بالاخره در برجام مدنظر قرار گرفت و در آخرین گزارش مدیر کل هم به این مساله اشاره شده است.

کمالوندی در ادامه با اشاره به برخی ویژگی های توافق گفت: مهم ترین ویژگی این توافق ، این است که زمان دارد و انتهای آن ۱۵ دسامبر سال جاری است. در نهایت گزارش مدیر کل به شورای حکام ارائه می شود و قبل از اجرای برجام باید این مساله تمام شده باشد. از این پس باید راجع به مسائل حال و آینده صحبت کنیم.

وی با بیان این که محتوای مذاکرات با آژانس محرمانه است، اقدام آمانو در کنگره آمریکا را قابل تقدیر دانست و افزود: با وجود فشارهای زیادی که بر روی آمانو وجود داشت، وی توانست اسناد را حفظ کند، البته ما هم گفته بودیم که اگر قرار باشد اسناد در اختیار کشورها قرار گیرد دیگر کسی به آژانس اعتماد نمی کند.

کمالوندی یادآور شد: موضوع ایران امتحان بزرگی برای آژانس بود که در نهایت علیرغم فشارهای زیاد در کنگره آمریکا چیزی مطرح نشد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ادامه داد: قرار است بر اساس قرارداد ایران و آژانس به سوالات پاسخ داده شود و نهایتا پرونده بسته شود ، این مساله با حفظ خطوط قرمز ما باید انجام شود.

وی اضافه کرد: نمی شود ما بخواهیم طرف مقابل اطلاعات را محرمانه نگه دارد و خود ما آن را اعلام کنیم، ما باید به مسئولین کشور و صدها ساعت مذاکرات و توافقی که امضا شده اعتماد کنیم.

کمالوندی در این باره که قرار بوده تا ۲۴ مرداد ایران اسناد و پاسخ های خود را در رابطه با ابعاد احتمالی نظامی به آژانس ارائه کند، گفت: ما اقدامات خود را انجام داده ایم و مراتب را در چارچوب زمانی که متعهد بودیم ارائه کردیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در مورد سرنوشت ذخایر اورانیوم غنی شده ایران که بیش از ۸ تن است هم گفت: طبق برجام ما پذیرفتیم که ۳۰۰ کیلو اورانیوم به طور ذخیره در کشور در مدت اجرای برجام داشته باشیم و برای مازاد آن سه راه پیش رو داریم.

کمالوندی گفت: یا باید آن ها را به سوخت تبدیل کنیم. یا این که آن را صادر و در ازای آن مواد خام اولیه (اورانیوم طبیعی) بگیریم که با توجه به پیگیری هایی که با روسیه داشته ایم و صحبت های اولیه که انجام شده می توانیم این تعامل را با روس ها داشته باشیم و معادل اورانیوم غنی شده، اورانیوم طبیعی دریافت کنیم. البته هزینه ای که ایران صرف غنی سازی کرده است را در تلاشیم دریافت کنیم . حالت سوم رقیق سازی است که ترجیح ما چنین کاری نیست چرا که به صرفه نیست.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره مرجع آژانس در گزارش های بعد از توافق ایران و ۱+۵ و این که آیا مبنا قطعنامه ۲۲۳۱ است یا قطعنامه های قبلی گفت: انتظار ما این است که آژانس آن چه که به او محول شده و وظیفه اش است انجام دهد. ما همواره نسبت به استناد آژانس به قطعنامه های شورای امنیت اعتراض داشته ایم چرا که آن ها را قبول نداریم . همواره به آژانس گفته ایم می تواند به جای عنوان ابعاد نظامی احتمالی از عنوان مسائل گذشته و حال استفاده کند. اما متاسفانه این رویکرد را نداشته است.

کمالوندی گفت: البته آژانس بین المللی در تنظیم گزارش هایش سیاسی عمل می کند. وقتی آژانس به صورت غیرضروری به جزییات فعالیت های هسته ای ایران می پردازد هدفش القای برخی مسائل به ذهن مخاطب است و ما بارها نسبت به این رویکرد تذکر داده ایم. در عین حال معتقدیم موضوع هسته ای راهکار سیاسی دارد و اگر به سمت حل شدن این پرونده برویم در مسیر سیاسی خواهد بود.

وی اظهار داشت: تلاش داریم آژانس با استفاده از فضای سیاسی ایجاد شده پس از توافق آژانس از اصطلاحات حقوقی و فنی با بار سیاسی کمتری استفاده کند و بر روی ریل تخصصی خود قرار گیرد. ما از گزارش آژانس نگرانی نداریم در عین حال که حتما پیگیر آن هستیم تا آژانس در ادبیات خود در گزارش های بعدی تجدیدنظر کند.

کمالوندی همچنین درخصوص زمان شروع اعمال محدودیت ها اظهار داشت: طی بازه زمانی ۹۰ روزه قرار است برجام در همه کشورها به تصویب برسد و بعد از آن یک تاریخ اجرا وجود دارد.

وی یادآور شد: اجرای تعهدات ایران زمان بر است . انتهای کار ما زمانی است که کارهای عملیاتی انجام شده باشد. نمی شود روز دقیق اجرا را مشخص کرد اما می توانیم بگوییم که تاریخ آن در اختیار ماست و این براساس سرعتی است که می توانیم کار را انجام دهیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره لیست اقلام دومنظور هم گفت: از قبل هم ورود این اقلام براساس قطعنامه ها به ایران ممنوع بوده است . کشورهای صادر کننده این مواد وظایفی برعهده دارند و باید مطمئن شوند چیزی که می فروشند خریدار آن را برای اهداف صلح آمیز می خواهد و در قرارداد هم باید قید شود . کشور صادرکننده باید ببیند از این دستگاه برای مصارف صلح آمیز استفاده می شود یا نه. این در دنیا حاکم است و مربوط به کشور ما نیست .

کمالوندی خاطرنشان کرد: فعلا دو لیست وجود دارد که می تواند در حال به روز شدن باشد .قبلا ما اقلام مورد نیاز را از بازار سیاه تهیه می کردیم . اتفاقی که الان افتاده این است که آنچه را می خواهید براساس اهداف مشخص و وظیفه صادر کننده در کمیسیون مطرح می کنید و آنها به شما می فروشند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: ما هم تعهد داده ایم که این اقلام را به کشورهای دیگر صادر نکنیم مگر آنکه همین مسیر طی و قواعد مورد نظر رعایت شود.

وی با بیان اینکه حتی در حوزه نرم افزار هم ممکن است چنین مواردی وجود داشته باشد اظهار داشت: این قواعد خاص ما نیست که ما را محدود کند . محدودیت های قبلی برداشته شده و تفاوت این است که در حالت عادی مسوولیت بر عهده کشور صادر کننده است که از شما تعهد می گیرد و در اینجا مسوولیت بر عهده ماست که در کمیسیون بگوییم به چه منظوری است تا جواز آن صادر شود و کمیسیون هم بر آن نظارت می کند.

معاون رییس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: آنچه مهم است برجام و متون است که در آن محدودیت ها مشخص شده است . برخی گفتند که این محدودیت ها ابدی است. اگر ما پروتکل الحاقی را پذیرفتیم که یکی از شرایط برجام این است با تصویب مجلس اینها ابدی می شود، اما اینکه گفته شده که آنلاین خواهد بود اینطور نیست . آنچه هست استفاده از یکسری ابزارهای اندازه گیری دیجیتال است که آژانس دنبال آن است تا این سیستم ها را مستقر کند. تاکنون در این باره با ما صحبتی نشده و اگر هم می شد زیر بار نمی رفتیم.

در ادامه ناصر یمین مردوخی کردستانی پیشکسوت اصحاب رسانه و سردبیر شبکه خبری طوفان نیوز و یمین نیوزسوال خود را اینگونه مطرح کرد:انرژی هسته ای یک مسئله ملی است ونه حزبی و خارجی،متاسفانه در چند روز اخیر عده ای این شایعات را بوجود آورده اند که بعضی از کاندیدا های مجلس خبر گان و مجلس شورای اسلامی  می خواهند برای پیشبرد اهداف خود در تبلیغات انتخابات از مسئله انرژی اتمی سو استفاده  و بهره برداری کنند حال اقای دکتر کمالوندی بفرمایید نظر شما و انرژی اتمی در این زمینه چیست؟دکتر کمالوندی در پاسخ گفت بله انرژی هسته ای یک مسئله ملی است ونه حزبی  وهمانطور که شما گفتید اینها شایعه است.

راه اندازی بیمارستان تخصصی هسته ای

رییس سازمان انرژی اتمی نیز  از برنامه راه اندازی بیمارستان بزرگ تخصصی هسته ای و موافقت رییس جمهوری با این طرح خبر داد و گفت: زمین احداث این بیمارستان هم تقریبا تامین شده و به زودی اقدامات اجرایی آن شروع می شود.

علی اکبر صالحی روز شنبه در جمع خبرنگاران با بیان این که در بعد فنی اطمینان می دهم که نگران فعالیت صلح آمیز هسته ای ما نباشید، گفت: البته دولت باید در بعد سرمایه گذاری کمک کند و برای این بخش اولویت قائل شود.

وی با اشاره به انعقاد قرارداد ساخت نیروگاه با روسیه و همچنین مذاکرات با چینی ها برای ساخت دو نیروگاه دیگر اظهار داشت: دولت باید در تامین مالی این پروژه ها قدم بردارد.

صالحی با اشاره به برخی دستاوردهای صنعت هسته ای، از برنامه سازمان انرژی اتمی برای راه اندازی بیمارستان بزرگ تخصصی هسته ای خبر داد و با اشاره به موافقت رییس جمهوری در این زمینه اظهار داشت: زمین احداث این بیمارستان هم تقریبا تامین شده و به زودی اقدامات اجرایی آن شروع می شود.

رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به استفاده بیش از یک میلیون نفر از بیماران کشور از رادیوداروهای تولید ایران، اظهار داشت: این در حالی است که در منطقه خاورمیانه کشور دیگری نمی تواند این کار را انجام دهد ولی ما صادر کننده رادیو دارو شدیم.

صالحی با اشاره به پروژه GNP گفت: بر اساس این برنامه تولید رادیوداروها در کشور استانداردسازی می شود، هر چند رادیوداروهای ایران هم اکنون نیز دارای استاندارد است اما با اجرای این برنامه این استانداردها مورد پذیرش بین المللی خواهد بود و عرضه کننده عمده رادیو دارو می شویم.

به گفته رییس سازمان انرژی اتمی، با به کار افتادن راکتور اراک، رادیوداروهای متنوعی تولید می شود و ایزوتوپ های مورد نیاز صنعت هم تولید خواهد شد.

صالحی افزود: طی هشت سال آینده وضعیت صنعتی ما رشد یافته و توجیه پذیر و در شرایطی خواهد بود که نسبت هزینه و فایده آن برقرار باشد.

وی درباره سانتریفیوژ های IR8 گفت: تست های مکانیکی این ماشین ها از سال ۹۲ شروع شده و ما هنوز هم بر روی تست های مکانیکی کار می کنیم.

صالحی اظهار امیدواری کرد: ظرف یکسال آینده بتوانیم به این ماشین ها گاز اورانیوم تزریق کرده و آرام آرام زنجیره های میانی را دایر کنیم.

وی تصریح کرد: بازرسی ها هم در چارچوب قرارداد پادمانی ما و بعد هم اگر پروتکل الحاقی عملیاتی شود، در آن چارچوب خواهد بود و هیچ نگرانی نداریم.

** مذاکره کنندگان باید پاسخگو باشند

رییس سازمان انرژی اتمی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به لزوم پاسخگویی به هرگونه سوال در مورد برجام گفت: افرادی ممکن است به اعتبار شخصی و جایگاه تخصصی خود نظراتی داشته باشند که در جای خود محترم است و بر مذاکره کنندگاه واجب است که پاسخگو باشند.

وی یادآور شد: ما در بعد فنی علیرغم پذیرش یکسری محدودیت های ظاهری اعلام می کنیم که فعالیت های صلح آمیز کشورمان در عرصه هسته ای نه با کندی روبرو خواهد شد و نه متوقف می شود و برای این حرفمان استدلال داریم.

** تولید چه سانتریفیوژی با چه مواد اولیه و به چه منظوری

صالحی گفت: برخی می گویند تعداد سانتریفیوژها از ۲۰ هزار تا به پنج هزار تا رسیده است . بارها گفته ایم که در حال حاضر ۹ هزار و ۱۰۰ دستگاه سانتریفیوژ کار می کند و سالانه دو کیلو اورانیوم غنی سازی می کنیم. اگر ده هزار تای دیگر هم کار می کرد این رقم سالانه چهار هزار کیلو می شد و در این شرایط فاصله ما با ۳۰ هزار کیلو اورانیوم غنی شده فاصله زیادی است.

رییس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: اگر ۲۰ هزار دستگاه سانتریفیوژ کار می کرد حداقل باید هشت سال کار می کردند تا ۳۰ هزار کیلو اورانیوم غنی شده به دست بیاید. ممکن است گفته شود سانتریفیوژهای بیشتری می ساختیم؛ بله ، ما در ۲۵ سال به ۲۰ هزار دستگاه رسیدیم. الان هم البته اگر اراده باشد توان تولید سانتریفیوژهای بالا را داریم اما چه نوع سانتریفیوژ و با چه مواد اولیه و به چه منظوری؟ این سوالاتی است که باید به آن پاسخ داده شود.

رییس سازمان انرژی اتمی یادآور شد: فرض کنیم الان ۱۹۰ هزار سانتریفیوژ IR1 داشتیم. فرض کنیم در بالای نطنز سوله می زدیم و اینها را جا می دادیم و الان هم این ۱۹۰ هزار تا را داشتیم و یا بالاترین از این ، ۱۹۰ هزار سو ظرفیت تولید با IR8 داشتیم ، مواد اولیه آن را از کجا تهیه می کردیم؟ اگر این مواد به دستگاه ها تزریق می شد در سال اول تمام می شد ؛ بعد از آن باید چه کار می کردیم و این سوالی است که عزیزانی که معترضند به آن پاسخ نمی دهند.

معاون رییس جمهور یادآور شد: الان اگر ۲۰۰ هزار سو را هم داشتیم برای چه مدت می توانستیم غنی سازی کنیم و با فرض اینکه غنی سازی کردیم بحث مواد اولیه هم هست در واقع شما برای ۳۰ هزار سو باید ۶۰ مجتمع سوخت درست کنید و آیا الان توان ساخت مجتمع سوخت را با استانداردهای مورد نیاز دارید؟ این کار مدتی طول می کشد.

رییس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: الان پنج هزار ماشین سالانه حدود ۱۵۰۰ کیلو اورانیوم غنی می کنند و با ۹ هزار ماشین این رقم به دو هزار کیلو می رسد. فاصله این رقم با ۳۰ هزار کیلو زیاد است و از سوی دیگر فاصله ۹ هزار ماشین با پنج هزار تا که قرار است طی ماه های آینده کار کنند زیاد نیست و ما چیزی از دست ندادیم. در واقع ما ۵۰۰ کیلو از دست دادیم در حالی که ما ۳۰ هزار کیلو می خواهیم آن هم فقط برای یک سال.

صالحی افزود: دوستانی که مدعی هستند به گونه ای افکار عمومی را مشوش می کنند که گویی اتفاق ناگوار و عقب نشینی خائنانه ای رخ داده است.

وی اظهارداشت: از سال ۶۹ تا الان روی ماشین های IR1 کار کردیم. مصاحبه کردند و گفتند اینها از رده خارج شده است. ما خود کار کردیم . دانشمندان ما غیرتمندانه بدون کمک کسی آنها را به راه انداختند و با توانمندی خود به آستانه فناوری هسته ای رسیدیم . بعد از آن هشت نسل سانتریفیوژ ساخته شده است .همه نمونه های آن را ساختند و تست کردند . آرام آرام آنهایی که امکان موفقیت دارد را انتخاب می کنیم و این مساله زمان می برد.

صالحی با اشاره به اینکه براساس گزارش شرکت بزرگ یورنکو در سال ۲۰۰۲ برای به تولید انبوه رساندن یک دستگاه ماشین سانتریفیوژ حداقل هشت سال زمان نیاز است تا ماشین ها به قابلیت غنی سازی تجاری برسند گفت: بله می شود این ماشین ها را ۶ ماهه ساخت اما باید از منظر تجاری و طول عمر هم آنها را مدنظر قرار داد. الان ماشین های IR8 و IR6 ماشین های امیدبخشی هستند که می توانیم در آینده آن را به کار بگیریم و حدودا هشت سال زمان می برد بنابر این چیزی از دست ندادیم.

رییس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: حتی اگر مذاکره و برجامی در کار نبود هرکس هم رییس سازمان انرژی اتمی بود و جهادی هم کار می کرد هشت سال طول می کشید تا ماشین های IR8 را به تولید انبوه برسانند. الان این ماشین ها را تست می کنیم و طی یکسال آینده با گاز آنها را تست کنیم و این مسیر باید طی شود.

وی یادآور شد: ما محدودیت های مختصری پذیرفتیم و آن هم این است که در طول ۱۰ سال زنجیره های ما ۳۰ تایی باشد. دوست داشتیم این زنجیره ۲۰۰ تایی باشد . ما این محدودیت را پذیرفتیم اما اگر از کارشناسان زبده هم بپرسیدبه شما می گویند که با یک زنجیره ۲۹ تایی عملا ۸۵ درصد اطلاعات مورد نیاز را کسب می کنیم و با این حساب این مقدار اطلاعات را در بازه زمانی معقول به دست می آوریم.

** گوی آتش در دست آمریکا و روسیه

معاون رییس جمهور در ادامه به یکی دیگر از انتقادات منتقدین در مورد پلوتونیوم اشاره کرد و گفت: می گویند پلوتونیوم مورد نیاز است و ما می توانیم از آن سوخت بسازیم .بله ؛ با خیلی چیزها خیلی کارها می شود کرد اما هر چیز زمان خود و جای خود را دارد و زمانی نیست که ما پلوتونیوم را به عنوان ماده اصلی سوخت مدنظر قرار دهیم.

وی خاطرنشان کرد: پلوتونیوم الان همچون گوی آتش روی دست آمریکا و روسیه مانده و نمی دانند با آن چکار کنند .اگر نمی دانید بپرسید و اگر می دانید حرف حق را بزنید .چرا افکار عمومی را مشوش می کنید؟

معاون رییس جمهور گفت: ما که به دنبال سلاح هسته ای نیستیم و اگر پیرو فرمان رهبری هستیم به دنبال سلاح نیستیم . ما حالا حالاها دنبال سوخت پلوتونیم نیستیم. باید اولویت ها را بشناسیم . هنوز در مرحله سوخت اورانیوم هستیم و از حالا تا ۱۰- ۱۵ سال آینده پلوتونیوم هم نداریم که روی آن کار کنیم.

به گفته صالحی سوخت مصرف شده نیروگاه بوشهر باید طبق قرارداد به روسیه برگردانده شود و سوخت راکتور تهران هم قابل توجه نیست .

وی درباره راکتور اراک هم گفت: این راکتور سه چهار سال دیگر به سرانجام می رسد و چند سال هم زمان می برد تا سوخت آن مصرف شود . بنابر این ما اصلا ماده ای نداریم که آن را تبدیل به فلز و سوخت کنیم. با این حال به گونه ای صحبت می کنند که گویی اگر پلوتونیوم باشد فردا آن را تبدیل به سوخت می کنیم. حال آن که پلوتونیوم مثل اورانیوم نیست . ماده خطرناک و سمی است که باید از راه دور با آن کار کنید.

رییس سازمان انرژی اتمی یادآور شد: از حالا ما وارد فاز جدیدی می شویم و فرصت هشت تا ۱۰ سال فرصت مناسبی خواهد بود تا بتوانیم دستاوردهای خود را به بلوغ برسانیم و با رفع محدودیت ها و همکاری های بین المللی بتوانیم زنجیره سوخت را کامل کنیم

وی یادآور شد: با روس ها صحبت می کنیم تا در آینده نزدیک با یکدیگر همکاری کنیم و بتوانیم سالانه چند مجتمع سوخت بسازیم؛ چیزی که پیش از این تصور نمی شد . مجتمعی هم با کمک چینی ها در اراک می سازیم که این مجتمع ها ما را به خاطر انتقال تکنولوژی و دانش فنی چند دهه جلو می اندازد.

صالحی وارد شدن ایران به جمع کشورهای عرضه کننده اورانیوم غنی شده و آب سنگین را افتخاری برای ایران ذکر کرد و گفت: با عرضه این دو ماده ما وارد کلوپ با عضویت چند کشور محدود شدیم و می توانیم در ازای آن اورانیوم طبیعی بگیریم. برای اولین بار هم مجبور شدند محدودیت های عدم اشاعه ای را رفع کنند. دستاوردهایی که اگر در مسیر عادی بودیم هیچ وقت به آن نمی رسیدیم.

وی خاطرنشان کرد: نمی گویم بعد فنی برجام بی عیب و نقص و آرمانی است. به هر حال ما مذاکره کردیم و طرف مقابل هم باید حرفی برای توجیه خود داشته باشد . می گویند جلوی انحراف ایران به سمت ساخت سلاح را گرفتیم؛بگویند، ما که دنبال سلاح نیستیم .

در پایان مراسم  یمین مردوخی  اشعاری را به مناسبت روز خبر نگار قرائت نمود که مورد استقبال جمع ودکتر صالحی قرار گرفت.

(  درحقیقت مرگ هر مخبر بسی خون بار و حزن انگیزباشد)

زندگی را هر که کرد آغاز در پایان بمیرد

هم گدا بر خاک ره هم خواجه در ایوان بمیرد

هر دو می میرند اما مرگشان یکسان نباشد

آنکه در بستر بمیرد وانکه در میدان بمیرد

مرگ هر کس گونه ای درزندگان تاثیر بخشد

گاه عمرو عاص بمیرد گاه گرسلمان بمیرد

سرنوشت گوسفندان گردد از بنیان دگرگون

در کمین است گرگ خون آشام چون چوپان بمیرد

مرگ هر کس مرگ خصلت های وی باشد از این رو

هر که می میرد صفات نیک و بد با آن بمیرد

گاه با مرگ ستمگر حاکمی جبار و خونریز

فتنه وآشوب وقتل و غارت وطغیان بمیرد

گاه با مرگ جوانمردی شهید ونیک سیرت

مهر بانی،مردمی،آزادگی احسان بمیرد

عاقبت مرگ است اما مرگ هر کس نیست یکسان

گر بمیرد شمر ننگ آلود یا شاه شهیدان بمیرد

شیر یزدان شد شهید راه حق گاه عبادت

رهبری همچون علی کی با چنان ایمان بمیرد

گر بمیرد صد هزار انسان نما سهل است  اما

تلخ و غمناک  است هنگامی که یک انسان بمیرد

در حقیقت مرگ هر مخبر بسی غم بار و حزن انگیزباشد

چون که فقدان خبرها با خبر داران بمیرد

بی گمان آن  مخبر و شاعر که حق را  جلوه بخشد

هر چه بنگارد بماند نیک با وجدان بمیرد

آن شهیدان رسانه رفته اند با افتخار

بس خبرهای مگو اندر دل یاران بمیرد

آن شهیدان فداکار پر گشودند از جهان

در گلستان رسانه بلبل و ریحان بمیرد

قدرت  طبع تو (مردوخ)گر به خاموشی گراید

با خبر ها ی مگو یک مرد با ایمان بمیرد

درباره نویسنده

4439مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو