به دست خودمان ایران را نا امن نکنیم 
چاپ 

به دست خودمان ایران را نا امن نکنیم

larriرئیس مجلس شورای اسلامی با توجه به اهمیت و اولویت‌دار بودن مسائل اقتصادی کشور گفت: مطالب رسانه‌ها بیشتر جنس سیاسی دارد که بخشی از این موضوع به علت آن است که مباحث سیاسی جذاب و سروصدای زیادی دارد. من از رسانه‌ها تقاضا دارم که این مشکلات و موضوعات را مورد پوشش و واکاوی قرار دهند، زیرا توسعه کشور جز با وفاق ملی رخ نمی‌دهد.

به گزارش «یمین  نیوز»، دکتر علی لاریجانی صبح امروز (چهارشنبه ۲۱ مرداد) در نشستی صمیمانه با اصحاب رسانه استان قم گفت: مسائل زیادی وجود دارد که می‌تواند باعث اختلاف نظر بین افراد باشد، این اختلافات در جایی می‌تواند مفید واقع شود اما مهم این است که ما اولویت‌هایی داریم که باید از برخی اختلافات صرفنظر کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ایران امروز یک کانون امن است اما به دست خودمان نباید این کانون را ناامن کنیم. اگر نزاع‌ها در کشور به کینه و دشمنی تبدیل شود شرایط کشور را بهم می‌زند، بنابراین باید از خیلی از اختلافات گذشت تا نوعی وفاق ملی ایجاد شود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین وزارت ارشاد و بخش‌های دیگر باید کمک کنند تا رسانه‌های احساس کنند که براساس عقیده‌شان کار می‌کنند، همچنین این موضوع قابل توجه است که رسانه‌ها نباید پیگیر یک نگاه قالبی باشند، زیرا هم‌اکنون در کشورمان برخی یک موضوع را در ذهنشان شکل داده و به دنبال آن هستند که آن را در همه جا تثبیت و نشر دهند. از طرف دیگر برخی جریان‌ها و افراد که دارای رسانه هستند، مطالب را به گونه‌ای خلاف واقع نشان می‌دهند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در کار رسانه، تسلب داشتن، عقیده را معوج می‌کند و به جای کار با عقیده، عقاید را بازیچه دست خویش قرار می‌دهند، از این‌رو همه باید در جهت واقع‌گرا بودن تلاش کنیم و آنچه که حق است را ببینیم و تلاش کنیم که قالب‌ها و نگاه‌ها را به واقعیت‌ها تحمیل نکنیم.

دکتر لاریجانی با بیان اینکه استان قم، استانی پررفت‌وآمد و پر خبر است، ادامه داد: با توجه به واقع شدن مرقد مطهر حضرت معصومه(س) و حضور مراجع عظام، این شهر مرکز تحولات فکری، سیاسی و مذهبی است

وی با اشاره به وضعیت کنونی منطقه گفت: در شرایط فعلی یک فضای آلوده‌ای در منطقه شاهدیم و درگیری‌های رخ داده میان مسلمانان یک درگیری غیرطبیعی و آلوده است که نتیجه‌ای جز کشتار مسلمانان در پی ندارد، از این‌رو پیام شهر مقدس قم برای عالم اسلام، پیام رحمت و برادری میان همه مسلمانان است،‌ به طوری که در چند ماه گذشته شاهد بودیم که همایشی با تلاش و همت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در رابطه با معضل تکفیری‌ها در شهر قم برگزار شد، زیرا در شرایط کنونی تفکر تکفیری داغی عظیم بر سینه مسلمانان است، از این‌رو علما به ویژه حوزه علمیه قم باید تلاش بسیاری کنند تا تفکر دینی ایرانی را به گوش جهانیان برسانند.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه نگاه بزرگان دینی ایران به شریعت نگاهی عقلانی است، افزود: نگاه شیعه، نگاه مسالمت‌آمیز و مهربانانه است نه نگاهی خوارج‌گونه. از این‌رو شهر قم به‌عنوان شهری بین‌المللی باید از سوی رسانه‌ها مورد توجه بیشتری قرار گیرد و رسانه‌ها به علت حجم زیاد کاری باید مطالعات، پیگیری‌ها و کاوش‌های بسیاری را انجام دهند.

دکتر لاریجانی بر لزوم تقویت جایگاه رسانه‌ای قم تاکید کرد و گفت:‌ این شهر ظرفیت زیادی در بحث تولید خبر دارد که این تنها معطوف به مقامات و مسئولان نمی‌شود، بلکه موضوعات و مسائل مختلف در عرصه علمی، دینی و بین‌المللی باید مورد پوشش اخبار رسانه‌ها قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه قم یک دانشگاه استثنایی است،‌ تصریح کرد: در شرایط کنونی حدود یکصدهزار در این شهر مشغول تحصیل و تدریس هستند و شهر مقدس قم با داشتن جمعیت بیش از یک میلیون نفر یکی از یک شهرهای پرجمعیت به حساب می‌آید،‌ از این‌رو باید به مسائلی همچون موضوعات اقتصادی، اشتغال، صنعت و بازرگانی توجه ویژه‌ای شود، بنابراین این حُسن نیست که یک شهر دانشگاهی معتبر داشته باشیم ولی جوانان در این شهر بیکار باشند.

 

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با اعلام اینکه در شرایط کنونی اولویت مهم و کار اساسی برای مسئولان، اصحاب رسانه و جوانان آبادانی شهر قم است، ادامه داد: به طور حتم مقوله آبادانی و توسعه اقتصادی قم مکمل بخش فرهنگی و دانشگاهی این شهر است.

دکتر لاریجانی با اشاره به ظرفیت‌های بالای استان قم در موضوع کارآفرینی و سرمایه‌گذاری اقتصادی، گفت: در شرایط کنونی کارآفرینان بااستعدادی در این شهر وجود داشته و فعالیت می‌کنند که رسانه‌ها به ویژه صداوسیمای استان، باید در پوشش این فعالیت‌ها تلاش کنند، به طوری که در دیداری که با سرافراز رئیس صداوسیما داشتم، به وی گفتم که باید با معرفی و کوشش اقدامات کارآفرینان آنها را تشویق کنیم و هدف این نباشد که در تبلیغات تنها یک محصول در ازای دریافت پول معرفی شود.

وی با بیان اینکه صداوسیمای استان قم باید در پوشش اقدامات کارآفرینان و وضعیت صنعت و سرمایه‌گذاری منطقه، بیشتر فعال باشد، بیان کرد: در شرایط کنونی مشکلاتی در حوزه تولید استان وجود دارد که اصحاب رسانه می‌توانند ابعاد این مشکلات را کاوش و پیگیری کنند تا فضای آبادانی در استان قم ایجاد شود، از طرف دیگر مسائل و موضوعات مهم کشور تنها مباحث سیاسی نیست، که این معضل باعث صدمه با سایر بخش‌های مهم کشور نیز می‌شود، بنابراین به مسائل مختلف باید مطابق وزن‌شان نگاه کنیم.

رئیس نهاد قانونگذاری ادامه داد: با توجه به اهمیت و اولویت‌دار بودن مسائل اقتصادی، وقتی به روزنامه‌ها و نشریات نگاهی می‌اندازیم، می‌بینیم که توجه کافی به مشکلات اقتصادی کشور نمی‌شود، بلکه مطالب آنها بیشتر جنس سیاسی دارد که بخشی از این موضوع به علت آن است که مباحث سیاسی جذاب و سروصدای زیادی دارد.

وی با تاکید بر اینکه حل مشکلات اقتصادی کشور در شرایط کنونی به هوشیاری و همگرایی ملی نیازمند است، تصریح کرد: من از رسانه‌ها تقاضا دارم که این مشکلات و موضوعات را مورد پوشش و واکاوی قرار دهند، زیرا توسعه کشور جز با وفاق ملی رخ نمی‌دهد. البته متاسفانه در شرایط کنونی من در سطح کلان، میان سیاستمداران وفاق نمی‌بینم که رسانه‌ها نقش مهمی در بهبود این وضعیت دارند.

دکتر لاریجانی ادامه داد: یکی دیگر از مسائل و دغدغه‌های اصحاب رسانه موضوع پاسخگویی مدیران به سوالات خبرنگاران است، من قبول دارم که مدیران باید پاسخگوی سوالات باشند، زیرا این موضوع بخشی از روند مردم‌سالاری در کشور است، البته گاهی شاهدیم که وزرا می‌گویند که وقتی برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان به مجلس می‌آیند، وقت زیادی گرفته می‌شود که در این رابطه باید گفت که وظایف وزرا دو بخش است؛ یک بخش کارهای اجرایی و بخش دیگری پاسخگویی به سوالات و شفاف‌سازی موضوعات، زیرا رفت‌وآمدهای فکری می‌تواند نشان دهد که آیا کار به درستی انجام شده یا خیر. همچنین تحقق این موضوع می‌تواند به هفکر شدن مردم با آنها کمک شایانی کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به چالش‌های کنونی در سطح منطقه و عرصه بین‌الملل گفت: قطعاً به همان میزانی که پوشش مسائل داخلی از جمله مسائل اقتصادی مهم است، پوشش مسائل منطقه‌ای نیز باید از سوی رسانه‌ها مورد توجه قرار گیرد. از طرف دیگر هر موضوعی در منطقه وزنی داشته و در سطح بین‌الملل نیز این موضوع صدق می‌کند، از این‌رو یک انسان بصیر باید تمام معادلات را بشناسد، از طرف دیگر برخلاف گذشته، منطقه در شرایط حساسی قرار دارد که این موضوع تحت تاثیر بازیگری شیطنت‌آمیز برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است، به طوری که در شرایط کنونی دو قدرت منطقه‌ای استراتژی برهم‌ریزی منطقه را دنبال می‌کنند که این موضوع برای تثبیت جایگاه خودشان است.

وی ادامه داد:‌ در شرایط کنونی در تمام جغرافیای عالم اسلام به ویژه کشورهایی همچون مصر، سوریه، عراق، لیبی، یمن‌، افغانستان و پاکستان برهم‌ریختگی و برخی مسائل امنیتی را شاهدیم که این موضوع به علت برخی اقدامات کشورهای فرامنطقه‌ای و منطقه‌ای است، البته بین گفته‌ها و عملکردهای این کشورها تفاوت زیادی وجود دارد که در اثر این موضوعات شاهدیم که بحران‌ها طولانی شده و اختلاف میان فرقه‌های اسلامی ایجاد کرده است.

دکتر لاریجانی تصریح کرد: با توجه به مسائل منطقه‌ای و موضوع مذاکرات هسته‌ای ایران در شرایط کنونی به یک آراستگی رفتاری و تمرکز بر وفاق داخلی نیازمند است. البته خیلی مسائل وجود دارد که می‌تواند میان سیاسیون، قوا و مدیران اجرایی باعث اختلاف‌نظر شود، اما این موضوع قابل توجه است که ما در شرایط کنونی یک اولویت مهم داریم که باید به خاطر آن از برخی اختلافات صرف‌نظر کنیم و این موضوع باید مورد توجه همه جناح‌ها قرار گیرد.

وی با اشاره به تاثیر امنیت اقتصادی بر امنیت کشور افزود: به طور حتم اگر نزاع‌ها به هر دلیلی تبدیل به کینه و دشمنی شود، این موضوع به امنیت کشور ضربه می‌زند. البته نمی‌گویم که حرفشان حق نیست، ولی در شرایط کنونی باید از برخی مسائل گذشت کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان این نشست همچنین بر حل مشکلات اصحاب رسانه به ویژه بیمه خبرنگاران استان قم و تهیه ساختمانی برای خانه مطبوعات استان قم تاکید کرد.

 

 

 

درباره نویسنده

4439مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو