خوابیدن به پهلو خطر ابتلا به آلزایمر و پارکینسون را کاهش می دهد 
چاپ 

خوابیدن به پهلو خطر ابتلا به آلزایمر و پارکینسون را کاهش می دهد

 

مطالعات محققان دانشگاه بروک استونی در نیویورک نشان می دهد که خوابیدن به پهلو احتمال بروز بیماری های عصبی از جمله پارکینسون و آلزایمر را کاهش می دهد.

به گزارش طوفان نیوز از  از ساینس، خوابیدن به پهلو نسبت به خوابیدن به پشت و معده، احتمال ابتلا به آلزایمر و پارکینسون را کاهش می دهد.

در این مطالعه آمده است که خوابیدن به پهلو سبب حذف مواد زائد مغز می شود. تجمع این مواد در مغز یکی از مهمترین دلایل ابتلا به بیماری های سیستم اعصاب از جمله آلزایمر و پارکینسون است.سیستم پاکسازی مغز که مهمترین وظیفه آن خارج کردن مواد زائد از این بافت حیاتی است، در زمان خواب بیشترین میزان فعالیت را دارد.

بخش اعظم دفع مواد زائد از بدن توسط سیستم لنفاوی انجام می شود. این سیستم، مولکول ها و پاتوژن های معیوب را از بافت ها به جریان خون منتقل می کند تا از طریق خون به مجراهای دیگر بدن برسند و پس از تغییراتی از آن جا خارج شوند؛ اما پاکسازی بافت بسیار حساس مغز توسط سیستم مستقلی انجام می شود که یک سال قبل شناسایی شد. مغز بر خلاف سایر اندام ها از سیستم لنفاوی برای این منظور بهره نمی برد.

سیستم پاکسازی مغز متشکل از نوعی سلول موسوم به گلیال است که عملکرد اصلی آن ثابت کردن نورون ها در محل مقتضی است.

در این سیستم مایع خاصی بین رگ های مغزی و سلول های گلیال جریان دارد که ترکیبات پروتئینی مضر را از بافت مغز جدا می کند. این مایع، مایع میان بافتی نام دارد و به همراه فیلتر مایع مغزی نخاعی، پاک سازی مغز را انجام می دهد.

محققان معتقدند که در هنگام خواب، سلول های گلیال از رگ های مغز جدا می شوند و فضای بیشتری را برای عبور این مایع فراهم می کنند. پس از خواب کامل، عملکرد سیستم پاکسازی تا ۶۰ درصد افزایش می یابد.

تحقیقات نشان می دهد که نحوه خوابیدن، عملکرد و بهره وری فیلتر مایع مغزی نخاعی را تحت تاثیر قرار می دهد و موثرترین مدل، خوابیدن به پهلو است.

نتایج این تحقیقات در نشریه Neuroscience منتشر شده است.

درباره نویسنده

4439مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو