این 400 هزار تن روغن پالم چند نفر از ما را خواهد کشت؟ 
چاپ 

این ۴۰۰ هزار تن روغن پالم چند نفر از ما را خواهد کشت؟

pal

سؤال اینجاست وقتی روغن پالم به حدی خطرناک است که حتی می تواند باعث سکته قلبی و مرگ و میر افراد شود، چرا باید اجازه داده شود که حدود یک سوم از کل روغن های وارداتی کشور بدان اختصاص یابد و همین یک سوم نیز در تولیدات غذایی متعدد به کار گرفته شود؟

متخصصان داخلی و خارجی و نیز مقامات وزارت بهداشت بارها گفته اند که روغن پالم،با افزایش کلسترول بد خون به تنگی و انسداد عروق می انجامد و نهایتاً می تواند باعث سکته قلبی و حتی مرگ شود.

چند روز پیش هم وزیر بهداشت گفت که علت نیمی از مرگ های ایرانیان، سکته است.

سال گذشته، حرکت خوبی در خصوص روغن پالم در کشور صورت گرفت؛ شخص وزیر بهداشت از استفاده از روغن پالم در برخی محصولات لبنی خبر داد و متعاقب این افشاگری، استفاده از هرگونه روغن پالم در لبنیات ممنوع شد. پرونده ای هم در این خصوص تشکیل و به قوه قضائیه ارسال شد.

این ۴۰۰ هزار تن روغن پالم چند نفر از ما را خواهد کشت؟

انتظار می رفت بعد از این جنجال که مستقیماً به سلامتی مردم مربوط است، فکری اساسی برای روغن پالم شود ولی اینک که جنجال ها خوابیده، خبر می رسد که واردات روغن پالم مجدداً افزایش یافته است. البته خبر افزایش وارادات روغن پالم را منابع داخلی فاش نکردند بلکه این شورای نخل مالزی بود که اعلام کرد توانسته است در ۵ ماه نخست سال جاری میلادی، ۶.۵۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل، روغن پالم بیشتری به ایران بفروشد.

این افزایش در حالی است که از سال گذشته، استفاده از روغم پالم در لبنیات به طور کامل ممنوع شده است(به جز بستنی).

البته مقامات وزارت بهداشت می گویند طبق مجوز صادره، وارد کنندگان می توانند ۳۰ درصد از حجم کل روغن های وارداتی را به پالم اختصاص دهند و از این رو، ممکن است در برخی ماه ها واردات زیاد شود ولی در ماه های بعدی، با کاهش واردات مواجه خواهیم شد و نهایتا از همان ۳۰ درصد بالاتر نخواهد رفت.

امیدواریم که چنین شود ولی سخن فراتر از این ۶.۵۵ درصد است. سخن این است که چرا باید ۳۰ درصد از کل روغن وارداتی کشور به پالم اختصاص یابد؟ طبق اظهارات مسوولان وزارت بهداشت، امسال قرار است ۴۰۰ هزار تن روغن پالم وارد کشور شود و در انواع مواد غذایی و مشخصاً در روغن های خوراکی مورد استفاده قرار گیرد.

این توجیه که اگر اجازه ندهیم ، ممکن است تولید کنندگان روغن و مواد غذایی دیگر سراغ روغن های دیگر مانند روغن جامد روغن نیتروژنی بروند نیز پذیرفتنی نیست.

مگر نه این است که در این کشور نهادهای نظارتی مانند وزارت بهداشت وجود دارد و وظیفه شان نیز این است که نگذارند اقلام خوراکی مضر وارد کشور شوند یا در تولیدات غذایی به کار روند؟

البته انصاف حکم می کند که بگوییم در دو سال گذشته، میزان واردات روغن پالم از ۷۰۰ هزار تن در سال به ۴۰۰ هزار تن رسیده است که اقدام بسیار مبارکی است ولی همچنان عدد ۴۰۰ هزار تن موجود، پشت هر شهروند آگاه به مضرات روغن پالم را می لرزاند.

واقعیت تلخ اینجاست که عده ای همچنان به وزارت بهداشت فشار می آورند که روغن پالم را مجاز بداند و این در حالی است که خودشان هم می دانند این، “تجارت مرگ” است ، خاصه آن که در سال های گذشته، بی کیفیت ترین و ارزان ترین روغن های پالم وارد ایران شده است و این یعنی فاجعه مضاعف.

انتظار جدی این است که با یک برنامه ریزی جدی و کوتاه مدت، صنایع غذایی کشور را از روغن پالم بی نیاز کنند تا واردات آن به صفر میل کند و انسان هایی که قرار است رگ هایشان مسدود شود و سکته کنند، نجات یابند. قضیه به همین مهمی است.عصر ایران

 

 

درباره نویسنده

4439مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو