Logo of a company

پایان دوران چشم بادامی ها در بازار خودروی ایران

 

 

cc

زمزمه ورود خودروسازان اروپایی کافی بود تا استراتژی خودرویی چینی‌ها در بازار ایران شکست بخورد. حال چشم بادامی‌ها باید فکر جدیدی برای ماندگاری در بازار ایران کنند اما گویا آسان‌ترین راه را برگزیده‌اند.

زمزمه‌های مذاکره خودروسازان اروپایی و نزدیک شدن به تفاهم برای انعقاد قرارداد با دو خودروساز بزرگ ایرانی، کافی بود تا طلسم حضور نسبتا انحصاری و البته چندین ساله چینی‌ها در بازار ایران بشکند. حضوری که اگرچه با آغاز تحریم‌ها در ایران و خداحافظی خودروسازان اروپایی همزمان شد، ولی سودآوری بسیاری برای تولیدکنندگان چینی خودرو داشت. حال اما رویای چشم‌بادامی‌ها برای حضور پایدار در بازار خودروی ایران رنگ باخته است.

پایان دوران طلایی چینی‌ها در بازار ایران

این روزها چینی‌ها که سال‌ها یکه تاز بازار فروش خودروهای خارجی به لحاظ تعداد خودروهای عرضه شده در ایران بودند، بیش از هر زمان دیگری به تکاپو برای فروش خودروهای خود افتاده‌اند. فروش خودروهای چینی هم ظرف هفته‌های گذشته و البته بعد از توافق هسته‌ای بیش از هر زمان دیگری، با شرایط جذاب و اغواکننده مشتریان همراه بوده است. آنها اما این بار، رویای فروش بلامنازع در بازار ایران در سال‌های آتی را چندان عملیاتی نمی‌بینند و تنها دل به سهم حدود ۵ درصدی شراکت با ایران خودرو و ۱۰ درصدی شراکت با سایپا بسته‌اند.

البته هر دو خودروساز بزرگ ایرانی به صراحت اعلام کرده‌اند که جای زیادی را به محصولات چینی در سبد تولیدات خود نخواهند داد اما مهمتر از این اظهارنظر آنها، رفتاری است که بازار نسبت به خودروهای چینی طی هفته‌های گذشته داشته است. بیشتر افرادی که قصد داشتند خودروهای چینی را خریداری کنند، از این تصمیم خود انصراف داده و منتظر هستند که ببیند خودروهای اروپایی با چه قیمتی وارد بازار خواهند شد و توان مالی آنها چه خواهد بود.

نکته حائز اهمیتی که البته نباید در رابطه با خودروهای چینی از یاد برد، این است که این خودروها هنوز هم به لحاظ قیمت، رقیب جدی خودروهای اروپایی هستند، اگرچه ذهنیتی که با خود یدک می‌کشند، کیفیت پایینی است که به طور عمومی از سال‌های دور، در ذهن خریداران ایرانی نقش بسته است. تجربه چند ساله حضور خودروهای چینی در بازار به خوبی همین را بازگو می‌کند؛ تا جایی که گاه برخی، خریداران ایرانی خودروهای چینی را صاحب اول و آخر این خودروها می‌دانند و هنوز اگرچه مدل‌های قدیمی خودروهای فرانسوی در بازار ایران حضور دارد اما باز هم محبوب‌تر از تولیدات چینی است.

گشت و گذاری در بازار خرید و فروش خودروهای چینی به خوبی نشان می‌دهد که اقبال عمومی نسبت به خرید خودروهای صفر کیلومتر ساخت این کشور پایین آمده و همین امر، برخی از فروشندگان خودروهای چینی در بازار را اندکی نگران کرده است. در عین حال، کمپانی‌های ایرانی- چینی خودرو که کار مونتاژ را انجام می‌دهند و به نوعی سال‌ها، دیوار امنی را به دور خود بابت فروش محصولات خود کشیده بودند، این روزها رو به تخفیف‌های بالایی برای فروش خودروهای خود آورده‌اند که گاه دامنه آنها، تا ۲۰ میلیون تومان نیز بر یک خودروی ۷۰ میلیونی می‌رسد.

رکود خرید و فروش خودروهای چینی

این ها در کنار سایر علایمی که در بازار خودروهای چینی نمایان شده است، نشانگر این است که خودروهای چینی در بازار با افت اقبال مشتریان مواجه شده‌اند و البته هنوز هم اظهارنظر رسمی و یا شاید قرص و محکمی از سوی تولیدکنندگان آنها در بازار پدیدار نشده است، بلکه عمدتا با کاهش شدید قیمت تلاش دارند تا مشتریان را نسبت به خرید محصولات خود ترغیب نمایند.

البته تا پیش از این زمینه برای ورود خودروسازهای اروپایی به بازار ایران و شراکت با خودروسازهای ایرانی فراهم نبود؛ ولی اکنون کار به نحو دیگری رقم خورده است و بسیاری از نمایشگاه‌داران اتومبیل بر این باورند که دوران طلایی فروش خودروهای چینی در بازار ایران به پایان رسیده است.

خودروی چینی

یکی از این نمایشگاه‌داران در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: قیمت برخی انواع مدل‌های شاسی بلند چینی در بازار هنوز هم با افت شدید مواجه نشده است، اگرچه آنها نسبت به گذشته افت داشته‌اند اما مدل‌های سدان خودروهای چینی، به شدت کاهش قیمت را تجربه کرده‌اند و همین امر، سبب شده تا اقبال عمومی نسبت به خودروهای چینی در فاصله قیمتی ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان به شدت کاهش یابد.

وی می افزاید: بسیاری از خریداران که محدوده مالی تا ۵۰ میلیون تومان را برای خرید خودرو انتخاب کرده بودند و در عین حال هم می‌خواستند تا از یک خودروی خارجی با ظاهری متفاوت برخوردار شوند، به سراغ خودروهای چینی می‌آمدند اما اکنون با زمزمه قطعی شدن ورود خودروسازان خارجی در صنعت خودرو و شراکت با تولیدکنندگان، آنها هم دست نگاه داشته‌اند.

این فعال بازار خودرو معتقد است که رکود در بازار خودرو تشدید شده است و نوعی چشم انتظاری نسبت به ورود خودروهای جدید به چشم می‌خورد، البته باید مصرف کنندگان به این نکته توجه داشته باشند که ورود خودروهای مشترک تولید ایران با سایر کمپانی‌های بزرگ دنیا، حداقل امسال وارد بازار نخواهد شد و به نظر می رسد تا اوایل سال آینده، می توان تعداد محدودی از این خودروها را در بازار دید.

وی می افزاید: البته خودروسازان برخی مدل‌هایی را که می خواهند تولید کنند، به صورت آزمایشی وارد بازار می کنند تا ذایقه و اقبال بازار نسبت به آن را بسنجند، اما ورود آنها تاثیری بر خرید عام مردم نخواهد داشت.

قیمت انواع خودروهای چینی در بازار

بررسی میدانی خبرنگار مهر حکایت از آن دارد که با فروش ویژه ای که خود خودروسازان چینی در بازار ایران صورت دادند، بازار را به واکنش وا داشته است و اکنون قیمت نمایندگی برخی مدل خودروهای چینی بالاتر از سطح بازار است و همین امر، رکود را بیشتر کرده است، چرا که مردم به همین گزاره های قیمتی توجه دارند.

در عین حال، تولید برخی از مدل‌های خودروهای چینی در ماه‌های گذشته متوقف شده و همین امر، قیمت را نیز در بازار به شدت کاهش داده است، چراکه مصرف کنندگان منتظر مدل‌های جدید خودروهای چینی بوده اند، اگرچه این روزها با آمدن خودروهای اروپایی، اوضاع اندکی متفاوت شده است.

هم اکنون بر اساس طرح‌های فروشی که برخی خودروسازان چینی اعلام کرده اند، تخفیف‌های ۱ تا ۱۷ میلیون تومانی برای برخی از انواع خودروها در نظر گرفته شده است. از سوی دیگر، حتی برای فروش اقساطی نیز خودروسازان چینی قیمت قطعی اعلام کرده اند.

بر این اساس قیمت هر دستگاه لیفان ۶۲۰ موتور ۱۸۰۰ معادل ۴۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، خودروی x۵۰ معادل ۵۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، خودروی s۵ معادل ۷۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، خودروی j۵ معادل ۵۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، لیفان x۶۰ معادل ۶۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان برای طرح ویژه فروش اعلام قیمت قطعی شده است.

همچنین قیمت ام وی ام ۳ سیلندر ۱۹ میلیون تومان، ام وی ام ۴ سیلندر ۱۹میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، لوبو ۱۱۰۰ سی سی ۱۵ میلیون تومان، ام وی ام اتومات ۲۱میلیون تومان، لیفان ۵۲۰i معادل ۳۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، چری ۲۹ میلیون تومان،  ام وی ام ۵۳۰ سدان ۴۰ میلیون تومان، گریت وال c۳۰ معادل ۴۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، گریت وال c۳۰ اتومات ۴۵ میلیون تومان است.

تفاوت قیمت کارخانه و بازار خودروهای چینی

بررسی های میدانی نشانگر این است که قیمت جیلی امگراند اتومات در بازار ۷۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و در کارخانه ۸۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، جیلی شاسی بلند در کارخانه ۱۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و در بازار ۱۰۲ میلیون تومان، سابرینا هاچ بک در بازار ۵۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و در کارخانه ۵۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، ام وی ام ۵۳۰ در کارخانه ۴۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و در بازار ۴۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است.

قیمت هر دستگاه ام وی ام x۳۳ فیس لیفت در بازار ۶۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و در کارخانه ۶۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ام وی ام ۳۱۵ هاچ بک در کارخانه ۳۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و در بازار ۳۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است.

همچنین قیمت هر دستگاه  لیفان ۶۲۰ با موتور ۱۸۰۰ در کارخانه ۴۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و در بازار ۴۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، لیفان x۶۰ در کارخانه ۶۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و در بازار ۶۰ میلیون و۷۰۰ هزار تومان است.