Logo of a company

پایان تردد زوج وفرد با جایگزینی طرح جدید

طرح جایگزین محدوده زوج و فرد در تهران از آبان ماه آینده اجرا می شود.

دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای ایران اعلام کرد طرح جایگزین محدوده زوج و فرد در تهران در شورای عالی ترافیک تصویب شده و از آبان ماه آینده اجرایی خواهد شد.

براساس این طرح از این پس محدوده زوج و فرد در تهران لغو می شود و خودروها براساس میزان آلایندگی شان مجاز به ورود به این محدوده  خواهند شد.

“مهدی یدی همدانی” دبیر شورای عالی ترافیک در مصاحبه با بخش خبری ۱۸:۳۰ شبکه تهران توضیح داد: با توجه به آماده سازی زمینه های اجرایی طرح، زمان اجرای آن احتمالا از آبان ماه سال جاری خواهد بود.

براساس طرح جایگزین زوج و فرد در تهران، تردد خودروها در قالب ۳ گروه رنگی و براساس میزان آلایندگی آنها تقسیم می شود. همچنین محدوده زوج و فرد دیگر دائمی نخواهد بود بلکه در تعداد محدودی از روزهای سال و به هنگام بروز شرایط آلودگی شدید عملی خواهد شد.

قبل از این جعفر تشکری هاشمی معاون حمل ونقل شهرداری تهران در مصاحبه با “عصرایران” در باره جزئیات این طرح گفته بود که در طرح جدید، خودروها نه براساس رقم پلاک که براساس میزان تولید آلودگی می توانند وارد محدوده فعلی زوج و فرد شوند.

دبیر شورای ترافیک در مصاحبه با ایسنا هم درباره این طرح توضیح داد: در طرح جدید خودروها به ۳ گروه‌ قرمز و زرد و سبز تقسیم شدند؛ گروه قرمز شامل خودروهای فرسوده و فاقد معاینه فنی، گروه زرد خودروهایی با استاندارد زیر یورو ۵ که شامل اکثر خودروهای کشور هستند و گروه سبز خودروهای برقی، هیبریدی و خودروهای یورو۵ به بالا هستند.

وی ادامه داد: اگر این دسته بندی انجام شود بر اساس این تصمیم برای گروه قرمز خودروهای فرسوده و خودروهایی که فاقد معاینه فنی هستند در تمام روزهای کاری سال از ۶ صبح تا ساعت ۱۹ ورودشان به محدوده ممنوع خواهد بود. برای گروه زرد که اکثر خودروها را شامل می شوند در روزهایی که هوا در شرایط ناسالم قرار بگیرد محدودیت تردد زوج و فرد اعمال می‌شود و گروه سبز که خودروهای پاک هستند تابع وضعیت هوا نیستند و در همه شرایط می‌توانند وارد محدوده شوند.

دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور هدف از اجرای طرح محدوده کاهش آلودگی هوا را جلوگیری از ورود خودروهای آلاینده در شرایط ناسالم هوا خواند و افزود: برآورد ما این است که حداکثر ۲۰ روز از سال نیاز به طرح زوج و فرد داریم چرا که اجرای آن در تمامی طول سال هم غیرقانونی است و هم غیر کارشناسی. از این رو امیدواریم که اگر پلیس توان اجرای طرح را داشته باشد پس از ابلاغ وزیر کشور اجرایی شود.

دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور تاکید کرد: هر محدودیتی که اعمال می‌شود باید هدف مشخصی را دنبال کند، در طرح زوج یا فرد هدفی که دنبال می‌کردند هم مبنای قانونی نداشت و هم نتوانستند به آن هدف برسند بر همین اساس عاقلانه است که این طرح با طرح‌هایی جایگزین شود که بتوانند بر روی کاهش آلودگی هوا تاثیر بگذارند.