Logo of a company

ایران برنامه‌ای برای اعزام عمره ندارد

mak

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: فعلا هیچ برنامه ای برای اعزام زائران به عمره نداریم.

به گزارش  یمین نیوز  سعید اوحدی در نشست خبری افزود: وزارت حج عربستان به شدت به دنبال این است که موضوع دو مامور عربستانی به نتیجه قطعی برسد.

وی گفت: مسئولیت پیگیری این موضوع به طور قانونی در اختیار کنسولگری ایران در عربستان قرار گرفته است و سرکنسول ما در جده  در دو جلسه دادگاه محاکمه ماموران خاطی عربستانی حضور یافته است.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه جلسه سوم دادگاه هنوز تشکیل نشده است افزود: درخواست ما اشد مجازات برای دو مامور عربستانی و یافتن راهکارهای تامین امنیت زائران در جلسات کارشناسی با وزارت حج عربستان است.

زائران تمتع امسال، جوان تر از پارسال

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: امسال زائران تمتع بطور متوسط نسبت به پارسال یک و نیم سال جوانتر هستند. متوسط سن زائران تمتع ۵۷ سال است که ۵۳ درصد از آن ها خانم و ۴۷ درصد آقا هستند.

وی با بیان اینکه سهمیه تمتع امسال ۶۱ هزار نفر است گفت: امسال مسن ترین زائر از سیرجان با ۹۳ سال و خردسال ترین از کهگیلویه و بویراحمد با شش سال سن است.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه نخستین پرواز حج اول شهریور از فرودگاه امام (ره) انجام می شود افزود: در نخستین روز اعزام ها از فرودگاه امام (ره) سه پرواز انجام می شود و آخرین اعزام ۲۶ شهریور خواهد بود.

اوحدی گفت: پروازهای برگشت از شش مهر آغاز می شود و تا ۲۶ مهر یعنی چهارم محرم ادامه خواهد یافت.

اعزام در قالب ۴۵۵ کاروان

وی افزود: اعزام ها در قالب ۴۵۵ کاروان، ۲۵۵ پرواز و از ۱۹ ایستگاه پروازی انجام خواهد شد.

رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: بیشترین تعداد زائران از استان تهران با ۱۰ هزار نفر و کمترین از استان ایلام با یک کاروان است.

اوحدی گفت: امسال با افزایش ۱۲ درصدی پروازهای مدینه قبل که با هماهنگی هواپیمایی سعودی، جمهوری اسلامی و ماهان انجام گرفته است مسافت هفت ساعته جده تا مدینه از برنامه زائران حذف می شود.

رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: امسال همه خدمات در قالب سامانه مساالکترونیک انجام می شود، این سامانه مربوط به وزارت حج عربستان است و خدمات حمل و نقل هوایی، زمینی، پزشکی و ایام تشریق از طریق این برنامه ارائه می شود.

اوحدی گفت: بر اساس نظر وزارت حج عربستان، ایران جزء چهار کشور موفق در استفاده از این نرم افزار است.

صدور روادید زائران از ۱۵ شوال

وی با بیان اینکه امیدواریم صدور روادید زائران از ۱۵ شوال آغاز شود افزود: ما در این باره جلسات هماهنگی با کنسولگری های عربستان در تهران و مشهد داشته ایم.

اوحدی گفت: شرکت فرودگاه های کشور و فرودگاه امام (ره) تمهیدات خوبی برای حج امسال در نظر گرفته اند تا کاستی های پارسال برطرف شود.

وی افزود: یکی از طرح های امسال توسعه پل هوایی اختصاصی برای زائران است که امیدواریم تا اول شهریور به بهره برداری برسد.

اوحدی با اشاره به اینکه امسال طرح انطباق پزشکی به طور صد درصد انجام می شود گفت: امسال تعداد پزشکان زن ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: با توجه به اینکه زائران ۲۲ تا ۲۴ روز در مکه هستند و تغذیه‌ آنان اهمیت دارد با همکاری مرکز پزشکی و کمیته تدارکات تنوع غذایی زائران ۷۰ درصد افزایش یافته است.

اوحدی گفت: امسال کیفیت امکانات اقامتی نیز ۳۰ درصد افزایش داشته است.