۲۰۱۴، گرم‌ترین سال سیاره زمین 
چاپ 

۲۰۱۴، گرم‌ترین سال سیاره زمین

اگر احساس می‌کنید گرمای سال گذشته متفاوت بود باید بدانید شما تنها کسی نیستید که این حدس و گمان را دارد بلکه اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده آمریکا این حدس را به خبری حقیقی و مهم مبدل ساخته است.

اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده آمریکا National Oceanic and Atmospheric مخفف NOAA در خبری اعلام کرد، گرما در سال گذشته یعنی سال ۲۰۱۴ میلادی در عمر زمین بی سابقه بوده و نه تنها می تواند رکورد جدیدی باشد بلکه از آن به عنوان گرم ترین سال ثبت شده سیاره زمین یاد می شود.

گزارش منتشر شده از سوی اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده آمریکا دستاورد ۴۱۳ دانشمند از ۵۸ کشور جهان است. در این گزارش مهم ترین نشانگرهای تغییرات اقلیمی زمین مانند روند گرم شدن، افزایش دمای زمین و اقیانوس ها، میزان سطح آب دریا، گازهای گلخانه ای، میزان آب شدن یخ ها و …. مورد بررسی قرار گرفته اند. این روند صعودی در طول تاریخ سیاره زمین یک رکورد به شمار می رود.

Thomas R. Karl»» مسئول بخش اطلاعات محیطی NOAA در رابطه با این تحقیقات می گوید: «در این گزارش، داده ها و اطلاعات مختلفی از سراسر جهان و با کمک صدها دانشمند جمع آوری شدند تا با کنارهم قرار دادن تصاویر و توصیفات بتوانیم به نقشه و گزارش جامعی درباره روند گرم شدن زمین در سال گذشته دست پیدا کنیم. تنوع داده ها نشان می دهد، اقلیم زمین نه تنها از نظر دمایی بلکه در رابطه با عمق اقیانوس ها و همینطور جو خارجی زمین نیز با تغییرات گسترده ای مواجه بوده است. این نشانگرها و داده ها تغییرات و روند سیستم اقلیمی جهانی سیاره زمین را نشان می دهند.»

مهمترین موارد ذکر شده در این گزارش را می توان به شرح زیر دانست :

* افزایش میزان گازهای گلخانه ای

گازهای گلخانه ای شامل دی اکسیدکربن، متان و همینطور اکسیدنیتروژن با غلظت قابل توجهی مواجه شده اند و در سال ۲۰۱۴ میلادی روند افزایشی خود را حفظ کرده اند.

* ۲۰۱۴، گرم ترین سال قاره ها

داده ها و اطلاعات جهانی، سال ۲۰۱۴ میلادی را گرم ترین سال ثبت شده زمین دانسته اند. این موضوع در حالی است که قاره اروپا، گرم ترین سال خود را، قاره افریقا دمایی بالاتر از حد متوسط و کشورهایی مانند استرالیا، مکزیک، آرژانتین و امریکای شمالی گرم ترین سال خود را پشت سر گذاشتند.

* افزایش میزان دمای سطح اقیانوسی

دمای متوسط جهانی سطح آب های دریایی بیشترین میزان ثبت شده را داشته اند بخصوص در اقیانوس آرام شمالی.

* افزایش سطح آب های جهانی

سطح متوسط آب جهانی در سال ۲۰۱۴ میلادی به بالاترین میزان ثبت شده رسید تا صعود قابل توجهی را به خود اختصاص داشته باشد. این موضوع در حالی است که قطب شمال، گرم ترین سال خود را تجربه کرد. گرم شدن زمین در دهه های اخیر در حالی است که کشورهای متعددی در دنیا با بحران کم آبی، خشکسالی، آتش سوزی و … دست به گریبان بوده اند.

 

 

درباره نویسنده

4439مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو