Logo of a company

آزاد شدن اموال بلوکه شده پس از لغو تحریم ها

1772001معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه گفت: پس از اینکه تحریم ها لغو شود باید این پول ها آزاد گردد و در دسترس بانک مرکزی قرار گیرد و آماده بهره برداری شود.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان با بیان اینکه عدم رعایت قطعنامه نقض توافق نیست گفت:اگر مجلس تصمیمی بگیرد و روال قانونی از طریق شورای عالی امنیت طی شود صرفا مربوط می شود به رد یا تایید کلیت توافق.

به گزارش  یمین  نیوز، سید عباس عراقچی معاون حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه در نشست خبری که صبح امروز چهارشنبه در محل وزارت امور خارجه برگزار شد ضمن تشکر از همه ملت ایران و رهبر معظم انقلاب و کسانی که طی این دو سال به تیم مذاکره کننده هسته ای کمک کردند گفت: آنچه که ما را در مذاکرات دلگرم می کرد نفس گرم مقام معظم رهبری و راهنمایی ها و هدایت های ایشان بود.

وی افزود: از همه خبرنگاران که در دو سال گذشته همراه ما بودند تشکر می کنم چراکه ما شاهد فعالیت بسیار فشرده و گسترده آنها بودیم و فکر می کنم همکاری بین دیپلماسی و رسانه در یک ماه گذشته خود را به خوبی نشان داد.

وی در پاسخ به این سئوال که آمریکا خواهان افزوده شدن دوره ۵ ساله به اجرای قطعنامه شورای امنیت است، موضع ایران در قبال این موضوع چیست؟ گفت: چنین چیزی امکان ندارد، قطعنامه ای که دو روز پیش صادر شد کاملا روشن است. تاریخ خاتمه قطعنامه شورای امنیت کاملا روشن است و هیچ ابهامی در آن وجود ندارد.

عراقچی افزود: طول دوره اجرای قطعنامه ۱۰ ساله است، اینکه اعلام شده بعد از ۱۰ سال اینها قصد دارند قطعنامه جدید دیگری را ارائه دهند و بخواهند موضوع بازگشت پذیری برای چند سال دیگر تمدید شود، این خواسته ای است که ابراز کردند، اما از نظر ما هیچ اعتباری ندارد.

عراقچی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وزارت امور خارجه و همچنین دولت چه ساز و کاری را برای نظارت بر لغو تحریم ها دارد، گفت: بحث اجرای توافق به اندازه مذاکرات اهمیت دارد و دولت در کلیت خود به این موضوع اهتمام می ورزد .

وی افزود: یک ساز و کاری در سطح دولت و یک ساز و کار هم در وزارتخانه های مختلف تعیین می شود و ما در داخل وزارت امور خارجه نیز اقداماتی را تعیین کردیم که پس از اجرای توافق انجام خواهیم داد.

در ادامه ناصریمین مردوخی کردستانی روز نامه نگار و سر دبیر طوفان نیوز و یمین نیوز  در حالی به معرفی خود پرداخت  که معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه  اعلام کرد آقای مردوخی شما برای تمام مردم ،اصحاب رسانه و مسوولین شناخته شده هستید و نیازی به معرفی ندارید

عراقچی در پاسخ به سوال یمین مردوخی روز نامه نگار ، سر دبیر طوفان نیوز و یمین نیوز  در خصوص  ادعای آمریکایی ها درخصوص حمایت ایران از تروریسم گفت: ما هیچگاه انتظار تغییر سیاست های آمریکا در قبال ایران پس از توافق هسته ای را نداریم و طرف های آمریکایی نیز نباید انتظار تغییر سیاست های کلان جمهوری اسلامی الا در موضوع هسته ای را داشته باشند.

معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه تصریح کرد: توافق در موضوع هسته ای به معنای این نیست که سیاست های ما نسبت به نظام سلطه و سیاست های خصمانه آمریکا تغییر کند. اگر این سیاست ها به حمایت از تروریسم از جانب آمریکایی ها تلقی می شود برداشت ناصواب آنها نسبت به دولت جمهوری اسلامی ایران است.

عراقچی افزود: در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه جان کری وزیر خارجه آمریکا اخیرا گفته است ما سه بار میز مذاکره را ترک کردیم . شما این موضوع را تایید می کنید یا خیر، گفت: در طول دو سال گذشته فراز و نشیب های زیادی در مذاکرات وجود داشته است و اگر آنها سه بار میز مذاکره را ترک کردند ما بیش از ۱۰ بار میز مذاکرات را ترک کردیم.

معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه گفت: اینطور نیست که مذاکرات یک روال ثابت و دوستانه داشته باشد بلکه بسیار پراسترس و همراه با چالش های زیادی بوده است و در مقاطع مختلفی هم متوقف شده و در برخی مقاطع نیز با موانع جدی مواجه شده است.

 

وی افزود: ما حتی تا دو روز قبل از توافق مطمئن نبودیم که به توافق خواهیم رسید؛ چراکه هدف ما تنها توافق خوب بوده است توافق خوب هم توافقی است که در چارچوب سیاست های نظام باشد. ما برای رسیدن به این توافق تلاش کردیم و فشارهای عصبی مانع از رسیدن ما به توافق خوب نشده است.

معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آمریکایی ها اعلام کردند باید ۵ سال به محدودیت های ۱۰ ساله غنی سازی ایران اضافه شود و وزارت امور خارجه اعتراض خود به این موضوع را به چه نهاد و کشورهایی اعلام کرده است گفت: اظهارات طرف مقابل به تعبیر رهبر معظم انقلاب رجز خوانی است که یک مقدار از آن طبیعی به نظر می آید چراکه طرف ها می خواهند همواره ادعاهایی را مطرح کنند که ما اظهارات اخیر آمریکایی ها در این خصوص را در این راستا نگاه می کنیم.

وی تاکید کرد: روال قانونی باید طی شود چرا که لابی هایی می خواهند جلوی این کار را بگیرند. آنچه برای ما مهم است قطعنامه اخیر شورای امنیت سازمان ملل است که بدون هرگونه ابهامی است و طرف ها باید به آن پایبند بمانند.

عراقچی ادامه داد: در این خصوص ما به مقامات آمریکایی و همچنین کشورهای ۵+۱ اعتراض کردیم تا کاری خلاف توافق صورت نگیرد اما اینکه آنها اعلام کنند می خواهند یک قطعنامه دیگری را پس از ۱۰ سال مجددا علیه ما صادر کنند از نظر ما ارزش توجه ندارد.

معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه افزود: ما اجرای تعهدات طرف مقابل را دنبال می کنیم و هرگونه تخلفی را مشاهده کردیم در داخل توافق ساز و کاری تعیین شده است که می توانیم از طریق آن موضوع را پیگیری کنیم.

مفاد توافق قابل تغییر نیست/بررسی توافق در شورای امنیت ملی در حد کلیات

وی در ادامه با اشاره به موضوع بررسی مجلس شورای اسلامی درخصوص توافق اخیر هسته ای خاطرنشان کرد: هیچ نهادی قدرت و توان وتو تصمیمات مجلس را ندارد، الا شورای نگهبان که صرفا قوانین مصوب مجلس را با قانون اساسی و قوانین شرع مطابقت می دهد یعنی اگر مجلس تصمیمی بگیرد و اگر روال قانونی از طریق شورای عالی امنیت ملی طی شود صرفا مربوط می شود به رد یا تایید کلیت توافق یعنی هیچ یک از کشورها نمی توانند مفاد توافق را تغییر بدهند و تنها قادر خواهند بود کلیت آن را رد و یا تایید کنند.

عراقچی در پاسخ به سوالی در خصوص موضوع بازدید از پارچین گفت: در خصوص موضوعات گذشته که به غلط به PMD مشهور شده است، یک تفاهم بین ایران و آژانس بسته شده یعنی بین صالحی و آمانو در وین یک نقشه راه امضا شد که در قالب این چارچوب یک نقشه راه همکاری بین ایران و آژانس برای حل و فصل موضوعات گذشته گسترش پیدا خواهد کرد و امیدواریم این مسائل در فاصله کوتاهی حل شود.

بازرسی از مراکز غیرهسته ای در چارچوب پروتکل

وی با بیان اینکه موضوع پروتکل الحاقی مربوط به آینده است، گفت: هر زمان به روز اجرای توافق برسیم دسترسی هایی که لازم است به آژانس داده خواهد شد و در دسترسی به مراکز غیرهسته ای در چارچوب استانداردهای بین المللی و پروتکل مقدور خواهد بود.

آزاد شدن اموال بلوکه شده پس از لغو تحریم ها

معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا گفتگوهایی را در رابطه با اموال بلوکه شده ایران در مذاکرات داشته اید یا خیر؟، گفت: گفتگوی ویژه ای در این خصوص انجام نشده است اما پس از اینکه تحریم ها لغو شود باید این پول ها آزاد گردد و در دسترس بانک مرکزی قرار گیرد و آماده بهره برداری شود.

 

تا زمان اجرای توافق وین، توافق ژنو پابرجاست

عراقچی تصریح کرد: این نکته قابل ذکر است که تا قبل از اجرای توافق وین که بین ۴ تا ۶ ماه آینده خواهد بود توافق ژنو کماکان پابرجا است و لذا آزاد شدن اموال بلوکه شده در دستور کار توافق قبلی خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه نقش آژانس در خصوص لغو محدودیت و تحریم های تسلیحاتی چیست، اظهار کرد: در قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل یک محدودیت برای صادرات و واردات تسلیحات در نظر گرفته شده است و اگر با ممنوعیتی که در قطعنامه های گذشته مقایسه شود می بینید که تغییرات اساسی صورت گرفته است.

دیگر تحریم تسلیحاتی نداریم؛ محدودیت تسلیحاتی داریم

معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه گفت: امروز در خصوص موضوع تسلیحات دیگر تحریمی وجود ندارد بلکه محدودیت است. در تحریم های گذشته فروش و صادرات هرگونه سلاح و واردات و خرید اقلام نظامی نیز ممنوع بود، اما در قطعنامه جدید باید از شورای امنیت سازمان ملل در خصوص موضوع خرید و فروش سلاح مجوز گرفته شود که البته این محدودیت پس از پنج سال به پایان می رسد.

عراقچی اضافه کرد: نقشی که آژانس در این خصوص دارد، در واقع این است که یکی از گزارشاتی که در طول دوره توافق می تواند بدهد، گزارش جامع است این گزارش یک نوع جمع بندی محسوب می شود و فعالیت ها و انحرافات را اعلام می کند و تایید می کند فعالیت ها و موارد اعلام شده ارائه شده است و هیچ انحرافی ندارد و موارد اعلام نشده ای هم در آن کشور نیست، در واقع این یکی از گزارش های خاص و ویژه آژانس است.

عدم رعایت مفاد قطعنامه به معنای نقض توافق نیست

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در پاسخ به این سئوال که اظهارات شما مبنی بر اینکه قطعنامه شورای امنیت برای ما الزام‌آور نیست، آیا به معنای سخن یکی از مسئولین سابق مبنی بر اینکه قطعنامه‌ها کاغذ پاره‌ای بیش نیست، معنی می‌شود یا خیر؟ گفت: اینکه در مورد قطعنامه شورای امنیت به چه صورت باید صحبت کرد، موضوع اظهارات ما نیست. مهم این است که برای ما حفظ منافع ملی کشور اهمیت دارد.

وی افزود: هر جا قطعنامه را خلاف منافع خود بدانیم، بر اساس سیاست‌های خود عمل می‌کنیم و وزارت امور خارجه نیز در این زمینه بیانیه‌ای را صادر و مواضع خود را کاملاً واضح بیان کرد.

عراقچی گفت: ما کاملا روشن اعلام کردیم از نظر ما و توافق وین و حتی از نظر خود قطعنامه بین مفاد توافق و قطعنامه شورای امنیت تفاوت‌هایی وجود دارد و عدم رعایت مفاد توافق یک پیامدهایی خواهد داشت و عدم رعایت مفاد قطعنامه نیز پیامدهای دیگری را دارد.

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای تصریح کرد: موضع ما کاملا روشن است و عدم رعایت مفاد قطعنامه به معنای نقض توافق نیست و از نظر ما بین این دو مورد تفاوت‌های بسیاری وجود دارد.

وی تاکید کرد: ما برای تامین نیازهای دفاعی خود جهت حفظ استقلال کشور و تمامیت ارضی، از هیچ اقدامی فروگذار نخواهیم کرد و در مبارزه با تروریسم و حمایت از متحدین خود در منطقه، از هیچ تلاشی کوتاهی نمی‌کنیم. سیاست‌های جمهوری اسلامی کاملاً شفاف اعلام شده و ما به این سیاست‌ها متعهد خواهیم بود.

عراقچی با بیان اینکه وزارت امور خارجه مجری کامل سیاست‌های اصولی جمهوری اسلامی و همچنین بحث استکبارستیزی است، گفت: موضوع استکبارستیزی همواره در دستور کار وزارت امور خارجه بوده است و ما به عنوان مجری، این سیاست‌ها در دستور کارمان قرار دارد، چرا که یکی از اصول جمهوری اسلامی، بحث استکبارستیزی است و همواره مورد ترسیم مقام معظم رهبری بوده است.

 

کلمه «تعلیق» در خصوص تحریم‌ها هیچ جایگاهی در توافق وین ندارد

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه آیا در توافق وین از کلمه «تعلیق» در مورد تحریم‌ها استفاده شده است یا خیر؟ تاکید کرد: روز گذشته رئیس محترم مجلس از وزیر امور خارجه پرسیدند که تحریم‌های شورای امنیت لغو می‌شود و یا تعلیق که آقای ظریف در پاسخ گفت، در هیچ جای توافق از کلمه «تعلیق» استفاده نشده است.

وی افزود: اما وجود کلمه «تعلیق» در توافق وین صحت دارد. این کلمه در دو مورد استفاده شده است که مربوط به لغو تحریم‌های اتحادیه‌های اروپاست، زیرا اتحادیه اروپا از یک مکانیزم پیچیده‌ای برخوردار است. اما آنچه که در واقعیت اتفاق می‌افتد، لغو کامل تحریم‌های اتحادیه اروپاست و کلمه «تعلیق» در خصوص تحریم‌ها هیچ جایگاهی در توافق وین ندارد.

معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه در پاسخ به سئوالی در خصوص روابط ایران و ترکیه پس از توافق هسته‌ای، گفت: روابط دو کشور گسترده و دارای ابعاد سیاسی و اقتصادی است و به قوت خود ادامه پیدا خواهد کرد. البته اختلاف‌نظرهایی هم وجود دارد که این اختلاف‌ نظرها کاملاً جدی است. اما به این معنا نیست که روابط دو کشور از مسیر خود خارج شده باشد و بعد از توافق وین نیز این روابط گسترده‌تر خواهد شد.

امکان اصلاح در متن برجام وجود ندارد

معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه قطعنامه شورای امنیت چه نسبتی به لحاظ اجرا با قوانین داخلی کشورها دارد، گفت: اینکه قطعنامه بر حقوق داخلی کشورها برتری دارد یا نه، در قوانین هر یک از کشورها متفاوت است در برخی کشورها قطعنامه‌های سازمان ملل به صورت اتوماتیک به قوانین داخلی تبدیل می شود، اما برای کشور ما اینطور نیست.

وی افزود: ما در جمهوری اسلامی نیاز به مصوبات مجلس شورای اسلامی و شورای عالی امنیت ملی داریم و برای آمریکا هم اینگونه است که قوانین داخلی از دید قانون اساسی آمریکا بر قوانین بین الملل برتری دارد.

عراقچی تاکید کرد: آنچه که مسلم است علی رغم صدور قطعنامه شورای امنیت روال قانونی در داخل ایران باید طی شود و کنگره آمریکا هم متقابلا نظر خود را در این خصوص ارائه می کند.

معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه ادامه داد: تصمیم گیری در این مقطع صرفا مربوط به کلیت توافق خواهد بود و امکان اینکه کشوری بخواهد اصلاحاتی در بخشی از توافق صورت دهد، وجود ندارد.

وی اظهار کرد: صدور قطعنامه شورای امنیت امری مثبت بود و من روز گذشته در مجلس شورای اسلامی و در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفتم ما و برخی کشورهای ۱+۵ اصرار داشتیم که قطعنامه صادر شود و سپس مراحل قانونی را در ایران ادامه بدهیم زیرا باید اطمینان پیدا می کردیم که قطعنامه های قبلی لغو خواهد شد تا کلیت آن در داخل کشور مورد بررسی قرار بگیرد.

عراقچی با اشاره به نگرانی و اعتراض عده ای به محدودیت های تسلیحاتی در قطعنامه شورای امنیت گفت: تحریم های تسلیحاتی از گذشته در قطعنامه های شورای امنیت وجود داشته است و در آخرین قطعنامه یعنی ۱۹۲۹ این تحریم ها کاملا روشن بیان شده بود، اما این تحریم ها در قطعنامه جدید یعنی ۲۲۳۱ به محدودیت تبدیل شده است و امروز بدون اشاره به ماده ۴۱ تحت فصل هفتم منشور ملل متحد از ایران خواسته شده است این محدودیت ها را برای موشک هایی که صرفا جهت حمل کلاهک هسته‌ای طراحی شده اند، اعمال کند که البته این موضوع در ادبیات شورای امنیت یک درخواست است و ممنوعیت نیست.

معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه تصریح کرد: محدودیت هایی که در قطعنامه شورای امنیت در خصوص بحث موشکی ذکر شده اند، مربوط به موشک های موجود در جمهوری اسلامی نمی شود؛ چراکه ما موشکی که صرفا برای حمل کلاهک هسته ای کاربرد دارد را نداریم

محدودیتی برای حمایت تسلیحاتی از متحدین مان نداریم

وی تاکید کرد: ما در دفاع از خود و کمک به دوستان و متحدین منطقه‌ای‌مان به هیچ محدودیتی در زمینه تسلیحاتی قائل نیستیم. این موضوع در بیانیه وزارت امور خارجه تاکید شده بود که مبارزه با تروریسم و افراط در دستور کار جمهوری اسلامی باقی خواهد ماند.

عراقچی با اشاره به موضوع بازگشت پذیری تحریم ها گفت: ساز و کار این مساله یک ساز و کار پیچیده ای است که در توافق و قطعنامه به آن اشاره شده است. اگر هر یک از طرفین معتقد باشند که طرف مقابلشان نقض عهد کرده است، می توانند به این ساز و کار رجوع کنند.

معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه افزود: در صورت این اتفاق وزرای خارجه ایران و ۱+۵، ۱۵ روز فرصت دارند که به موضوع رسیدگی کنند و در صورت نیاز می توانند این ۱۵ روز را تمدید کنند، سپس یک کمیته مشورتی سه نفره تشکیل می شود که یکی از اعضای آن نماینده ایران است. این مراحل باید طی شود تا در نهایت اگر موضوع حل و فصل نشد، به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع گردد و شورای امنیت نیز به مدت ۳۰ روز فرصت دارد به این موضوع رسیدگی کند. یعنی در مجموع این زمان ۶۰ روز به درازا خواهد انجامید.

وی تصریح کرد: اگر شورای امنیت نتواند این موضوع را حل و فصل کند باید مجددا قطعنامه دیگری را جهت لغو کامل تحریم ها صادر کند.

عراقچی گفت: کشوری که بخواهد تعهدات خود را نقض کند و تحریم ها را به صورت کامل لغو نکند، باید بداند که هزینه سیاسی سنگینی را خواهد پرداخت و در نهایت جمهوری اسلامی ایران به هیچ یک از تعهدات خود پایبند نخواهد بود. این موضوع در قطعنامه و توافق به صراحت آورده شده است.

فرصت یک ماه ایران برای پاسخگویی به سوالات آژانس در موضوع PMD

عضو ارشد تیم مذاکره کننده کشورمان در پاسخ به سوالی در خصوص موضوع PMD گفت: بر اساس نقشه راه بین ایران و آژانس، این نهاد تا پایان جولای وقت دارد تا همه ۱۲ سوال را در اختیار ایران قرار دهد و ایران یک ماه فرصت دارد به آنها پاسخ دهد.

وی افزود: مطابق این نقشه راه ۱۵ اکتبر همه مراحل طی می‌شود و تا ۱۵ دسامبر گزارش آژانس به شورای حکام ارائه می‌شود.

معاون حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه با اشاره به قطعنامه اخیر شورای امنیت درباره ایران تاکید کرد: ما امروز از ذیل فصل هفتم خارج شدیم. اگر قطعنامه‌های شورای امنیت را ببینید در همه آنها بندهای آمده که این قطعنامه تحت ماده ۴۱ صادر می‌شود اما در قطعنامه فعلی بندهای مورد نظر تحت ماده ۲۵ است که یک ماده عمومی می‌شود ولی وقتی وارد بندهای اجرایی می‌شود در ۱۰ بند به ماده ۴۱ اشاره می‌شود که این ۱۰ بند مربوط به لغو تحریم‌های گذشته است.

عراقچی گفت: بند مربوط به مساله موشکی ایران در قالب ماده ۴۱ نیست و تنها ماده تسلیحاتی در ذیل ماده ۴۱ است.