موگرینی/ جایگزین توافق هسته ای، حمله نظامی بود 
چاپ 

موگرینی/ جایگزین توافق هسته ای، حمله نظامی بود

mooفدریکا موگرینی رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا در مصاحبه با روزنامه ال موندو خاطرنشان ساخت که در صورت عدم توافق هسته ای، حمله نظامی جایگزین آن بود .

به گزارش ایرنا، موگرینی در پاسخ به این سووال که، اثرات مزایای توافق هسته ای ایران با گروه ۵+۱، برای صلح و امنیت بین المللی از یک سو و روابط تجاری اروپا با این کشور از سوی دیگر چیست، گفت :اتحادیه اروپا، علاقه زیادی دارد که ببیند از اکنون به بعد چه اتفاقی خواهد افتاد. اروپا همیشه نخستین متحد تجاری ایران پیش از سرد شدن روابط بود .

وی ادامه داد: ما یک منطقه مشترک که خاورمیانه، مدیترانه و خلیج فارس می باشد را داریم که در حال حاضر داغترین منطقه جهان است. اروپا بدون شک یکی از بزگترین ذینفعان این توافق که یک پیروزی بزرگ جامع است، می باشد . نخست به این خاطر که یک توافق عدم گسترش سلاح های اتمی در مقیاس بی سابقه ای وجود دارد .

موگرینی افزود: دوم به این خاطر که ثبات و امنیت را به خصوص در خاورمیانه به ارمغان می آورد.

وی گفت: منتقدان در این منطقه که امروز نگران هستند، باید به عواقب یک اعلام برعکس بیندیشند. اگر امروز ما به روی صحنه می رفتیم و اعلام می کردیم که توافقی وجود ندارد ، از فردا یک حمله نظامی غیر قابل تحمل در این منطقه داشتیم .

رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا تصریح کرد: آنچه که روز سه شنبه انجام دادیم، یک پظرفیت عظیمی در آینده دارد. یک سرمایه گذاری در نسل های جوان ایرانی است. افزون بر آن توافق به طور موثری می تواند درها را به روی نوع جدیدی از روابط در منطقه باز کند .

به عقیده موگرینی، اگر رهبران ایران از امروز شروع به سرمایه گذاری در روابط خوب با همسایگان بر اساس اعتماد کنند و از سوی جامعه بین المللی حمایت شوند، خاورمیانه و جهان می تواند متفاوت باشند .

وی افزود: به عقیده من هیچکدام از این چیزها نمی تواند یک شبه به دست بیاید، زیرا نیاز است که یک اعتماد سازی متقابل که در طول دهه ها وجود نداشته، صورت گیرد .

خبرنگار ال موندو پرسید، با توجه به اینکه جان کری وزیر خارجه آمریکا گفته است که توافق وین نه تنها همه عناصر ضروری به اجماع رسیده در لوزان را تائید می کند بلکه همچنین تلاش ها را تایید می کند، تایید مذکور چگونه است ؟ و موگرینی گفت: هیچ عنصری کم نیست. ما می خواستیم که همه چیز روشن، تدوین شده و اجماعی باشد که هیچ غافلگیری و جایی برای تفسیر بعدی وجود نداشته باشد .

وی افزود: ما اصول لوزان را در ۱۰۰ صفحه و بسیار دقیق ترجمه کردیم . این باعث می شود که یک توافق قوی باشد. ما می خواستیم مطمئن باشیم که همه افراد یک تفسیر از آنچه که نوشته شده داشته باشند. این باعث می شود که یک توافق قوی و به راحت قابل اجرا باشد.

او گفت: هر کسی می داند چه کاری باید انجام بدهد. مشکل، درک یا تفسیر نیست، بلکه ایجاد شرایط سیاسی، مخصوصا شرایط داخلی برای حفظ قدرت آن در زمان به اجرا گذاشتن می باشد .

رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا در پاسخ به این سووال که، آیا هیچ وقتی فکر کرده است که مذاکرات می تواند به شکست بینجامد و چه زمانی این مواذاکرات از همه سخت تر بود؟ تصریح کرد: بله، چندین بار این احساس را داشتم، اما هیچ وقت بر روی اراده سیاسی قوی طرفین شک نکردم . یک مذاکره، تنها هنگامی موفق خواهد بود که یک اراده سیاسی وجود داشته باشد، در غیر این صورت هیچ کس به تمامی آنچه که پیشنهاد می دهد، نمی رسد .

وی در این رابطه که حتی تهدید های ضمنی برای ایجاد شکست وجود داشت و آیا اینکه این تهدید ها صادقانه بودند، خاطرنشان ساخت: این تهدید ها صادقانه نبودند. همه طرفین همیشه به خوبی آگاه بودند که اگر خارج می شدند و اعلام می کردند که توافقی در کار نیست، نه تنها یک فاجعه برای منطقه بود، بلکه همچنین برای امنیت هسته ای و برای اعتبار دیپلماسی چند جانبه گرا یک خطر بالقوه به شمار می رفت.

موگرینی ادامه داد: یک امیدواری وجود دارد که این رویکرد به حل دهه ها تنش کمک کند .به طور خلاصه، هیچ کس این مسوولیت را قبول نمی کرد که چیزی به این مهمی که کنترل برنامه هسته ای ایران است را به شکست بکشاند.

درباره نویسنده

4439مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو