زمين ميراثي ماندگار براي نسل آينده 
چاپ 

زمين ميراثي ماندگار براي نسل آينده

یمین  نیوز-از دیرباز نگاه‌های متفاوتی به زمین وجود داشته است؛ برخی آن را میراثی برای نسل‌ آینده و عده‌ای امانتی در دست نسل حاضر می‌دانند اما در هر صورت کسی نمی‌تواند نسبت به حال و آینده زمین بی‌تفاوت باشد.

با رشد فرهنگ و تمدن در اکثر نقاط دنیا، گروه‌های متعددی به دوستداران محیط‌ زیست می‌پیوندند و هرچه دوستداران محیط ‌زیست و زمین فزونی می‌یابد، نگرانی نسبت به مصرف وسایلی که ماندگاری زیادی در محیط زیست دارند، بیشتر می‌شود.

در کنار تلاش برای تولید محصولات با دوام و کیفیت، تلاش‌های گسترده‌ای برای زیست‌ تخریب‌پذیر بودن محصولات یک یا چندبار مصرف در دنیا صورت گرفته است. یکی از معضلات قرن حاضر توسعه مصرف پلاستیک‌ها و اثرات زیانبار و عمر طولانی آنهاست، زیرا علاوه بر نازیباساختن منظر طبیعت باعث لطمات جبران‌ناپذیری به حیات ‌وحش و زمین می‌شوند.

دوستداران محیط‌ زیست در دنیا راه‌های مختلفی را برای حل این معضل تجربه کرده و مورد مطالعه قرارداده‌اند که از جمله استفاده از پاکت‌های کاغذی و جایگزین کردن آن با کیسه‌های پلاستیکی است. اما دوستداران محیط‌ زیست خیلی زود متوجه این موضوع شدند که در صورت استفاده فراگیر از این نوع پاکت‌ها، می‌بایست به زودی شاهد قطع درختان و نابودی جنگل‌ها باشند و به نوعی دیگر محیط‌ زیست و سلامتی حیات‌وحش و انسان را مورد مخاطره قراردهند.

برای تولید ظروف یکبار مصرف، یکی از راه‌هایی که مورد آزمایش و مطالعه قرار گرفت، استفاده از محصولات گیاهی به جای محصولات پلیمری با استفاده از نشاسته یا گندم بود اما این روش نیز معضلات جدید و جدی را به دنبال داشته است، از جمله اینکه بخشی از زمین و صنعت کشاورزی به جای تامین تغذیه بشر می‌بایست در اختیار تامین خوراک این صنایع قرارگیرد و از طرفی این محصولات پس از مصرف، منبع تغذیه مناسبی برای حشرات و جوندگان موذی در شهرها خواهند بود و تخریب‌پذیر بودن آنها تنها در شرایط کامپوست میسر است و از سوی دیگر ترغیب کردن مصرف‌کنندگان با صرف

هزینه‌ای بالغ بر سه‌برابر معمول، کار سخت و غیرممکنی است.

در سال ۱۹۹۰ در کشور کانادا به این نتیجه رسیدند که نمی‌توان مصرف روزافزون استفاده از پلیمر و مزایای سبکی، ارزانی و نگهداری ساده آن را نادیده گرفت بنابراین برای محصولات یک یا چندبار مصرف بایستی روشی را یافت که بتوان عمر پلاستیک‌ها را در طبیعت به شدت کاهش داد. این امر عامل دستیابی به تکنولوژی زیست‌ تجزیه‌پذیری اکسیداسیونی(Oxo Bio Degradable) شد. در این روش با افزودن کاتالیزوری خاص، پس از یک دوره عمر مفید، پلاستیک به سرعت تخریب و پس از تجزیه مولکولی به کود گیاهی تبدیل می‌شود. از مزایای عمده این نوع پلاستیک‌ها عبارتند از: قیمت مناسب،

تخریب‌پذیربودن در معرض نورآفتاب یا اکسیژن بدون نیاز به کامپوست(دفن زیرخاک)، استحکام کافی و قابل بازیافت بودن در مدت عمر مفید. در کشور ما که یکی از تولیدکنندگان عمده پلیمر دنیاست، استفاده از این نوع مواد و تولید پلاستیک‌های زیست تخریب‌پذیر، راهکار بسیار مناسبی برای حفاظت از محیط‌زیست و سلامت حیات‌وحش و انسان به شمار می‌رود.

برتری این تکنولوژی بر کیسه‌های گیاهی زمانی هویدا می‌شود که به یاد داشته باشیم کشورمان هنوز بی‌نیاز از واردات ذرت برای خوراک انسان و حیوان نیست و خروج ارز برای واردات ذرت جهت تولید ظروف و پاکت گیاهی، نادیده گرفتن منافع ملی و وجود مجتمع‌های پتروشیمی در ایران است. نقش رسانه‌ها در ترغیب مصرف‌کننده‌ها جهت صرف هزینه‌ای بالغ بر ۲۰درصد حد معمول برای حفظ زمین و سلامت موجودات آن، چه در حال و چه در آینده بسیار پررنگ است. صنایع مختلف می‌توانند در بسته‌بندی محصولات خود از این نوع محصول استفاده کرده و در حفاظت و سلامت جامعه پیشرو‌ باشند.

ما هر روز تعداد زیادی کیسه‌های پلاستیکی را وارد منزل کرده و سپس خارج می‌کنیم، اگر نسبت به سرنوشت زمین و سلامت نسل‌های بعدی بی‌تفاوت نباشیم با صرف هزینه‌ای ناچیز و استفاده از کیسه‌های زیست‌ تخریب‌پذیر، به چشم قلکی برای آیندگان می‌نگریم.

سال‌هاست بخش عمده‌ای از صنایع و فروشگاه‌های زنجیره‌ای کشورهای مختلف از این نوع محصول استفاده می‌کنند و حتی در کشورهایی همچون ترکیه و کشورهای حوزه خلیج همیشه فارس نیز الزام قانونی برای استفاده از این نوع پلاستیک‌ها وضع شده است. به امید آنکه سال ۹۴، سال برداشتن بار سنگین آلودگی‌ها و ناپاکی‌ها از شانه‌های خاک پاک کشور عزیزمان ایران باشد و زمین‌مان برای همیشه پاک و چمنزار آرزوهایمان سرسبز بماند.

به منظور از بين بردن فاصله قيمتي بين نايلكس هاي تجزيه پذير و نايلكس هاي معمولي و ترغيب بيشتر مردم به استفاده از اين نايلكس ها، شركت داراپلاستيك غرب در آستانه ۲۱ تير ماه، روز بدون نايلكس با دعوت از شركت ريورت انگلستان براي اخذ نمايندگي مستقيم عرضه و استفاده از افزودني تجزيه پذير تلاش مي كند كه اختلاف قيمت اين دو محصول را به حداقل برساند تا زمينه براي مصرف همگاني مردم از نايلكس هاي تجزيه پذير فراهم شود.

شرکت تولیدی دارا پلاستیک غرب اولین تولید کننده نایلکس و نایلون تجزیه پذیر تحت لیسانس شركت  rivert كشور انگلستان است که پلاستیک های سازگار با محیط زیست در این واحد صنعتی جایگزین پلاستیک های معمولی شده است.

سال هاست بخش عمده ای از صنایع و فروشگاه های زنجیره ای کشورهای مختلف از این نوع محصول استفاده می کنند و حتی در کشورهایی همچون ترکیه و کشورهای حوزه خلیج فارس نیز الزام قانونی برای استفاده از این نوع پلاستیک ها وضع شده است.

هم اکنون محصولات شرکت داراپلاستيك غرب در بسياري از فروشگاه های زنجیره ای کشور از جمله شهروند مورد استفاده قرار می گیرد.

این کارخانه مدرن با بهره گیری از ماشین آلات روز و پیشرفته خارجی و نیز نیروی انسانی کاردان و مجرب فعاليت مي كند.

علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد تکنولوژی ساخت این گونه نايلكس ها می توانند به وب سایت این شرکت به آدرس اینترنتی  www.daraplast.ir مراجعه کنند.

۲۱ تير، روز بدون نايلكس نامگذاري شده است.

هوشنگ انوشیروانی

مديرعامل شركت داراپلاستيك غرب و کارشناس ارشد مهندسی صنایع (مدیریت سیستم بهره‌وری)

 

درباره نویسنده

4439مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو